Hitman Preview - Vrijheid, blijheid en moordenaars

Preview
woensdag, 14 oktober 2015 om 15:42
xgn google image
Agent 47 is terug, en hoe! XGN kreeg op gamescom 2015 een toffe presentatie over de nieuwste Hitman game, simpel genaamd Hitman. Wist Square Enix indruk te maken? Lees het in onze Hitman preview!
We kennen Agent 47 natuurlijk als die kale knakker met een moordlust van hier tot Tokio. Daar is bij Hitman (de game) niets aan veranderd. Dit keer wordt de nadruk alleen gelegd op de vrijheid die je krijgt in het uitvoeren van je ‘hits’ zoals in veel games tegenwoordig. Denk aan een Metal Gear Solid V of Sniper Ghost Warrior 3.
Hitman preview

Slechte mensen, zo veel wensen

Hoe uit die vrijheid zich precies? In de Hitman presentatie werd het volgende scenario geschetst: Hitman is te gast bij een modeshow in een kasteel in het hartje van Parijs. De gastheer is niet de leukste thuis, want hij is namelijk een wapenhandelaar. Uitschakelen die hap dus!
Vanaf daar gaat onze onbehaarde vriend op pad om een einde te maken aan het leven van de crimineel. Hoe je dat doet mag je helemaal zelf bepalen. Het begint al voor je de missie start. Agent 47 kan uit een aantal wapens, van samuraizwaarden tot schroevendraaiers en pistolen, kiezen om zijn taak wat makkelijker te maken.
Hitman op gamescom 2015

Agent 47 op verkleedtocht

In de presentatie werd onze agent voor het paleis afgezet. Met VIP-pas in de hand kan hij helemaal zelf bepalen wat hij doet. Geen objective markers of dergelijke dingen, maar ouderwets informatie verzamelen. Willekeurige feestgangers of TV-reporters kunnen waardevolle informatie geven, die je later weer kan gebruiken in je moordpoging.
Agent 47 hoeft daarvoor overigens ook niet in zijn oude kloffie te blijven. Hij kan butlers of andere mensen wurgen en hun kleding stelen, om zo ongemerkt in bewaakte gebieden te banjeren. Staan er een aantal bewakers voor een trap waar je langs moet? Geen probleem, verberg je pistool in een bak groente en draag het er ongezien langs!
Hitman met helicopter

De ultieme sandbox of stuurloos?

Creatieve geesten kunnen zeker hun ei kwijt in Hitman. Toch maakten we ons nog wel zorgen dat de game je misschien iets té veel vrijheid gaat geven. Het paleis kwam namelijk over als een doolhof en je doelwit staat niet aangegeven op de minimap of in beeld; als je hem kwijt bent moet je hem opnieuw gaan zoeken. Het gevoel van richting ontbrak een beetje.
Daar willen we natuurlijk niet mee zeggen dat alles voorgekauwd moet worden, verre van dat. Maar een markeringssysteem zou het geheel een stuk gebruiksvriendelijker maken. Daarnaast viel het ons ook op dat sommige animaties van NPC’s wat stijfjes oogden, maar dat is uiteraard muggenziften.
Over het algemeen waren we onder de indruk van Hitman, maar er waren nog steeds een hoop vragen onbeantwoord. Er werd bijvoorbeeld niet getoond wat er gebeurt als Agent 47 wordt gesnapt (het lijkt logisch, maar toch). Of hoe potentiële moordplekken worden aangegeven. We hopen ook dat Square Enix in de komende maanden een hands-on demo of pure gameplay publiceert.
Hitman gamescom preview

Hitman Preview - Vrijheid, blijheid!

Zoals het er nu voor staat lijkt Hitman een toffe game te worden. Als je droom altijd al was om als kaalhoofdige huurmoordenaar een kroonluchter op het hoofd van een wapenhandelaar te laten vallen, wijzen we je naar de dichtstbijzijnde TBS-kliniek. Voor de rest van ons is er Hitman!
Hitman is vanaf 8 december te krijgen voor de PlayStation 4, Xbox One en PC. De game zal in de maanden daarna aangevuld worden met meer content. Je kunt het spel al pre-orderen.