Bridget Jones's Baby Review - Bridget is back!

dinsdag, 13 september 2016 om 19:54
Bridget is terug en dit maal eet ze zich vol voor twee! Het is alweer 12 jaar geleden toen Bridget Jones's Diary op het witte doek verscheen. Het jaar 2016 kan het nuchtere Britse typetje vol blunders wel gebruiken. Maar of de film kan tippen aan het eerste deel? Dat lees je hier in de Bridget Jones's Baby Review!
Jaren geleden begon het allemaal met kleine stukjes die gepubliceerd werden in The Independent onder het pseudoniem Bridget Jones. De columns gingen voornamelijk over het leven in Londen als een single persoon dat af en toe wat eenzaam kon worden. Door het immense succes dat al snel volgde besloot het gezicht achter het pseudoniem naar voren te komen. Helen Fielding genoot van de aandacht en zag potentie in een boek die verscheen als Bridget Jones Diary.
bridget jones's baby review 1

Opfrisser

In Bridget Jones Diary staat de spotlight op een dertigjarige single vrouw die fanatisch wordt neergezet door Renee Zellweger. Ze is wat klunzig en een verschrikkelijke spreker. Haar liefdesleven zit al enige tijd in een dip tot er opeens twee zeer gewillige mannen voor haar neus staan. Die zelfs op straat een potje voor haar vechten, hoe romantisch!
Ondanks het succes van het eerste deel viel de tweede verfilming in 2004 minder goed in de smaak. In Bridget Jones: The Edge of Reason had onze Bridget aardig wat moeite met het behouden van wat ze altijd wilde. Namelijk een relatie. In dit nieuwe verhaal is ze opnieuw singel, maar inmiddels al wel 43 en ziet ze haar ‘huisje, boompje, beestje’ leven aan haar voorbij gaan. Helaas waren veel mensen een beetje uitgekeken op Bridget Jones na dit matige vervolg...

Twee mannen en één baby...

De vraag is natuurlijk of het publiek dan wel zit te wachten op nog een verfilming zo’n 12 jaar later. Gelukkig is het personage van Bridget mee gegroeid met de tijd. Ze is niet meer mollig en weet het negatieve snel om te zetten in iets positiefs. Het leven gaat namelijk niet altijd volgens plan, maar gelukkig heeft ze een te gek baantje als producer. Maar het kriebelt ook; zij heeft een baby wens.
Ondanks haar wat saaie liefdesleven heeft ze alles onder controle. Totdat Bridget de knappe Amerikaan Jack (Patrick Dempsey) op een festival. Deze knappe meneer is alles wat haar ex-geliefde Mr. Darcy niet is en ze beland dan ook al snel, ietwat aangeschoten, met hem in bed. Maar doordat ze niet door het leven wil gaan als oude vrijster neemt Bridget de benen en hoopt niet meer aan het voorval te hoeven denken.
Echter stuit Bridget al snel - op de meest ongemakkelijke manier ooit - op tegen oude bekende Mr. Darcy. Met het verleden, zoals we dat kennen uit de eerste twee films, nog niet helemaal achter hun gelaten raken de twee aan de praat en is het weer als vanouds. Van het een komt het ander en voor je het weet belandt Bridget in bed met man nummer twee, haar ex-liefde. Dat beloofd niet veel goeds...!
bridget jones's baby review 2

Bridget gaat mee met haar tijd

Al snel merk je als kijker dat je naar een film zit te kijken die vertrouwd aanvoelt. Bridget Jones's Baby laat de pijnlijke waarheid zien van het leven van een 40-jarige vrouw wiens grootste wens een baby is. Het is fijn om te zien dat dit probleem erg realistisch naar voren wordt gebracht. Gedurende de 122 minuten speelduur maak je eigenlijk alle emoties mee van Bridget, die bijzonder vermakelijk zijn.
Of je nu fan bent van de eerste of eerste twee films of niet, je wordt constant getrakteerd op humor van een hoog niveau. De combinatie van Bridget en collega Miranda, die gespeeld wordt door nieuwkomer Sarah Solemani, is uiterst vermakelijk en ook bekend gezicht Emma Thompson acteert de sterren van de hemel als dokter Rawlings.
Toch liet de film hier en daar wat steekjes vallen. Zo zaten er enorm veel beroerde green screen shots in die zo erg uit de toon vielen dat je als kijker je af vraagt of de makers er niet slim aan hadden gedaan deze te laten vallen. Daarnaast zijn sommige plot punten wat clichématig en worden enkele grappen nét wat lang doorgetrokken.

Bridget Jones's Baby Review – Romcom waar we van houden

Na een eerste deel die enorm populair is en een vervolg die wat minder goed werd ontvangen komt Sharon Maguire met een derde deel uit de Bridget Jones serie. Al snel blijkt dat dit deel meer inhoud heeft, maar bovenal enorm sterke humor bevat. Het is dan ook een slimme zet om Bridget met al haar ongemakkelijkheden nogmaals op het witte doek te tonen. Bridget Jones’s Baby is een van de leuke romantische komedies van dit moment, een film waar we al lange tijd op wachten!
Deel drie in de serie kun je wellicht de kers op de taart noemen. Ondanks het feit dat niet alle shots er even sterk uitzagen en het verhaal wat clichematig aanvoelt is het Renee Zellweger die de show steelt met haar typetje Bridget. De film is een genot om naar te kijken en het zal je zeker laten lachen. Voor een avondje met vriendinnen is dit dan ook de perfecte film!
En psst... voor de mannen onder ons: je kunt je prima aan de film wagen. Een gezellig avondje met je vriendin of vrouw is gegarandeerd, enjoy!