The Legend of Zelda Breath of the Wild Review - Onvergetelijk

donderdag, 02 maart 2017 om 12:00
Het wachten is bijna voorbij. The Legend of Zelda Breath of the Wild komt morgen uit voor zowel de Nintendo Switch als de Wii U. Was dit het spel het lange wachten waard? Dat lees je in onze The Legend of Zelda Breath of the Wild review!
Lang wachten op Zelda-games is niets nieuws. In het verleden stelde Nintendo de games Ocarina of Time, Twilight Princess en Skyward Sword ook meerdere malen uit, maar het wachten op Breath of the Wild leek wel een eeuwigheid te duren. Het spel werd voor het eerst vertoond tijdens de E3 van 2014 onder de naam ‘’Zelda Wii U.’’ Het spel zou gepland staan voor een release in 2015 en dook tijdens The Game Awards 2014 weer op met nieuwe beelden.
In maart 2015 kondigde Nintendo aan het spel uit te stellen tot 2016, en nadat het spel tijdens de E3 van 2016 eindelijk officieel werd aangekondigd als The Legend of Zelda: Breath of the Wild werd het spel uitgesteld tot 2017. Zo zal het spel niet alleen meer voor de Wii U uitkomen, maar ook voor het gloednieuwe systeem: de Nintendo Switch.
Nintendo wilde van Breath of the Wild een Zelda maken zoals nooit tevoren die de Zelda formule flink op zal schudden, en dat had tijd nodig. Is Nintendo hierin geslaagd? Wij kunnen je met trots vertellen dat Nintendo boven onze verwachtingen weet te scoren, want The Legend of Zelda: Breath of the Wild is een spel geworden zoals wij dat nog nooit ervaren hebben.
Zelda Breath of the Wild Review

Het avontuur begint

Het spel begint nadat Link wakker wordt uit een diepe slaap in de Shrine of Resurrection, onwetend over wat er is gebeurd met het land van Hyrule. Na een korte introductie over de besturing en enkele nieuwe elementen, bemachtigt Link de Sheikah Slate, een stenen plaat die je gebruikt voor verschillende functies zoals het openen van een Map van Hyrule of het activeren van speciale vaardigheden genaamd Runes. Vervolgens verlaat je de Shrine of Resurrection om het verwilderde Hyrule te verkennen. Het voorheen zo prachtige Hyrule is langzaam uit elkaar aan het vallen en de invloed van het kwaad genaamd Calamity Ganon wordt steeds groter.
Het spel begint op de Great Plateau, een stuk land dat de speler al uren bezig weet te houden, en dat terwijl de Great Plateau pas zo’n 5% is van de spelwereld van Breath of the Wild. Het spel opent zich dan ook pas echt voor de speler wanneer je de Paraglider ontvangt om van de Great Plateau af te vliegen, en de rest van Hyrule gaat verkennen.
Vanaf hier kan je werkelijke elke kant op die je wilt. Als je het verhaal wilt volgen, luister je naar wat de zogenaamde main quests zeggen, maar als je liever je eigen plan trekt en Hyrule wilt verkennen is er niets of niemand die je tegenhoudt. Je kunt zelfs, als je dat wilt, rechtstreeks naar de eindbaas gaan, maar dit is natuurlijk niet zonder risico.
Zelda Breath of the Wild Review

Vrijheid in Hyrule

Het spelen van de main quests en de side quests beïnvloedt je voortgang in het spel, en in dat aspect lijkt Breath of the Wild zelfs een beetje op The Legend of Zelda: Majora’s Mask, nog een Zelda titel die vooral bestond uit afwisseling tussen verhaal en talloze opdrachten. Het Hyrule van Breath of the Wild is gigantisch en zit vol met leven. De invloed van Calamity Ganon raakt ook de bewoners. Verschillende problemen zoals monsters of het tekort aan materialen teisteren de bewoners, en ze vinden het erg fijn als jij ze daar een handje bij kan helpen.
Dit klinkt natuurlijk als een excuus om je even iets anders te laten doen in het spel, maar de meeste beloningen die je krijgt voor het behalen van side quests zijn ontzettend handig. Soms zal een NPC je belonen met een nieuw kledingstuk of wapen of zelfs een aanwijzing, die je reis naar je volgende bestemming voor de main quests net wat makkelijker maakt.
De side quests voelen ook niet als klusjes die je voor anderen moet klaren. In sommige gevallen zullen NPCs zelf met je mee op pad gaan, of vraagt een side quest de speler een plek te bezoeken die ver van de radar ligt van je main quest bestemming. De speler kan elk moment schakelen tussen het volgen van de main quests of de vele side quests door in de Adventure Log aan te vinken welk doel hij of zij wil volgen. De gekozen bestemming wordt dan duidelijk in beeld gebracht op de map.
Het spel nodigt de speler uit om deze gigantische verwilderde versie van Hyrule echt tot in de puntjes te verkennen, maar niets is verplicht. Deze vrijheid is heerlijk en zo zal ieders spelervaring met The Legend of Zelda: Breath of the Wild uniek zijn. Zo voelt de wereld van Breath of the Wild vaak als één grote dungeon.
Zelda Breath of the Wild Review

Puzzels oplossen met Runes

Naast de main quests en side quests zijn er nog de Shrine Quests. Deze missies leiden de speler naar Shrines. Shrines zijn kleine dungeons, waarvan er maar liefst 100 te vinden zijn in Breath of the Wild. De Shrines speel je voornamelijk uit door slim gebruik te maken van Runes, dit zijn nieuwe vaardigheden die je opslaat in je Sheikah Slate.
De verschillende Runes doen ons nog het meest denken aan de talloze voorwerpen die je in dungeons van vorige Zelda spellen vond. De Runes worden regelmatig slim gebruikt om puzzels op te lossen. De verschillende Runes blijven gedurende de gehele game het zelfde, maar worden toch keer op keer weer op creatieve manieren gebuikt. De Runes worden niet alleen in Shrines gebruikt om puzzels op te lossen, maar ook in Hyrule zelf, waarmee de speler slim gebruikt maakt van de omgeving.
Voor het behalen van Shrines word je beloond met Spirit Orbs en iedere keer dat je 4 Spirit Orbs hebt verzameld, kun je bij standbeelden van de Godin Hylia je levensmeter of je stamina meter vergroten. Dit maakt je avontuur weer een stuk makkelijker en met meer hartjes en stamina sta je sterker tegenover vijanden. Shrines uitspelen is dus een goed idee, want met een tekort aan hartjes en stamina zal het spel het je later erg moeilijk maken.
Zelda Breath of the Wild Review

Gebroken zwaard

In Breath of the Wild zijn talloze objecten te verzamelen. Je kunt, naast een zwaard en schild, verschillende wapens gebruiken zoals een bijl, speer, boemerang of zelfs een dweil. Wapens kun je niet eindeloos gebruiken, want bijna elk wapen heeft een levensduur en kan breken. Zo zal je nooit echt gehecht raken aan een wapen, maar het spel nodigt wel uit om regelmatig van wapen te verwisselen. Wanneer een wapen breekt, laat het bovendien een fatale klap achter bij een vijand, dus je profiteert er ook weer van!
Je verwisselt van wapen door het wapen dat je wilt gebruiken te selecteren in het menu. Het menu open je door de plus-knop in te drukken van je Switch of Wii U. Dit menu is erg overzichtelijk en door middel van de rechter analoge stick navigeer je er ook vliegensvlug doorheen. Bepaalde wapens kun je nog sneller selecteren, door op de rechter D-pad knop te drukken en snel te navigeren met de linker en rechter schouderknoppen. Hiermee kun je snel van wapen of schild wisselen.
Dit is ook wel nodig, want de vijanden in Breath of the Wild willen de speler nog wel eens overvallen. Een goed voorbeeld hier van is de Yiga clan. Deze vijanden zijn er op uit om Link uit te schakelen. De vijanden in de Yiga clan waren voorheen leden van de Sheikah, de mysterieuze stam uit eerdere Zelda spellen die een grote rol speelt in Breath of the Wild.
De Yiga clan koos voor het kwaad en begon Ganon te aanbidden. Leden van de Yiga clan doen zich vaak voor als NPCs die je tegenkomt in het wild en willen graag een praatje met je maken. Al gauw blijkt dat ze dondersgoed weten tegen wie ze praten, en vallen ze Link aan.
Zelda Breath of the Wild Review

Hyrule ademt en leeft

De Yiga clan, de inwoners van Hyrule en zelfs de vijanden zorgen ervoor dat wereld van Breath of the Wild vol zit met leven. Veel open world games bieden nog wel eens een gigantische wereld, waarin verder eigenlijk niet echt veel te doen is. Breath of the Wild heeft dit totaal niet. Elk stukje land is uniek en er is altijd wel wat te zien of te doen. De bossen zitten vol met talloze dieren en regelmatig zal je kampen van vijanden tegenkomen die je kunt veroveren voor een schatkist.
Al gauw kom je ook kuddes paarden tegen. Paardrijden is het vervoermiddel om door de wereld van Breath of the Wild heen te komen. Door de linker analoge stick in te drukken, begin je te sluipen en wanneer je dicht bij het paard bent, kan je er op springen om het dier te temmen. Wanneer je paard eenmaal getemd is kan je er op rijden, maar als je het paard ook echt wilt behouden moet je het dier registeren bij één van de talloze stallen die je tegenkomt op je avontuur.
Het spel bevat een dag en nacht cyclus en ook het weer verandert regelmatig. Wanneer het hard regent, zal je minder NPCs tegenkomen of je ziet ze juist wegrennen, om ergens te schuilen. Wanneer het stormt en onweert, moet je zelf uitkijken, want wanneer Link te veel ijzer bij zich draagt kan hij makkelijker door de bliksem getroffen worden.
De wereld van Breath of the Wild ziet er werkelijk adembenemend uit. De graphics zijn prachtig en de kleuren komen prachtig naar voren in het kunstzinnige stijltje. Wanneer het begint te stormen in het spel zijn de kleuren juist weer grauw en is de sfeer benauwend. Zo zal de sfeer van het spel zich altijd aanpassen aan wat er op dat moment gebeurt in de wereld. Voor de muziek geldt het zelfde. Echt een volle soundtrack is niet zozeer aanwezig in Breath of the Wild, maar het wat meer ambient geluid dat het spel bevat is prachtig en past zich perfect aan op elk moment.
Zelda Breath of the Wild Review

Beduidend lastiger dan voorgangers

The Legend of Zelda: Breath of the Wild is een beduidend lastiger Zelda spel dan zijn voorgangers. Zelfs de meest doorgewinterde gamer zal vooral in het begin het ‘’Game over’’-scherm regelmatig voorbij zien komen. Breath of the Wild straft de speler echter niet, want kort daarna mag je het gelijk nog eens proberen vanaf je laatste auto-save moment. Soms is het zelfs nodig om een ‘’Game Over’’ te krijgen zodat de speler leert dat het niet mogelijk is om op een bepaalde plek te klimmen, naar beneden te springen of met de huidige uitrusting een vijand te verslaan.
Risico’s nemen is een onderdeel van de game, soms moet je bergen beklimmen om er vervolgens achter te komen dat je daar momenteel te weinig stamina voor hebt. Vervolgens kom je later terug met meer stamina, zodat je alsnog de top van de berg bereikt.
Gelukkig zorgt de amiibo-functionaliteit ervoor dat het een beetje makkelijker wordt. Door de Zelda Anniversary amiibo in te scannen, ontvangt de speler verschillende soorten vlees, vis en wapens. Wanneer je de Breath of the Wild amiibo scant, ontvang je verschillende soorten sterke wapens die moeilijk te bemachtigen zijn in de spelwereld zelf. Door de Wolf Link amiibo in te scannen, roep je jouw Wolf Link op, waarmee je de Cave of Shadows hebt uitgespeeld in Twilight Princess HD. Wolf Link zal Link dan helpen in zijn avontuur in Breath of the Wild, tot hij uitgeschakeld wordt.
Zelda Breath of the Wild Review

Een ervaring om nooit te vergeten

The Legend of Zelda: Breath of the Wild is een meesterwerk. Het spel is inderdaad een Zelda spel geworden zoals nooit tevoren, die de formule flink opschudt. Deze verfrissende nieuwe aanpak werkt, en voelt ondanks de totaal andere focus van gameplay meer een Zelda dan ooit. Zelda ging altijd al over het verkennen van plekken en het oplossen van puzzels, en in Breath of the Wild staat dit meer centraal dan ooit.
Het is aan jou om deze spelwereld te verkennen, om talloze puzzels op te lossen en Hyrule te redden van een mogelijke ondergang. In welke volgorde je dat doet mag je zelf weten, want vrijheid staat centraal in The Legend of Zelda: Breath of the Wild. De gameplay herinnert ons eraan wat een game juist zo goed maakt, en combineert dit met de charme van één van de meest geroemde en geliefde spelseries aller tijden.
Open je ogen nu en verken het Hyrule van Breath of the Wild! The Legend of Zelda: Breath of the Wild ligt 3 maart in de winkel voor zowel de Nintendo Switch als de Wii U. Pre-order het spel nu om er op de dag van release mee aan de slag te gaan.
Cijfer: 9.8