Paragon Preview - Nieuwe MOBA maakt zijn intrede

Preview
vrijdag, 10 juni 2016 om 14:00
xgn google image
Paragon betreedt het strijdveld van de MOBA-games met bekende tegenstanders als League of Legends, DOTA 2 en SMITE. Maar hoe weet deze MOBA-game van Epic Games zich staande te houden tussen deze grootmachten op PC en PlayStation 4? Wij waren in Berlijn om te ondervinden wat Paragon speciaal maakt.
In eerste instantie is het goed om te weten dat Paragon momenteel in early access is. Dit betekent dat gamers op PC en PS4 het spel kunnen spelen als zij een zogenaamde Founder’s Pack kopen. Maar het is ook mogelijk om de game gratis te spelen tijdens een open bèta of stress test weekend. Of je kunt wachten tot de uiteindelijke lancering van Paragon, want ook dan is deze MOBA gratis te spelen.
Paragon

Een MOBA vanuit third-person oogpunt

Op een aantal punten is Paragon beduidend anders dan zijn concurrenten uit het MOBA-landschap. Zo wordt Paragon gespeeld vanuit een third-person oogpunt, maar is het zeker geen third-person shooter te noemen.
Deze game valt dan ook niet makkelijk te vergelijken met een Battleborn en Overwatch, want die games zijn een stuk sneller. Paragon is wat dat betreft een echte MOBA-game die gebruikt maakt van torens en lanes, zoals ook een League of Legends of DOTA 2 dat doet.
Door het third-person oogpunt heb je tevens de mogelijkheid om te springen, hierdoor verschilt Paragon weer van SMITE. Het springen heeft ook duidelijk een functie, want in de map wordt veel gebruik gemaakt van verticale elementen. Als je speelt als een caster of ranger, dan doe je er verstandig aan om een heuvel op te lopen om afstand te creëren met melee spelers. Deze verticale elementen geven de speler daardoor meer strategische keuzes tijdens het spelen.

Maak je eigen deck

Een ander onderdeel van de strategische keuzes, en tevens een uniek element van Paragon, zijn de kaarten die je kunt kopen bij de basis. Deze kaarten zijn ter vervanging van een grote waslijst aan spullen die je bij andere MOBA-games kunt kopen ter verbetering van mana, aanvalskracht en verdediging.
Voor beginnende MOBA-spelers is dit perfect, want het geeft veel meer overzicht en beperkt ook de keuzes die je kunt maken tijdens het spelen. Deze keuzes maak je namelijk van tevoren bij het opstellen van een deck.
Het laatste opvallende element aan Paragon is hoe deze game eruitziet. Het is niet eerlijk om Paragon op grafisch aspect te vergelijken met andere MOBA-games, die al veel langer bestaan. Toch steekt Paragon met kop en schouders boven alle MOBA-games uit, als het gaat om de grafische vormgeving. Deze grafische pracht is terug te zien in de verschillende helden, maar ook in het prachtige landschap die de map vormgeeft.
Paragon Grim.exe

Paragon verandert continue

Op dit moment is Paragon nog in early access en daardoor aan verandering onderhevig. Dit merkten wij ook op tijdens het spelen, want de versie van Paragon in Berlijn was anders in vergelijking tot de versies bij de open bèta en het stress test weekend. Voorbeeld hiervan is dat je voorheen je standaardaanval moest upgraden als je een niveau omhoog ging. Nu gaat de schade van je standaardaanval standaard omhoog per niveau dat je stijgt.
Een ander voorbeeld is dat Epic Games zag dat sessies heel lang konden doormodderen. Om die reden is ervoor gekozen om de laatste ring van torens tot aan de core niet langer te laten respawnen. Dit is een positieve verandering ter bevordering van de tijdsduur.
Een andere nieuwe optie zagen wij nog in zijn ontwikkelingsfase en dat is de zogenaamd draft mode. Hierbij mogen de in totaal tien spelers in willekeurige volgorde een karakter kiezen. Dit is handig voor strategische keuzes ter ondersteuning van je eigen team, of om een zwakte uit te buiten van het vijandelijk team. Dit is een verbetering ten opzichte van het eerste systeem, waarbij je simpelweg een karakter selecteerde en pas in het potje zelf zag met wie je samen speelt en tegen wie.
Paragon

Experimenteren op de lange-termijn

Tot nu toe hebben wij het enkel gehad over de wijzigingen die zijn doorgevoerd op de korte termijn. Maar tijdens het evenement gaf Epic Games ook een presentatie over mogelijke plannen voor de toekomst. Deze ideeën voor de lange-termijn zijn onderdeel van het continue uittesten van nieuwe elementen, die vervolgens samen met de community kritisch worden bekeken. Paragon wordt dan ook gezamenlijk met feedback van de community ontwikkeld.
Een idee voor de toekomst is om de travel mode, ook wel sprinten, weg te halen uit het spel of te vertragen. In plaats daarvan komt een teleport-optie die de speler met een cooldown kan inzetten om overal op de map terecht te komen. Een andere toevoeging is de optie tot ranked toernooien, die volgens Epic Games nu al worden georganiseerd door de community. Deze community is ook bepalend of Paragon ooit een eSports wordt, want Epic Games richt zich momenteel enkel op competive play.

Nieuwkomers in het MOBA-genre zijn ook welkom

Naast het continue verbeteren van Paragon is Epic Games ook actief bezig om nieuwkomers te helpen. Dit is ook hard nodig, want in Berlijn waren er slechts twee journalisten die zichzelf als ervaren MOBA-gamers zagen. De hulp voor nieuwkomers komt in de vorm van video’s, maar ook door middel van tips die op het scherm verschijnen bij kritieke locaties.
In Berlijn kregen alle journalisten stapsgewijs hulp aangeboden, terwijl zij aan de slag gingen met het nieuwe karakter Khaimera. Dit nieuwe karakter wordt pas op 21 juni vrijgegeven en wij mochten in Berlijn als één van de eerste met hem aan de slag. In onze ervaring is Khaimera een mooie toevoeging aan het bestaande rooster van helden. Bij het spelen van de andere helden kregen wij ook nog wat tips om mooie combinaties te maken van verschillende vaardigheden, en dat was soms toch erg verfrissend om te horen.
Paragon Khaimera

Grijp je kans om Paragon uit te proberen

Deze tips, de nieuwe versie van Paragon en samenwerking met andere spelers maakte onze speelsessie in Berlijn erg plezierig. Want als je naast elkaar zit te spelen met allemaal een headset op, dan geeft dat een heel ander gevoel dan wanneer je Paragon alleen in een kamer speelt. Toch is het goed om Paragon een kans te geven, ook als je al eerder het spel hebt gespeeld. Zo verandert Paragon continue, en naar ons idee was de versie in Berlijn weer een stuk beter dan de versie van de open bèta.
Bovendien heeft Paragon als groot voordeel dat alle helden gratis speelbaar zijn. Je hebt dus niet te maken met een roulatiesysteem zoals andere MOBA-games gebruiken. Daarbij komt er iedere drie weken een nieuwe held bij tot aan 2017. Dus zet 16 augustus in je agenda, want op dat moment krijgt Paragon opnieuw een open bèta voor PC en PS4.

Populair Nieuws