Persona 5 Review - Mag niet in je collectie ontbreken!

vrijdag, 31 maart 2017 om 12:00
Als de Oosterse landen er niet waren, zouden we een hoop dingen in ons leven missen. Sushi, betaalbare auto’s, bizarre spelshows en heel interessante games. Onder de laatste categorie valt de geprezen Persona franchise. Of het nieuwste telg ook geschikt is voor de westerse markt, lees je in de Persona 5 Review!
De Japanse game ontwikkelaar Atlus wist vorig jaar al de Persona 5 release uit te brengen voor de plaatselijke markt, maar ook hier kunnen we vanaf 4 april met de game aan de slag. Mocht je op het puntje van je stoel zitten om met deze singleplayer role-playing game aan de slag te gaan, dan kan je er alvast een paar weken voor vrij nemen. Zo ben je al snel 80 tot 100 uur bezig met een meeslepende excursie door het geanimeerde Tokio.

Valse beschuldiging

Persona 5 bestaat alleen uit een verhaalmodes en gedurende deze hele tijd bouw je een band op met een nieuwe protagonist. Ditmaal een jongen die onterecht een strafblad heeft gekregen en daardoor bij een soort pleegvader mag verblijven. De voogd runt een café dat dient als ingame hub waar je elke avond naar terug moet keren. Want ja, je moet natuurlijk wel een nette jongen blijven als je onder een voorwaardelijke detentie uit wilt komen.
In Persona 5 is het alleen niet zo makkelijk om aan de etiquettes te voldoen als je in het geheim een dubbelleven leidt. Zo heeft de protagonist, die je zelf een naam kan geven, een manier gevonden om naar een alternatieve dimensie te reizen. In deze zogeheten Metaverse kan je de slechte alternatieve persoonlijkheden van mensen in de realiteit tegen het lijf lopen.
Door het bestrijden van de kwaadaardige ziel in de Metaverse, wordt de persoon in de werkelijkheid ook goedhartig. De hele game draait dan ook om het plot om de wereld een betere plaats te maken. Deze geheime operaties voer je uit onder de naam “Phantom Thieves of Hearts”, waar je letterlijk iemands hart mee steelt. Hier sta je niet alleen voor want al snel vind je andere compagnons die dezelfde idealen delen.
Persona 5 Review Phantom Thieves of Heart

Vriendschap als thema

Eén van de belangrijkste aspecten van Persona 5 is het vormen van vriendschappen. Waar je in het begin geaccepteerd wordt door een andere buitenbeentje genaamd Ryuji, raak je al snel verwikkeld in een web van contacten. Elk van deze personages kent een heel eigen karakter dat in de verloop van de game ontwikkelt. Met het vormen van banden en relaties met deze figuren weet Persona 5 ongelofelijk veel punten te scoren.
Op een gegeven moment worden de anime personages je namelijk dierbaar en beginnen ze als ware Tamegotchi’s te voelen. Ze vragen je om hulp, willen met je rondhangen en delen zelfs emoties en zware onderwerpen met je. Weet je hierop in te spelen, dan zal je nieuwe bonussen verkrijgen en verandert de onderlinge interactie. Hier komt echter wel een strategisch aspect bij kijken.

Ongelofelijke haast

Net als in de werkelijkheid heeft de game te maken met een strakke tijdsplanning. Als tiener heb je een hoop verplichtingen en maar een beperkte hoeveelheid uren te besteden. In Persona 5 ga je ’s ochtends meestal naar school waardoor je voor de rest maar twee tijdsperiodes per dag over houdt. De middag en avond kan je namelijk naar eigen inzicht besteden, maar die zijn eerder voorbij dan verwacht.
Elke handeling die je doet kost één dagdeel. Ga je de mooie meid Ann helpen met het terug winnen van haar zelfverzekerdheid, dan ben je de middag al kwijt. Als je daarna een hamburger gaat eten, kost dit al je avond en kan je daarna gelijk naar bed. Ook in Persona 5 geldt dat het overslaan van nachten namelijk een no go is.
Het listige, en tevens interessante, aan deze feature is dat sommige handelingen maar een beperkte tijd open staan. Als je op een dag drie uitnodigen krijgt via je ingame mobieltje, kan je er maar twee aannemen en dan de rest van de dag niks meer doen. Ondertussen heeft de game je dan al zo hard bij je nekvel gegrepen dat je je schuldig gaat voelen om niet met al je digitale vrienden af te spreken.
Persona 5 Review Classroom

Cultuur opsnuiven

Locaties ontdekken waar je in je eentje of met anderen kan relaxen is een vereiste in Persona 5. Zo kan je vrij rond lopen door een aantal winkelstraten en stations. Ben je opzoek naar dat ene stille studiecafé om vervolgens een straat verder wapens te shoppen? Geen enkel probleem, want Tokio heeft het allemaal!
Wat je hiermee opschiet, is het verbeteren van je bekwaamheid. Zo zijn er, afgebeeld in de vorm van een ster-diagram, verschillende eigenschappen van je personage bij te schaven. Voor het juist beantwoorden van een schoolopdracht word je slimmer en het bekijken van een zoetsappige video maakt je een ware casanova. Afgezien van zulk soort klusjes is er nog veel meer te beleven.
Naast locaties waar je de vrijheid hebt, zal ook een groot deel van je gameplay bestaan uit verplichte dialogen en scènes. Het is totaal geen straf om hiernaar te kijken en vooral te luisteren, want zo kom je meer te weten over de achtergronden van de personages. Op bepaalde punten in het verhaal worden ook nog eens beeldschone anime video’s ingezet, om vervolgens weer naar de 3D-gameplay terug te schakelen. Maar wat je ook te zien krijgt, de beelden zijn om van te snoepen.
Persona 5 Review Tokyo

Oog voor detail

De grafische stijl van Persona 5 is namelijk om door een ringetje te halen. Aan het begin moet je even wennen aan de rauwe uitwerking die overduidelijk met de PS3-release van de game te maken heeft. Toch kijk je hier snel doorheen en omarm je de cartooneske uitstraling. Persona is niet bang om een eigen smoelwerk te tonen en is zelfs veel gedetailleerder dan je op het eerste gezicht ziet.
De game bevat duidelijk het keurmerk van JRPGs. De focus ligt vaak op de voorgrond terwijl menigte mensen en achtergronden blurry worden afgebeeld. De aandacht ligt bij alles wat in het oog springt zoals neon-borden, kostuums en interessante winkeltjes. De cultuur van Tokio spat hiermee gewoon van je beeldscherm af.
Naast details voor het oog, speelt de game ook nog met een heel andere aspecten. Denk bijvoorbeeld aan kortingen op producten op een bepaalde dagen en het op tijd terugbrengen van gehuurde DVD’s. Bovendien heeft de game ook een dag- en nachtcyclus die invloed heeft op wat er te zien is. Maar het meest indrukwekkend is nog wel de veranderingen in het weer die invloed hebben op bijvoorbeeld het gebruik van het badhuis.
Ook de Metaverse wordt door een factor als weersomstandigheden beïnvloed. Zijn er in de ingame realiteit veel pollen in de lucht, dan zullen vijanden ook wat slomer zijn en soms zelfs slapen. Nadeel hieraan is wel dat er dan minder goede voorwerpen te vinden zijn. Het wordt daardoor een lastige keus om te bepalen wanneer je naar de alternatieve dimensie reist.
Persona 5 Review Throne

Het bestormen van de troon

Naast de invloeden van het weer is ook je perceptie in de Metaverse compleet anders. Hier kom je allerlei boosdoeners tegen die de vertrekken tegen indringers verdedigen. Deze gebieden doen dienst als dungeons en hebben de naam Palaces gekregen. Het uiterlijk van zo'n Metaverse-constructie is gevormd naar de hartstochten van de kwaadaardige eigenaar.
Een voorbeeld is de Palace van een maffiabaas die afgebeeld wordt als een bank, aangezien hij de plaatselijke bevolking als persoonlijke pinautomaat ziet. Laag na laag moet je binnen deze palaces afwerken om uiteindelijk bij de baas te komen en zijn hart te veranderen. Lukt het je niet om binnen een vastgestelde deadline dit klusje te klaren, dan is het game-over.
Ten opzichte van eerdere delen uit de Persona franchise valt te concluderen dat er een enorme stap voorwaarts is gezet. Elke dungeon kent namelijk geheel zijn eigen thema, stijl en unieke vijanden. Ook is er aandacht besteed aan het uitwerken van korte puzzels, die niet moeilijk zijn maar wel een fijne afwisseling bieden. Kortom heeft deze alternatieve dimensie meer liefde gekregen dan bij eerdere games en ziet alles en spik en span uit.

Een flinke upgrade

Waar eveneens verandering in is doorgebracht, is de UI tijdens gevechten. Wederom kent Persona 5 een turn-based vechtsysteem, maar heeft het een ditmaal een grote poetsbeurt gehad. De menu’s en opties zien er stoerder uit en zijn geheel in trend met de gevaren van de Palaces.
Ook de gevechten zelf, die qua moeilijkheidsgraad prima zijn, werken als een zonnetje. Met flitsende vaardigheden en aanvallen moet je zoveel mogelijk de zwaktes van vijanden exploiteren. Afhankelijk van de bond met je teamgenoten speel je nieuwe opties vrij om de horde aan demonen in mootjes te hakken of je er tegen te verdedigen. Het echte feest begint pas wanneer alle opponenten verdoofd op de grond liggen.
Persona 5 Review dungeon 1

Meer dan alleen vechten

Wat de combat in Persona 5 fris houdt is niet alleen de enorme schare aan verschillende tegenstanders, maar ook de interactie hiermee. Soms begint de tegenstander uit zichzelf te bedelen om zijn leven en is het mogelijk het beest af te persen. Wel moet je rekening houden met het feit dat je dan vragen van de vijand moet beantwoorden, die bepalen of je succes hebt in het verkrijgen van bijvoorbeeld geld of voorwerpen.
Elke tegenstander heeft een geheel eigen persoonlijkheid. Hierdoor moet je goed nadenken over het gewenste resultaat en daarop je antwoord inspelen. Loopt de conversatie niet meer op rolletjes of wil je de arme ziel naar het hiernamaals brengen, dan kan je een zogeheten all-out aanval doen. Dit is een extreem sterke combo die van alle vijanden een makkelijk doelwit maakt.

Het vergaren van bondgenoten

Toch zijn dit nog niet alle mogelijkheden. Persona 5 zou geen echte Persona game zijn, als je deze monsters niet zou kunnen verzamelen à la Pokémon-stijl. Als je de zwaktepunten van een vijand misbruikt en vervolgens een perfect gesprek voert, kan je ervoor kiezen om de belager als nieuwe Persona op te nemen.
Deze Persona’s zijn de welbekende summons die je kan gebruiken tijdens zenuwslopende gevechten. Sommigen versterken teamgenoten terwijl andere juist magische of fysieke aanvallen volbrengen. Mocht je een bepaalde Persona veel gebruiken, dan gaat deze omhoog in levels en leert het tevens nieuwe skills. Veel van deze technieken zijn gelukkig over te zetten naar andere Persona’s, want ook dat is weer een belangrijke feature.
Persona 5 Review Combat

Gotta catch 'em all

Naast het overzetten van skills is ook de fusion-functie terug om de beste persona's te maken! Hiermee kan je in de Velvet Room van Igor, een Persona-bekende, verschillende wezens samensmelten om nieuwe mutanten te creëren. Wat denk je van het in elkaar puzzelen van een panter met kanonnen op zijn rug? Enorm tof natuurlijk!
De fusie brengt letterlijk het meest strategische aspect naar boven omdat je vrijwel wordt losgelaten in je doen en laten. Er zijn namelijk een enorme hoeveelheid verschillende Persona’s in elkaar te knutselen en nieuwe soorten ontdek je door te experimenteren. Dit kost je wel weer je huidige monsters, die voor een klein prijsje opnieuw te verkrijgen zijn. Het ultieme doel is het verzamelen van alle types.

Vooruit dan

Nu vraag je je misschien af of Persona 5 na zoveel lyrische tekst ook nog nadelen bevat. Hierop is simpelweg te zeggen dat er maar een minimale hoeveelheid aspecten zijn die storen. Wat niet zo lekker werkt is het gebruiken van dekking om de vijand te verrassen. Hierdoor werkt het stealth systeem niet helemaal naar behoren.
Wat je ook enigszins als verbeterpunt kan opvatten is de soundtrack. In principe luistert deze, net als de voice-acting, heerlijk weg. Enige afwisseling is echter welkom, aangezien je zo goed als altijd hetzelfde deuntje hoort. Dit zijn de enige punten van irritatie die er te vinden zijn.
Persona 5 Review Stealth

Overduidelijke voorjaars-topper

Alles samengenomen is Persona overduidelijk terug in zijn element! Een boeiend verhaal, een uitgebreid script en talloze interessante personages zorgen ervoor dat je je wilt verdiepen in dit universum. De uitgebreide gameplay kent zo goed als geen blunders en laat je de volledige reis met een glimlach op je gezicht achter. Het schouwspel tussen "realiteit" en Palaces is en blijft je verbazen.
Persona 5 is misschien wel één van de beste JPRG's die hier het daglicht heeft gezien. Daarbij komt eveneens kijken dat de game toegankelijk is voor zowel bekenden van de franchise als voor nieuwkomers. Mocht je een enorme fan van zijn van anime en verhalende JRPG's, dan is deze game een absolute vereiste voor je collectie.
Persona 5 is vanaf 4 april verkrijgbaar voor PS3 en PS4.
Cijfer: 9.3