Vikings Wolves of Midgard Review - Lekker hakken!

vrijdag, 31 maart 2017 om 11:53
Het zal je misschien ontschoten zijn, maar sinds enige dagen is Vikings Wolves of Midgard te koop. Wie klaar is met Diablo en houdt van Noordse mythologie, doet er goed aan deze Vikings Wolves of Midgard review te lezen.
Wolves of Midgard is een actievolle role-playing game, in de stijl van Diablo en Torchlight. De game is volledig gebouwd op een online twee speler co-op ervaring, dus je doet er goed aan om een maatje te zoeken. In je uppie is de game aardig pittig en eigenlijk ook een stuk minder leuk.
Vikings Wolves of Midgard Review

Samen sta je sterk

Daarentegen sta je samen sterk en kan het plezier pas echt beginnen! Zoals de titel al doet vermoeden staan de Vikingen centraal en wat daarbij hoort: de Noordse mythologie (jawel Kratos, je staat er niet alleen voor!). Dat is tof. Je ziet het terug aan bepaalde personages en termen, denk aan Ragnarok. Al gebiedt eerlijkheid te zeggen dat je Vikings Wolves of Midgard niet gaat spelen om het verhaal.
Een verhaal dat handelt over het gegeven dat de koudste winter moet gaan plaatsvinden en Jotan wraak wil nemen tegen de goden van Asgard. Alleen is dit verhaal veel te lelijk en niet overtuigend gegoeg. Het resulteert in allerlei vage dialogen, die niet binnenkomen door de manier waarop het allemaal gepresenteerd wordt. Baanbrekende cutscenes ontbreken en al die kleine murmelende poppetjes op het beeld doen er niet echt toe.
Vikings Wolves of Midgard Review

Komt sloom op gang

Dat is totdat je gaat vechten. Dan laat Vikings Wolves of Midgard zijn ware smoel opeens zien. Houd er rekening mee dat de eerste paar missies, en zelfs eerste twee uur, best saai overkomen omdat het te makkelijk is. Zeker met twee spelers vlieg je door de game heen en lijkt het weinig uitdagend. Bovendien heb je nog geen extra aanvallen dan de twee die je in het begin aangewezen hebt gekregen. Later krijg je meer. De eerste co-op partner van ondergetekende is zelfs gestopt na twee missies omdat het veel te eentonig was.
Maar eigenlijk was het een kwestie van eventjes door de zure appel heen bijten. Want met de tweede co-op partner werd na een paar uur (de game is uitgespeeld in 12,5 uur) duidelijk hoeveel kracht en schoonheid Vikings Wolves of Midgard eigenlijk kent.
Vikings Wolves of Midgard Review

Samenwerken en skills upgraden

In drie acts (met iets meer dan 10 hoofdstukken) ga je al vechtend langs diverse omgevingen waarbij je met je pijl en boog (of wat anders!) korte metten maakt met Vikingen, wolven, trollen, en andere fantasy gedrochten. Van alles komt op je scherm: van groot tot klein. Het mooie is dat je na een paar missies merkt dat de game opeens moeilijker wordt! En dan moet je twee dingen doen: samenwerken én je skills upgraden.
Welke skills je upgradet hangt af van het personage dat je gekozen hebt. Zo kies je uit een Warrior of een Shieldmaiden. Ondergetekende heeft de gehele game doorlopen met een Warrior, met als aanpak een pijl en boog. Als je voor deze aanpak kiest, is het verstandig dat je co-op buddy iemand neemt met bijvoorbeeld een zwaard. Dan heb je dus één persoon die close-combat kan doen, en de andere die op afstand flink wat schade kan toebrengen.
Vikings Wolves of Midgard Review

Een extra uitdaging

Zo zijn er in bepaalde gebieden veel vogels die op je afkomen. Degene met het zwaard kan daar weinig tegen beginnen, terwijl degene met pijl en boog ze met gemak uit de lucht schiet. Voor dikke sterkte trollen of andere grote monsters geldt het tegenovergestelde: een goed gesmeed zwaard zal meer schade toebrengen dan een wat simpelere pijl en boog. Tenzij je verder komt in de game en al het vergoten bloed inruilt voor extra damage.
Hoe dan ook, de kunst is om goed samen te werken! Dus blijf bij elkaar. Want als de een neer gaat, kan de andere deze persoon weer tot leven brengen. Sterven zul je in het begin niet zo snel doen door de vijanden, maar wel door het inademen van gif of omdat het te koud wordt. Vikings Wolves of Midgard neemt je mee langs zeer toffe en wisselende omgevingen en speelt geregeld met de tijd en omgevingen waar je dan maar even in kunt rondlopen. Als je dan té lang in een zelfde gebied bent en niet op tijd in een cirkeltje stapt om tot rust te komen, zul je je laatste adem uitblazen.
Het is een tof aspect om op te letten. Al moet je verderop in de game om alles denken, want dan zal de moeilijkheidsgraad toenemen en merk je dat het van essentieel belang is om je gear te upgraden! Vikings Wolves of Midgard beschikt over een gave skill tree en het is verslavend om dan ook flink te looten, in level omhoog te gaan en alle verzamelde punten in toffe skills te stoppen. In totaal werk je naar zes aanvallen toe, die je naar eigen belang kunt upgraden naar level 3. Dit terwijl je in het begin van de game maar twee aanvallen hebt.
Vikings Wolves of Midgard Review

Toffe skills

En het gave is dat je ook echt merkt dat je die skills nodig hebt én dat ze effect hebben. Een optie is bijvoorbeeld om met één druk op de knop pijlen van bovenaf op vijanden te laten vallen als een regen. Een aanval die zeer efficiënt is bij tegenstanders die zichzelf blokken met een schild. Als je die skill vervolgens twee keer upgradet wordt de ‘regengolf’ pas echt schadelijk en indrukwekkend.

Niet foutloos

Je merkt het al: Vikings Wolves of Midgard is een uiterst vermakelijke game. Al is de game niet perfect. Zo is het ontzettend storend dat de tweede speler niet alle opties heeft die de eerste speler heeft. Alleen speler één kan in de game checkpoints activeren en speler twee kan ook nooit verder met zijn of haar savegame, want die is er simpelweg niet. Je speelt dus altijd door op de savegame van persoon één. Trophies krijgen beide partijen gelukkig wel.
En verder is de game niet bug-vrij. Het valt allemaal te overzien en waarschijnlijk zal het een en ander nog wel gepatcht worden, maar af en toe zul je vreemde dingen zien. Een vijand die op een hoverboard rondscheurt bijvoorbeeld. Het is niet zo, maar het lijkt wel alsof sommige vijanden af te toe over het scherm vliegen. Zonde!
Vikings Wolves of Midgard Review

Zeer vermakelijk

Dat neemt niet weg dat de game in zijn geheel zeer vermakelijk is! Zoek je een nieuwe co-op titel en houd je van looten en allemaal gebieden uitkammen om vervolgens hordes aan vijanden een enkeltje naar de andere wereld te helpen, dan is Vikings Wolves of Midgard wat voor jou.
Qua verhaal en mythologie is het allemaal niet zo spannend. Dat bewaren we dan maar even voor de nieuwe God of War. Dikke trollen en vette eindbazen overmeesteren voelt daarentegen wel geweldig aan en Vikings Wolves of Midgard is dan ook een prima game voor als al je even iets anders wilt doen dan Diablo!