In 2017 werd de
Xbox-exclusive
Scalebound plotseling geannuleerd. Maar ontwikkelaar
PlatinumGames wil de
ontwikkeling door weer doorzetten, met wat hulp van
Phil Spencer.
Veel fans waren verrast toen
Scalebound werd gecancelled door
Microsoft. De game in 2014 aangekondigd door middel van een cinematic trailer en in 2015 werd tijdens de gamescom nog een uitgebreide gameplay trailer getoond, met een geplande release in 2016. Dat jaar werd de game alleen uitgesteld naar 2017, om vervolgens in januari
helemaal geannuleerd te worden.
Sindsdien heeft Hideki Kamiya, de creatieve kracht achter Scalebound, meermaals laten weten dat hij niet blij is dat het project is geannuleerd. En tegenover
IGN Japan laat Atsushi Inaba, de gloednieuwe CEO van de ontwikkelaar, dat hij ook de ontwikkeling van Scalebound weer wil voorzetten.
Kamiya roept daarbij ook nog persoonlijk de hulp op van Phil Spencer, de president van de Xbox-divisie: “Laten we het doen, Phil!”. Volgens de ontwikkelaar is het bovendien ‘onnodig’ om niet verder te gaan met de game, aangezien de ontwikkeling al ‘vrij ver was gevorderd’.
Teveel obstakels tijdens ontwikkeling Scalebound
Inaba legt de schuld voor het annuleren van Scalebound overigens niet volledig bij Microsoft. Volgens de CEO was het namelijk ook een moeilijk project voor PlatinumGames. Zo was de ontwikkelaar niet gewend om te ontwikkelen met de Unreal Engine en hadden ze ook niet de nodige kennis aan boord om een game te maken gebaseerd op online features. Inaba heeft dan ook
zijn verontschuldigingen aangeboden aan fans van de game en Microsoft.