Tropico 5 PS4 Review - Revolutie vanaf de bank

woensdag, 22 april 2015 om 20:15
Zeikerds, wie heeft er geen hekel aan? In Tropico 5 kun je lastige burgers opsluiten, omkopen, of zelfs geheel 'neutraliseren'. Dit is echter slechts een van de schier oneindige hoeveelheid zorgen die je leven als heerser van een tropisch eiland moeilijk maken. Of dit je net zo lang bezighoudt op de PS4, lees je in deze Tropico 5 PS4 review.
Tropico 5 is eigenlijik een soort tantaluskwelling. Steeds als je denkt dat je de situatie onder controle hebt, proberen rebellen de macht over te nemen en moet je de opstand met bruut geweld weer neerslaan. Of je zorgt voor stroomvoorziening voor de hele stad, en vervolgens klaagt iedereen over vervuiling. Het is eigenlijk nooit goed in Tropico 5, waardoor we te maken hebben een goed spel!
Tropico 5 PS4 Review

Dilemma's

Je hebt in de Tropico 5 PC review mogelijk al meegekregen dat het leven als dictator niet over rozen gaat. Je burgers eisen erg veel van je. Zo dien je niet alleen voedsel, onderdak en werk te verschaffen, maar ook scholen, kerken, entertainment en medische zorg. Daarnaast is er ook behoefte aan vrijheid en veiligheid. Een leuke knipoog naar de actualiteit, waarvan er vele voorkomen, is dan ook de balans tussen de twee.
Zo kun je allerlei Patriot Act-achtige wetten instellen waardoor de vrijheid van burgers afneemt, maar er ook minder criminaliteit plaatsvindt. Deze zielenstrijd tussen twee fundamentele concepten is natuurlijk al ouder de de mensheid, en zal in de toekomst ook plaatsvinden. Hoe dan ook, het staat symbool voor alle keuzes die je in de game maakt. Ga je voor een religieuze staat waarin de wetenschappelijke vooruitgang langzamer gaat, of verban je godsdienst waardoor je bevolking ongelukkiger wordt?
Ook op economisch gebied zijn er keuzes te over. Van lama boerderijen tot sigarenfabrieken, alles heeft invloed op de werkgelegenheid en je inkomsten. Later in het spel kun je bijvoorbeeld ook uranium en olie krijgen (met mogelijk een olielek tot gevolg, weer een kopzorg erbij), wat je met buitenlandse mogendheden kunt verhandelen. Dit beinvloedt zowel de buitenlandse als de binnenlandse politiek, waar je ook rekening mee moet houden.
Tropico 5 PS4 Review

Hydra en humor

We voelden onszelf tijdens het spelen bijna als Hercules, de mythische Griekse halfgod. Hydra, het draak-achtige monster, kreeg twee koppen waar Hercules er een afhakte. Dat schiet niet op natuurlijk. Denk je eindelijk rust te hebben als je de eerdergenoemde rebellen verdreven hebt? Hier heb je een aardbeving, arbeiders die staken en je koloniale overheerser komt nog even belasting innen.
Er is altijd wel iets te doen en dat is wat een goede sim moet doen. De maps zijn daarbij ook nog lekker groot, wat uitnodigt om door te blijven spelen. Het duurt daarnaast wel even voordat je van het ene tijdperk naar het volgende kan gaan, waardoor de uurtjes voorbij vliegen. De game kan op elk moment opeens aardig pittig worden, zelfs als je instelt dat natuurrampen niet zo vaak voorkomen en dat de politiek je enigszins met rust laat.
Desalniettemin voelt het (meestal) niet oneerlijk en heb je meteen weer de drang om opnieuw te beginnen en het deze keer beter te doen. Zelfs een spelfoutje in de begeleidende teksten hier en daar zien we maar over het hoofd, omdat de muziek ons zo vrolijk heeft gestemd. De jazzy tropische deuntjes vervelen niet en doen je verlangen naar een strandstoel, een strand en een veel te decadente cocktail.
Tropico 5 PS4 Review

Tropico PS4

Dit ontspannen gevoel wordt niet in de minste plaats versterkt door het bankhangen wat bij de PS4 versie komt kijken. Want dat is natuurlijk een van de belangrijkste punten in deze Tropico PS4 review, werkt het ook met een controller? Het korte antwoord: jazeker! Verrassend goed zelfs. Je beweegt een cirkelvormige cursor met de linkerpook over het scherm, en je gebruikt de rechterpook om het beeld om de cursor heen te draaien of om in te zoomen zodat je je gebouwtjes van alle kanten kunt bekijken.
Je kunt onder andere de snelheid waarmee de cursor beweegt aanpassen naar eigen voorkeur. Het selecteren van bijvoorbeeld een gebouw gaat niet altijd even soepel, omdat er soms twee gebouwen binnen het cirkeltje vallen. Even inzoomen en je kunt vervolgens op X drukken om de opties te van dat gebouw te zien, waarna je met de vierpuntsdruktoets de diepte ingaat. Dit gaat wellicht iets langzamer dan met een muis, maar went snel en wordt niet frustrerend.
Ook de schouderknoppen worden gebruikt om door menu's te scrollen, en als je een gebouw wilt plaatsen kun je de R1 en L1 gebruiken om het gebouw te draaien. Helaas is wegen aanleggen af en toe priegelwerk, maar over het algemeen werkt het aardig intuitief. Daarnaast kan de PS4 het hele gebeuren zonder problemen draaien en komen de kleuren en details mooi naar voren dankzij de 1080p ondersteuning.
Tropico 5 PS4 review

Meer van dit!

We zijn er dankzij deze Tropico PS4 review achtergekomen dat sims ook op console uit de voeten kunnen, een ware revolutie dus! De besturing is simpel genoeg gehouden waardoor je er snel aan went, en het is heerlijk om achterover gezakt te genieten en (onophoudelijk) te werken aan je HD kleurrijke tropische wereld. Deze humoristische SimCity on steroids is net zo verslavend als het op de PC was. Hou je van sim games, heb je een PS4, dan zul je je ongetwijfeld uitstekend vermaken met deze titel.