Crash Bandicoot Review - De knotsgekke terugkomst van Crash

vrijdag, 07 juli 2017 om 14:39
Crash Bandicoot is terug. Na jarenlang niet op avontuur te zijn geweest met dit knotsgekke buildier, neemt hij het opnieuw op tegen de beruchte schurk Neo Cortex. Is dit weer knotsgek als vanouds? Je leest het in de Crash Bandicoot review.
We herbeleven de eerste drie delen uit zijn zijn roemrijke PlayStation-tijd. Deze eerste drie Crash Bandicoot games zijn geheel opgepoetst waardoor alles er veel beter uitziet. Crash Bandicoot verscheen voor het eerst op de allereerste PlayStation. Het waren per direct erg populaire games. En het platformen beviel gamers goed.
Crash Bandicoot Review

Kleurrijker en scherper

Waar Crash op de oorspronkelijke games soms een wat puntig uiterlijk had doordat modellen niet zo gedetailleerd konden worden gemaakt, zien we hier duidelijk hoe hij is verbeterd. Hij ziet er herkenbaarder en kleurrijker uit dan ooit tevoren. Sowieso heeft deze remaster de PlayStation-titels die wij van eind vorige eeuw kenden flink opgepoetst. Het gaat hier om Crash Bandicoot 1, Crash Bandicoot 2 Cortex Strikes Back en Crash Bandicoot 3 Warped.
Dat alles er scherper uitziet zie je voornamelijk in de animaties van bijvoorbeeld het water. Dit zie je heel goed terug in een level van Crash Bandicoot Warped waarin Coco, het zusje van Crash Bandicoot, met een jet over het water gaat, maar ook in een level waarin je over verschillende bladeren springt die losjes in het water drijven. De makers hadden de oorspronkelijke modellen niet meer, en het is goed tot zijn recht gekomen dat alles vanuit niks opnieuw is opgebouwd.
Ook is er dynamischer lichteffect gebruikt wat er voor zorgt dat alles er net wat mooier uitziet. De textures zijn ook opnieuw gemaakt, waardoor deze ook goed uit de verf komen. Door de verbeterde textures komen de expressies van Crash Bandicoot veel beter tot zijn recht dan in het origineel, waardoor het zelfs beter voelt dan het origineel.
Crash Bandicoot Review

Dicht bij het origineel

Verder is Crash Bandicoot N. Sane Trilogy eigenlijk identiek aan de oorspronkelijk spellen. Je merkt heel erg goed dat de makers deze remaster ook zo dicht mogelijk bij het origineel wilden houden. Bewegingen zijn zo afgesteld dat ze nog steeds aanvoelen als vroeger, ook al betekend dit dat sommige bewegingen een beetje stroef lopen.
Voor de gamers die de oorspronkelijke spellen hebben gespeeld, is Crash Bandicoot N. Sane Trilogy een feest van herkenning. Zo kun je aan de slag met zowel het eerste, tweede als derde Crash Bandicoot-avontuur, wat stiekem toch wel de beste avonturen zijn die Crash Bandicoot ooit heeft beleefd. Spelers van het eerste uur herkennen een heleboel verschillende levels en eigenlijk is het één groot nostalgisch feestje waarbij je dus een hoop jeugdherinneringen kunt ophalen.
Crash Bandicoot Review

Crash leren kennen

Ook voor de mensen die Crash Bandicoot niet van kinds af aan kennen, is Crash Bandicoot N. Sane Trilogy een zeer toffe game om op te pakken. Niet alleen krijg je drie spellen voor de prijs van één, ook zijn het allemaal spellen die op geen enkele manier verouderd aanvoelen. De 3D-platformelementen zijn vandaag de dag ook nog erg leuk, en de grote hoeveelheid aan afwisseling aan gameplay binnen de spellen maakt het alleen maar beter.
Crash Bandicoot Review

Heel veel afwisseling

Deze afwisseling van de gameplay merk je voornamelijk tijdens het derde deel, Crash Bandicoot Warped. Hier wordt van alles uit de kast gehaald om niet enkel klassieke platformlevels te spelen. Het zusje van Crash Bandicoot wordt er bijvoorbeeld bijgehaald om op haar tijger over de Chinese muur te rennen. Crash stapt in heuse vliegtuigen en op motorvoertuigen, en je krijgt zelfs onderwaterlevels waar je niet loopt maar door een level heen zwemt of via een duikboot korte metten maakt met TNT-boxen.
Ook in Crash Bandicoot 2 wordt afwisselende gameplay geboden doordat je levels hebt waarin je bijvoorbeeld met een jetpack door de ruimte moet vliegen. Hier wordt zelfs gebruik van gemaakt tijdens het eindbaasgevecht tegen de beruchte crimineel Neo Cortex. Verder zijn er ook levels waarbij je naar het scherm toe moet rennen terwijl je wordt achtervolgd door een gigantische ijsbeer. Dit concept werd later opnieuw gebruikt in Crash Bandicoot 3 Warped, waar je moet vluchten voor een grote dinosaurus.
Crash Bandicoot Review

Je blijft het opnieuw spelen

Naast de grote hoeveelheid afwisseling in gameplay, is er ook sprake van een grote hoeveelheid herspeelbaarheid. Zo kun je terugkeren naar levels om zo een race tegen de tijd af te leggen. Wanneer je een level binnen een zo snel mogelijke tijd weet uit te spelen, zal je hiervoor worden beloond. Het spel helpt je een handje door verschillende dozen met cijfers erop in het level te plaatsen. Wanneer je deze dozen kapotmaakt zal de tijd voor zo lang eventjes worden bevroren, waardoor jij snel weer een sprintje kunt trekken.
Ook kun je terugkeren naar een level in een poging om alle dozen kapot te maken. In elk level zijn dozen verstopt en soms is het pittig om ze allemaal te vinden. Toch wordt het beloond als je ze allemaal vindt, aangezien dit de enige manier is om in het bezit te komen van een diamant. De diamant is een terugkerend verzamelobject.
Crash Bandicoot Review

Een boel bonussen

In de eerste Crash Bandicoot-game kun je aan de slag met verschillende soorten bonusstages door drie van dezelfde icoontjes te verzamelen. Zo heb je icoontjes van een vrouwelijke bandicoot, maar ook van Dr. Brio, de gestoorde wetenschapper. In Crash Bandicoot 3 heb je weer interessante bonusstages die verstopt liggen ergens in het level en bereikbaar zijn via een opstijgend platform.

Heel veel humor

Typisch voor de Crash Bandicoot-games is de grote hoeveelheid humor die in de game voorbijkomt. Deze humor komt voornamelijk naar voren in de verschillende doodanimaties die Crash heeft. In alle delen van Crash Bandicoot zie je verschillende animaties wanneer Crash eens sterft. Neem bijvoorbeeld een level in Crash Bandicoot 3 waarbij je wordt gekust door een kikker. De kikker verandert hierbij in een beeldschone prins.
Crash Bandicoot Review

Eindbazen

Humor vind je ook terug in de bossfights tegen gekke personages als Ripper Roo, een hond die zodanig lomp heen en weer springt dat hij telkens zijn eigen bommen in zijn gezicht terugkrijgt.Sowieso kent Crash Bandicoot N. Sane Trilogy een heleboel verschillende toffe bazen. In alle drie de games maak je kennis met vijanden die voor net weer wat afwisseling in het spel weten te zorgen.
In het eerste deel heb je bijvoorbeeld vijanden als Pinstripe, die met zijn geweer als een maniak in het rond schiet. In het tweede deel heb je bijvoorbeeld een battle waarin je twee de Komodo broeders vecht, dus eigenlijk twee vijanden tegelijk bestrijdt. In deel drie heb je een legendarische eindgevecht waar eigenlijk twee erg spannende eindbaasgevechten tegelijkertijd op een klein speelvlak afspelen.
Crash Bandicoot Review

Alles wat je verwacht

Uiteindelijk doet Crash Bandicoot N. Sane Trilogy precies wat je ervan verwacht. Het brengt geen grote nieuwe dingen en is eigenlijk dezelfde ervaring die je al eerder op de PlayStation kon ervaren. Daarentegen is alles flink opgepoetst en verbeterd, wat ervoor zorgt dat Crash Bandicoot N. Sane Trilogy uiteindelijk de ultieme versie is van wat de Crash Bandicoot games van vroeger hadden kunnen zijn. De game is perfect voor een nostalgische kick, maar ook zeker geschikt voor mensen die de originele spellen nooit hebben gespeeld.
Crash Bandicoot N. Sane Trilogy is uiteindelijk een totaalpakket van drie erg toffe titels.