Dragon Quest VIII Journey of the Cursed King 3DS Review - Magistraal

dinsdag, 10 januari 2017 om 15:00
Jaren geleden betoverde het achtste deel van de Dragon Quest franchise ons met zijn bijzondere verhaal en toffe gameplay. De nieuwste game voor de 3DS brengt ons datzelfde verhaal, maar dan geoptimaliseerd voor de handheld. Of het nog net zo magisch is? Dat lees je natuurlijk in de Dragon Quest VIII Journey of the Cursed King 3DS Review!
Zoals je in de intro hebt kunnen lezen, is het verhaal nog steeds hetzelfde als ruim tien jaar geleden op de PlayStation 2. Het verhaal draait rondom een betoverde koning en prinses die samen met jou, de held, jacht maken op de kwade tovenaar die het koningspaar heeft omgetoverd. De betovering is overigens zo een die je elke dag in een sprookje leest. De koning is namelijk omgetoverd tot een soort trol en de prinses is veranderd in een magnifiek wit paard.

Klassiek verhaal met een twist

Dat de prinses is omgetoverd tot paard is overigens wel handig voor de club. Zij trekt namelijk de huifkar. Op deze manier hoeven de korte beentjes van de koning niet zelf achter de helden aan te sjokken.
Zoals het een echte klassieke JRPG betaamt, kom je gaandeweg het verhaal verschillende nieuwe strijders tegen die om wat voor reden dan ook hetzelfde doel hebben. Zo is er Jessica: zij wil wraak nemen op de kwade tovenaar omdat hij haar broer heeft vermoord. Jessica kom je vrij vroeg in de game al tegen en om al te veel spoilers te voorkomen, zullen we de andere teamgenoten buiten beschouwing laten.
Ook een van de klassieke JRPG-elementen is het feit dat je party altijd bestaat uit vier personen. Die party kun je op je eigen manier indelen en hen ook verschillende rollen aanwijzen. Vanaf level 5 kun je ervoor kiezen om je partygenoten een rol aan te wijzen en een voorkeur voor een wapen te geven. Zo kun je de held bijvoorbeeld daadwerkelijk de held laten spelen die altijd met zijn zwaard in de frontlinie staat, maar je kunt hem ook op de achtergrond houden zodat hij de andere partygenoten kan genezen.
Dragon Quest VIII Journey of the Cursed King 3DS review

Oude tijden doen herleven

Deze rollen zullen de doorgewinterde RPG-spelers natuurlijk bekend in de oren klinken. De game speelt nog net zo tof als op de PlayStation 2. Maar een van de nadelen die is overgenomen van de oude console naar de 3DS is de lange laadtijd vóór de gevechten. Hoewel de cutscenes redelijk vloeiend in elkaar overlopen, kan het zomaar zijn dat er een paar seconden zit tussen de tijd dat je een vijand tegenkomt en je daadwerkelijk in het gevechtsscherm zit.
Maar wanneer je eenmaal in de gevechten terecht bent gekomen zal je geen vertraging meer ervaren. Zodra je door de menu’s gaat om aanvallen voor je personages uit te kiezen, zal je merken dat er vrijwel geen tijd zit tussen het kiezen van een aanval en het moment dat de aanval ook wordt uitgevoerd. De enige wachttijd die je dan zult hebben is wanneer je een grote groep vijanden tegenkomt en zij om beurten hun aanvallen uitvoeren. Maar dat laatste kan je een game niet aanrekenen, want een grote groep vijanden verslaan is in een RPG altijd een van de tofste dingen om te doen.
Een positief punt dat is overgenomen van de PlayStation 2 is de fantastische soundtrack van de game. Er gingen geruchten dat de soundtrack, die bij veel gamers nog steeds te boek staat als een van de beste soundtracks voor een game, het niet zou redden voor de Nintendo 3DS. Gelukkig is de muziek terug en kun je genieten van de heerlijke bombastische en orkestrale klanken die de soundtrack rijk is.
Dragon Quest VIII Journey of the Cursed King 3ds review

Bijzondere vijanden, en zo hoort het ook

Een beetje Dragon Quest speler weet dat de games de meest bijzondere vijanden hebben uit RPG-geschiedenis. Natuurlijk mag de iconische slime niet ontbreken. Maar daarnaast zal je ook de strijd aan moeten gaan met een soulvolle mol, die overduidelijk geïnspireerd is door de grote James Brown. Ook zal je regelmatig gespietste paprika’s, kwaadaardige Saxofoons, luierende gestreepte katten en nog veel meer bijzondere vijanden tegenkomen. Precies zoals het een Dragon Quest game betaamt.
Overigens is de game niet een volledige copy paste van de PlayStation 2 versie. Zo kun je in de nieuwe 3DS titel een alternatief einde voor de game kiezen. Ook hoef je niet meer per se naar een kerk om de game op te slaan, zeker voor een handheld titel en gamers die vaak onderweg zijn zal dit een welkome toevoeging zijn. Verder kun je de gevechten ook versnellen voor het geval je even vlug een paar levels omhoog wilt gaan.

Dragon Quest VIII Journey of the Cursed King 3DS Review - Magistraal verhaal

Maar uiteindelijk speel je Dragon Quest VIII Journey of the Cursed King niet om er doorheen te vliegen. Immers doe je het bijzondere verhaal dan te weinig eer aan. Als je de game opstart zal je direct al verwelkomd worden door de geweldige soundtrack. Het toffe avontuur is ook nog steeds in ere gehouden.
Letterlijk het enige nadeel dat in de game te vinden is, is de relatief langere wachttijd die je zult ervaren tussen de tijd dat je een vijand tegenkomt en het moment dat je daadwerkelijk in gevecht bent. Daardoor kun je je tegen laten houden, maar dan ontzie je jezelf wel van een magistrale game met een nog veel magistralere soundtrack. Gaat dus heen en geniet van dit toffe avontuur, want op 20 januari kun jij ook op jacht naar Dhoulmagus, oftewel de kwaadaardige tovenaar!