Total War Warhammer Review - Een fantasie die werkelijkheid wordt

donderdag, 19 mei 2016 om 15:00
Een lijkbleke gedaante met in de ene hand de zieke gloed van magie en in de andere een machtig zwaard dat glinstert in het maanlicht. Zijn Von Carstein en andere Legendary Lords het waard om wereldveranderende gevechten te leiden in de nieuwste Total War, of blijft het bij een kleine opstand? Lees het in de Total War Warhammer review.
Men neme de bekende fantasy franchise Warhammer en voegt daarbij een grootse strategie franchise toe, Total War. Het resultaat is een samensmelting van twee imposante werelden die erg goed is uitgevoerd. De integratie van beide franchises is zo soepel gedaan, dat het net lijkt alsof het nooit anders geweest is. De lore, de facties en de gameplay, het lijkt allemaal naadloos op elkaar aan te sluiten.

Beeldschone chaos

Om bij het begin te starten: de openende cutscene is onheilspellend en leert je dat de wereld die je te wachten staat geen vredig sprookjeslandschap is. De sfeer wordt door middel van deze beelden gelijk gezet, waarbij je ondergedompeld wordt in een door oorlogen verscheurde wereld. De sfeer grijpt je gelijk bij de keel door de, voor strategiespellen begrippen, mooie video's die het verhaal beter visualiseren. De kwaliteit van deze cutscenes wordt gedurende de game, voor zo ver wij het gezien hebben, gewaarborgd.
Maar niet alleen de verhalende videobeelden zorgen voor het enige visuele pracht die er in de game te zien is. De graphics zijn namelijk ongeëvenaard voor een Total War game, waarbij elk klein detail duidelijk zichtbaar is. Van de stenen waaruit de verdegingsmuren zijn opgebouwd, tot aan de schubben van allesvernietigende draken. Niets ontgaat jouw blik!
Total War Warhammer review cutscene

Eersterangs zitplaatsen

De wereld wordt prachtig in beeld gebracht, waarbij aan zowel de turn based landkaart als de RTS-gevechten evenveel aandacht geschonken wordt. Het gaat aan de computer liggen waar je de game op speelt, maar met een GTX970 liet de game al een een diepe indruk achter. Het landschap van de turn based map is, in vergelijking met de vorige Total War games, er ongelofelijk op vooruit gegaan. De landkaart heeft veel meer natuurlijke omgevingen, obstakels en interessante constructies gekregen, maar ook de grootschalige real time gevechten doen niet onder.
De eerste paar battles die je gaat spelen doe je er goed aan eens te letten op de omgevingen waar de krachtmetingen zich afspelen. Het ene moment sta je namelijk in een enorm dal te vechten, waar de natuur nog de overhand heeft, terwijl je het andere moment in een enorme grot aan het strijden bent om het fort van de buurman een bezoek te brengen. Dit alles kan je vanuit meerdere standpunten aanschouwen, waaronder het tactische vogelvlucht zicht, de normale aanblik en een third-person view. Niks is bloedstollender dan met duizenden orks de massieve vestigingsmuren bestormen, terwijl je met de camera vanaf de schouders van deze bruten meekijkt.

Total War is niet de weg kwijt

Naast het dichthouden van je kaken door de visuele hoogtepunten, moet je wel goed in de gaten houden wat je precies aan het doen bent. Zoals je gewend bent van Total War, moet je weer een hoop verschillende acties tegelijkertijd ondernemen, die af en toe wel het inschakelen van de pauzeknop benodigen. Het aanvoeren van een leger, dat per aanvoerder 20 legioenen slots kent, zorgt ervoor dat je het overzicht kwijt kunt raken.
Bij Total War Warhammer is duidelijk te zien dat ontwikkelaar Creative Assembly zijn best heeft gedaan om jou zo soepel mogelijk het slagveld te laten dirigeren. Opties zoals groepen vormen en selecteren zijn gebruiksvriendelijker gemaakt en ook de informatie die op je beeldscherm tevoorschijn komt biedt een positieve bijdrage. Toch kent ook Total War Warhammer een aantal van de pijntjes die kenmerkend zijn voor de Total War franchise. Zo werkt de camera nogal tegen en is de reactie van eenheden nog altijd niet perfect, maar wat wel naar behoren werkt, zijn de features die de game omvat.
Total War Warhammer review third person

Makkelijk te beginnen, moeilijk te overmeesteren

Total War Warhammer is, kort gezegd, een verzameling van de beste features uit de gehele Total War franchise. Bepaalde opties, zoals diplomatieke verstandhoudingen en het onderhouden van de vestigingen, zijn echt totaal op de schop gegaan om de game overzichtelijker en gemakkelijker te maken en de focus meer te leggen op een snellere gameplay. Total War Warhammer is hiermee een van de makkelijkste Total War games om mee in te stappen, zonder enige diepgang te verliezen.
Je wordt namelijk in mindere mate overstelpt met schema's en mechanieken die de benodigde tijd kosten om uit te pluizen. Ditmaal heb je niet veel meer te maken met religies of het mengen van verschillende bloedlijnen, maar het versimpelen of weglaten van features zoals deze voelt totaal niet als een gemis. Een zeer handig hulpje zorgt ervoor dat je de basisstappen onder de knie krijgt en je wegwijs weet te maken met de user interface. Meer dan de andere Total War games is deze overzichtelijk en zorgt ervoor dat eindeloos zoeken naar de juiste instellingen nauwelijks meer voorkomt.
Het makkelijker maken van bepaalde features zorgt er alleen voor dat de game makkelijker te begrijpen wordt, want de gameplay staat qua niveau stevig in de schoenen. Waar de beginnende battles nog vrij vergevingsgezind zijn, weet het spel je daarna blijvend op het puntje van je stoel te houden. De kunstmatige intelligentie van de vijanden stelt totaal niet teleur, waarbij ook die gevanceerde strategieën weet toe te passen op jouw. Zo past de computerpartij zich sneller dan ooit aan op al jouw bewegingen en tactieken zoals flanken en het inzetten van de juiste eenheden op de juiste momenten.
Total War Warhammer review ork battle

Geen ras hetzelfde

Een van de tofste features van Total War Warhammer, is dat je bij de release vier overkoepelende rassen hebt die nauwelijks met elkaar te vergelijken zijn. Elk van deze rassen kent zijn eigen gameplay, eigen helden en specifieke eenheden, waarbij een verschil optreed in mogelijkheden die nog niet eerder is gezien in de Total War franchise. Een welkome toevoeging die voor een hoge replay waarde zorgt, aangezien geen enkele campagne het zelfde aanvoelt.
De Vampire Counts kunnen doden tot leven wekken. Dwarfs maken gebruik van ingenieuze uitvindingen zoals helicopters. Green Skins hebben de mogelijkheid om ijzingwekkende draken te bereiden en de Empire heeft krachtige tovenaars onder zijn hoede. Het mag duidelijk zijn dat Total War Warhammer dan ook echt vernieuwend is in de franchise op het gebied van units.

Zeer divers

Een genot is het om te zien dat de balans tussen al deze unieke eenheden van de verschilende facties behouden blijft. Geen van alle vier de rassen is namelijk té sterk, ondanks de grote veranderingen in mogelijkheden. Natuurlijk zijn er bepaalde strijders beter tegen en bepaald soort eenheid, zoals zwaar bepantserde krijgers tegen geen verdediging hebbende beesten, maar hier moet je gewoon de tactiek op aan passen. Er is dan ook ondervonden dat het gebruik van maar een soort sterke eenheid je niet gaat in elk gevecht gaat redden.
Al deze rassen kennen onderling hun eigen facties, die het tegen elkaar opnemen om hun soort te vertegenwoordigen. Verschillen tussen de facties zijn er ook aanwezig, maar in iets mindere mate dan tussen de rassen. Wat het meest opvalt tussen deze verschillende facties, zijn de unieke opties en voorwerpen die ze tot hun beschikking hebben. Zo krijgt bijvoorbeeld de ene menselijke factieras wel een diplomatieke verhouding met de orks, terwijl een andere menselijke factie het onderspit moet delven tijdens een ruilovereenkomst.
Total War Warhammer review Turn Based Waaagh

Wij willen WAAAAAAAGH!

De haat-liefdeverhouding is kenmerkend voor een van de sterkste punten van de game, het volgen van de lore. Het spel is namelijk trouw aan het universum van Warhammer, waarbij ook de nodige ruzies en frustraties naar voren komen, die jouw gameplay gaan bepalen. Zo heeft de Empire een enorme hekel aan de Vampire Counts en vice versa Hierdoor wordt het contact starten tussen deze twee rassen moeilijker dan het tegenhouden van een Green Skin "Waagh", een aanvalsinvasie van ongekende schaal.
Elk ras krijgt zijn eigen motieven en quests mee, waarmee er een heel groot uitroepteken bij de uniekheid van Total War Warhammer gezet mag worden. Zo maakt elke factieleider zijn eigen doorgroei mee, waarbij de opdrachten en de te vechten battles recht uit de lore gegrepen lijken te zijn. Ieder ras krijgt geheel zijn eigen vervormde tijdlijn en sfeer mee, die menig Warhammer fan een kreet van enthousiasme gaat bezorgen.
Zo moet je met de vampier Mannfred von Carstein namelijk iconische wapens als "The Sword of Unholy Powers" gaan verzamelen door bijvoorbeeld de iconische Hell Fenn battle na te spelen, waar je voorlopig wel even mee bezig bent.
Total War Warhammer review Battle

Een lange reis

Op het gebied van content hoef je ook niet in de zenuwen te zitten dat je al snel klaar bent met de game. De vier rassen krijgen elk een eigen campagne mee, waar je al snel meer 100 uur per verhaal kwijt bent. Naast deze 400 uur die makkelijk aan te tikken is, mocht je een Total War fan zijn, krijg je ook nog andere spelmodi tot je beschikking die zeker niet als kleine gimmick beschouwd kunnen worden.
Total War Warhammer heeft namelijk de spelmodus "Quest Battle", waarbij je en aantal van de meest kenmerkende gebeurtenissen uit de lore en de campagnes naspeelt. Daarnaast kan je competitieve matches tegen andere mensen spelen waar je voor eens en altijd de kracht van jouw leger kan laten gelden. Deze multiplayer opties gaan niet snel vervelen, aangezien elke gamer natuurlijk weer heel andere tactieken gebruikt. Bovendien heeft de ontwikkelaar beloofd telkens nieuwe content toe te voegen, maar ook zonder dat gegeven is Total War Warhammer de meest uitgebreide Total War game tot op heden.
Total War Warhammer review verdedigingsmuren

Het beste van twee werelden

Total War Warhammer beloofde de grootste, meest uitgebreide en vooral leukste game uit de Total War franchise te worden en dat is na het spelen dan ook een statement geworden. Creative Assembly heeft de franchise met deze uitdagende taak, en de ballen om een fantasy setting te implementeren, naar een nieuwe hoogte getild. De enorm gedetailleerde game biedt de perfecte combinatie tussen een RTS en turn based strategy waarbij het tempo, in vergelijking met de rest van de franchise, flink opgeschroefd is.
Zowel Total War, Warhammer en RTS fans gaan zich ondanks de versimpeling van de features thuisvoelen, aangezien de unieke gameplay nog steeds op een uitdagend niveau blijft, honderden uren lang. De game is, op een aantal kleine gebruikelijke puntjes na, net zo vlekkeloos als het gewaad van keizer Karl Franz. Van top tot teen is Total War Warhammer een combinatie van het beste van twee werelden en verdiend de titel van een van de beste RTS games van dit jaar!
Total War Warhammer is vanaf 24 mei beschikbaar voor de PC. Mocht je de game nog pre-orderen, dan krijg je een vijfde ras, de Chaos Warriors, er gratis bij!