De nieuwe trilogie voor de PS4 mag er dan wel goed uitzien, maar alles is aangepast voor de PS4 controller. Dit komt simpelweg doordat ontwikkelaar Vicarious Visions zonder broncode de nieuwe game heeft moeten ontwikkelen.

‘Bijna alles was vermist’, volgens gamedesigner Dan Tanguay. Volgens hem miste de studio de originele broncode en referentiematerialen die gebruikt zijn om de originele PlayStation games te maken. De gebruikte engine om de games in de Crash Bandicoot te ontwikkelen was ook speciaal ontwikkeld voor die games in de serie en niet voor andere games.

Crash Bandicoot N.Sane Trilogy ontwikkeld vanaf de basis

Ondanks dat het Vicarious Visions moeite hadden met het ontwikkelen van de game, waren de oorspronkelijke Crash Bandicoot 3D modellen wel bewaard gebleven. Alleen waren deze modellen in een oude format opgeslagen die door de studio met moeite gedecodeerd is. Het grootste voordeel van deze bewaarde 3D modellen voor Vicarious Visions is dat de bewaarde 3D modellen ook de grootte en de gebruikte ruimte in de games aangeven.

Met alle moeite die Vicarious Visions in de Crash Bandicoot trilogie heeft gestoken kun je voor het eerst met Coco, Crash’s jongere zusje, in alle drie de games spelen. De game komt binnenkort uit op 30 juni voor de PS4.