Xbox Wireless Headset Review – Strakke koptelefoon voor je Xbox

maandag, 29 maart 2021 om 12:30
hs3f1620138417
Met de komst van de Xbox Series X en S heb je een krachtige next-gen console in huis met een aantal sterke voordelen. Korte laadtijden en betere graphics geven een betere ervaring dan ooit. De nieuwe Xbox Wireless Headset maakt de next-gen ervaring af met sterk geluid en extreem veel comfort. Voor 99 euro heb je een heel tof, maar nét geen compleet pakket.

Geen gedoe met USB-poorten

Om écht in een game te komen heb je een hele goede surround set nodig of een ijzersterke headset die het geluid op realistische wijze je schedel in pompt. Met de Xbox Wireless Headset heb je dat laatste in huis voor slechts 99 euro. De over-ear headset komt uit op een markt met een heleboel concurrenten zoals de SteelSeries Arctis 1 Wireless headset en de Astro A20 Gen 2 draadloze headset. Allebei goede headsets, maar ze gebruiken allebei een USB-poort van je console. Niet handig, gezien de Xbox Series X en S er maar drie hebben.
De Xbox Wireless Headset wint het van de concurrentie op dat punt, want de draadloze koptelefoon kan met bluetooth simpelweg gekoppeld worden met de console op een simpele manier zonder daarbij een USB-aansluiting in beslag te nemen. Het enige moment waarop je een USB-aansluiting nodig hebt is wanneer je de headset op moet laden. Dit gaat via een USB-C aansluiting en gaat werkelijk razendsnel.
Binnen 30 minuten is de headset voor de helft opgeladen met de meegeleverde kabel. Als de headset leeg is, laad je deze binnen ongeveer 3 uur weer volledig op, waarna je er weer ongeveer 15 uur tegenaan kunt.
hs4f1620138447

Eenvoudig, strak en comfortabel

De Xbox Wireless Headset heeft verder niet veel toeters en bellen aan boord, maar beperkt zich tot de hoognodige knoppen. Dit zorgt voor een strak uiterlijk waardoor de headset meteen een stevige uitstraling meegekregen heeft. De hele koptelefoon is zwart met een paar subtiele groene accenten en voor een headset van 99 euro is het daarbij een hele comfortabele.
De beide oorkussens zijn lekker ruim en gemaakt van ademend nepleer waardoor de headset zelfs na een sessie van een paar uur aangenaam op het oor blijft aanvoelen. De beugel die op je hoofd rust is voorzien van een kussen waardoor ook dit aangenaam blijft aanvoelen tijdens lange gamesessies. De microfoon is voorzien van een wat dikker, buigbaar stuk dat stevig aanvoelt. Op dit vlak kent de headset één piepklein nadeel, want de microfoon is niet uittrekbaar.
hs2f1620138465

IJzersterk geluid

Het aanmelden van de headset is erg simpel: door, net als bij een Xbox Series X controller, op de pairing-toets te drukken en datzelfde bij de console te doen, link je de twee aan elkaar. Als je dat eenmaal gedaan hebt, vinden de twee elkaar altijd als ze aan staan en kun je gewoon aan de slag. Het handige is dat de headset niet alleen op de Xbox werkt, maar ook op elk ander apparaat met bluetooth zoals een smartphone of een laptop.
Als de headset eenmaal gekoppeld is aan de console, kun je meteen genieten van geluid van goede kwaliteit. De twee oorschelpen geven allebei een rijk geluid, waarbij de bassen lekker diep wegklinken. Dit komt vooral goed tot uiting als je een shooter als de Xbox Game Pass games DOOM of Gears 5 aan het spelen bent, maar ook tijdens Gears Tactics merkten wij dat de bassen erg sterk tot uiting kwamen zonder daarbij overdreven tegen je trommelvlies op te gonzen. De hoge tonen van de headset zijn verder ook prima in balans. Wat betreft geluid doet de Xbox Wireless Headset dus absoluut niet onder voor de concurrentie.
Verder ondersteunt de over-ear koptelefoon ook Dolby Atmos, Windows Sonic en DTS Headphone: X op zowel de Xbox Series X en S als op de Xbox One. Eerlijkheidshalve moeten wij zeggen dat we hiervan niet echt veel merkten tijdens onze speelsessies met de headset op, maar dit zal grotendeels van de game afhankelijk zijn. Tot slot kun je de headset helemaal instellen op de Xbox Series X. Althans, je kan de console vertellen in welke stand de equalizer moet staan, wat de mute-gevoeligheid is en meer.
Dit werkt allemaal zonder tussenkomst van de headset zelf, maar er is één nadeel: deze instellingen zijn alleen van toepassing op de consoles van Microsoft. Op mobiele apparaten werkt dit bijvoorbeeld niet, dus onderweg moet je het doen met de standaard instelling van de koptelefoon. De actieve noise cancelling optie van de headset werkt wel voor alle apparaten en doet zijn werk bijzonder goed. Je game, film of muziek wordt niet onderbroken door andere stemmen zoals een driftig bellende huisgenoot tijdens je speelsessie.
hs5f1620138488

Handige indeling

Gelukkig heeft de headset zelf ook de nodige knoppen. De pairing-toets fungeert ook meteen als een aan/uit-knop en verder zijn er twee grote draaischijven, op elke kant één. De linkerschijf zorgt voor de balans tussen de game en de chat en de rechterschijf regelt het algemene volume van de headset. Doordat het flinke draaiknoppen zijn en geen kleine drukknopjes, hoef je niet te zoeken maar pak je gewoon de hele oordop vast om er vervolgens een slinger aan te geven en het gewenste resultaat te bereiken. Het voelt klein beetje ouderwets aan om zulke grote knoppen te hebben, maar het werkt werkelijk heerlijk. Het geeft je net niet de voldoening die het draaien aan de volumeknop van een goede surroundset je geeft, maar het komt heel dichtbij.
Tot slot heeft de Xbox Wireless Headset nog een fysieke mute-knop. Op de onderkant van de microfoon is de knop te vinden die vervolgens je microfoon dempt. Een klein lampje geeft aan of het geluid uit staat, zodat daarover geen verwarring kan ontstaan. Handig als je aan het verliezen bent en even wil tieren zonder dat je team dat meekrijgt. Het is een simpele handeling en de knop zit daarbij op een redelijk slimme plek.

Xbox Wireless Headset Review – Complete headset voor je console

Het lijkt bijna wel alsof Microsoft heeft de slogan van de Belastingdienst “Makkelijker kunnen we het niet maken” bij het ontwerpen van de headset gebruikt heeft. En dat is ook wat de headset uitstraalt: puur bedieningsgemak. De headset heeft geen overdaad aan toeters en bellen en voelt op alle vlakken stevig en slim ontworpen aan. Niets ontbreekt er en de minpunten zijn relatief verwaarloosbaar. Voor 99 euro kun je je geen betere draadloze koptelefoon voor je Xbox wensen.