World of Warships Preview - Zeeslag opnieuw uitgevonden

Preview
dinsdag, 17 maart 2015 om 12:18
Wargaming heeft met de World Of serie een goudmijn in handen. World of Tank heeft momenteel meer dan 120 miljoen spelers en daar is World of Warplanes nog niet eens bijgeteld. Wij gingen aan de slag met de World of Warships preview.
World of Warships is een gratis spel waarbij oorlogschepen de gevechten aangaan. De nieuwste World of game haakt net als zijn voorgangers in op de succesvolle MMO formule waarbij de speler urenlang kan genieten.

Schepen soldaat maken

In World of Warships ben jij de kapitein van je eigen oorlogship. Door oorlog te voeren en te winnen verdien je verschillende resources. Met XP unlock je een klein aantal schepen en doe je onderzoek om meer schepen vrij te spelen. Vervolgens kun je goud (Piasters) en zilver (Credits) verdienen en gebruiken om upgrades uit te voeren en schepen te kopen.
World of Warships maakt gebruik van een easy-to-use vechtsysteem waarbij niet veel knoppen gebruikt hoeven worden. Handig om te weten is dat elk schip haar unieke wapens heeft en besturing. Zo zal een sterk en groot schip langzamer sturen en varen dan een klein en zwak schip. Dit maakt de langzame schepen kwetsbaarder.
World of Warships preview

Keuze genoeg

In de zogenoemde tech tree kun je verschillende oorlogsschepen aanschaffen. In de tech tree kun je kiezen van welk land jij het schip wilt commanderen. De keuze uit landen bestaat uit Japan, Amerika en Rusland.
Bij Japan en Amerika zijn vier categoriën waaruit gekocht kan worden. Je hebt de Aircraft Carrier, Cruiser, Destroyer en de Premium Ships. Rusland beschikt vooralsnog alleen nog over de Premium Ships.
Elke categorie heeft haar eigen bijzonderheden op het gebied van vuurkracht, snelheid en bescherming:
  • Aircraft Carriers kunnen vliegtuigen dragen en van daaruit aanvallen of verdedigen. Deze schepen zijn erg langzaam vergeleken met de andere schepen en hebben een sterke artillerie maar slechte AA (Anti-aircraft) guns.
  • Cruisers zijn log en langzaam maar hebben een sterke verdediging waarbij gebruik wordt gemaakt van AA guns en artillerie. Tegenover de trage wendbaarheid staat een hoge verdediging waarbij het schip dus niet snel zal zinken.
  • Destroyers zijn snel en hebben een uitgebreid arsenaal. Van torpedo's tot AA guns en artillery, Destroyers hebben het allemaal. Het nadeel is dat ze ook kwetsbaarder zijn vanwege hun slechte verdediging.
  • Premium Ships kunnen alleen aangeschaft worden met de eerdergenoemde Piasters. Deze schepen onderscheiden zich van de andere categoriën door op alle vlakken bovengemiddeld te scoren.

Zeeslag voor gevorderden

De verschillende schepen moeten kunnen overleven in diverse omgevingen. In de wereld van World of Warships ontbreekt er niets op het gebied van de omgeving. Er is ruimte genoeg op zee en er zijn mooie eilanden en bergen toegevoegd om een dynamische wereld te creëren. Tijdens het spelen veranderen de weersomstandigheden op den duur wat er leuk uitziet maar geen effect heeft op de gameplay.
De gameplay wordt erg bevorderd door de indrukwekkende graphics. Zowel de schepen als de natuur zien er erg goed uit. Er is aan elk grafisch detail gedacht bij het creëren van World of Warships. Zo zien de inslagen er realistisch uit en lijkt vuur ook echt een bedreiging voor je schip. Op de graphics is niks aan te merken, World of Warships zien er realistisch uit.
World of Warships preview

Log gevaarte

Naast de realistische graphics zijn de schepen op het gebied van besturing ook realistisch gemaakt. Een groot schip is niet eenvoudig te besturen en draait erg langzaam. Zelfs de snelste schepen hebben tijd nodig om te draaien en daar denken de kanonnen en torpedo's ook zo over. Het is niet eenvoudig om te richten aangezien er rekening gehouden moet worden met de vaarrichting en snelheid van de vijand.
De langzame speelstijl zorgt ervoor dat er niet continu actie is en wanneer er eenmaal actie is kom je daar ook niet eenvoudig uit. Het positioneren van je schip vraagt tijd en zorgt ervoor dat je minder kwetsbaar bent. De zijkanten van je schip zijn namelijk een groter doelwit en vangen meer schade.
De schade die je ontvangt creëert een speelstijl waarbij samenwerken van belang is. Vooral in het begin van World of Warships zink je snel en ben je niet sterk. Denk dus niet dat je als een ware matroos in je eentje de zeven zeeën kan veroveren. Blijf samen en deel harde klappen uit. Zo waren er een meerdere voorbeelden van potjes die je niet zou moeten verliezen als je samenwerkt, maar waar de communicatie bleef ver achterwege, waardoor we uiteindelijk gedwongen naar de bodem van de oceaan vertrokken.
World of Warships preview

Steady as she goes

World of Warships dwingt een langzamere speelstijl af waarbij World of Tanks in vergelijking snel lijkt. Aan deze speelstijl moet heel erg gewend worden en is niet voor iedereen weggelegd. Het samenwerken is van groot belang en met dat gezegd zullen er veel clans ontstaan die World of Warships veel zullen spelen. Een oorlog voeren in je eentje zit er niet in.
De graphics van de game zien er goed uit. Zowel de omgeving als de schepen zijn erg gedetailleerd, alleen mist de zee nog wat extra dimensie op het gebied van de invloed van verschillende weersomstandigheden. Het instapniveau is erg laag vanwege het easy-to-use vechtsysteem. De vraag is wanneer Wargaming met een oplossing komt om de verschillende War Of spellen te combineren, daarmee zouden ze de wereld kunnen overnemen.