The Sisters Brothers review (Blu-ray) - Duistere komedie met Western sfeertje

zaterdag, 09 maart 2019 om 15:23
the sisters brothers review blu ray duistere komedie met western sfeertje 147998 3
De tagline is speels genoeg om te weten wat voor soort film dit gaat worden. Deze luidt: "Brothers by blood, Sisters by name". Zoals de titel doet vermoeden zijn dit twee broers met als achternaam 'Sisters'. Weet deze duistere komedie met een Western-achtige sfeer enige indruk te maken? Je leest het in onze The Sisters Brothers review.
Eli (John C. Reilly) & Charlie (Joaquin Phoenix) Sisters zijn twee broers met een veelbelovend beroep. De heren zijn huurmoordenaars en worden door de rijke, maar mysterieuze Commodore ingehuurd om iemand om zeep te helpen, namelijk Hermann Warm (Riz Ahmed). Wat volgt is een geinig kat-en-muisspel met een aantal hilarische gebeurtenissen en eigenaardige wendingen.

Geweldige chemie tussen de broers

The Sisters Brothers staat overeind dankzij het geweldige acteerwerk van de cast. De chemie tussen John C. Reilly & Joaquin Phoenix spat er vanaf. Helemaal aangezien beide acteurs totaal verschillende persoonlijkheden op het scherm moeten neerzetten. Eli Sisters (John C. Reilly) heeft een zachtere kant, denkt helder na voordat hij beslissingen neemt en moet vaak de vaderfiguur/volwassenen uithangen tegenover zijn broer.
Waarom? Omdat Charlie Sisters (Joaquin Phoenix) en groot stuk roekelozer is. Hij is hardhandig, onderneemt liever eerst actie en stelt daarna pas vragen, en is altijd te zien met alcohol in zijn handen of op zak. Zichzelf bezatten staat bovenaan zijn te doen lijstje, tot grote ergernis van zijn broer Eli. De twee heren zijn onderling genoeg aan het kibbelen tijdens de zoektocht naar hun doelwit dat ze moeten uitschakelen. Kijk uit naar een aantal komische scènes, zoals Charlie die te dronken is om paard te rijden of Eli die wordt vergiftigd door een spin.
The Sisters Brothers review

Leuke bijrollen

Het moge duidelijk zijn dat de twee hoofdrolspelers staan als een huis, maar ook hun gezelschap weet indruk te maken. De andere twee heren die tegenover de broers staan zijn namelijk Riz Ahmed als Warm, het doelwit van de broers, en Jake Gyllenhaal als Morris, een verrader die zich heeft aangesloten bij Warm. De vier heren weten fantastisch op elkaar in te spelen en het komt als geen verrassing dat het hoogtepunt uit de film hun samenkomst is rond het middelpunt.
Wanneer de vier heren samenkomen worden we getrakteerd op subtiel acteerwerk, hilarische interacties en een aantal onverwachte wendingen. Een bekend gezegde gaat als volgt: "The enemy of my enemy is my friend". Daarom besluiten de vier heren om hun krachten te bundelen tegen andere huurlingen die op hun pad terechtkomen. Het meest interessante aspect uit de film is het stuk dat volgt, wanneer de vier heren samen proberen om zoveel mogelijk goud te vissen uit een meer. Niet alleen wordt dit geweldig neergezet door de acteurs, maar ook visueel en emotioneel weet dit middenstuk te raken.
The Sisters Brothers review

Verhaaltechnisch wat minder

Het samenkomen van de vier top acteurs rond het middelpunt staat sterk in zijn schoenen, maar de weg hiernaartoe en het laatste gedeelte van de film laten te wensen over. Met een speelduur van twee uur weet The Sisters Brothers zijn tijd niet effectief te benuttigen. Een simpel verhaal over een doelwit opsporen moet niet onnodig uitgerekt worden of in herhaling vallen, wat helaas wel het geval is. De twee broers ontvangen bijvoorbeeld een hint over de volgende locatie die ze moeten onderzoeken, maar besluiten eerst rustig te ontspannen in een bar of iets dergelijks. Het is duidelijk dat de film scènes en momenten bevat met weinig toegevoegde waarde voor het grotere geheel van het verhaal.
Charlie die opnieuw te diep in het glaasje heeft gekeken, nog meer scènes waarin de broers aan het bekvechten zijn of zichzelf diep in de problemen brengen dankzij hun stupiditeit. Het valt op wanneer de gebeurtenissen repetitief worden of als we een omweg maken binnen het verhaal voor simpelweg een langere speelduur. Een strakker script dat wat meer recht voor zijn raap was had van The Sisters Brothers een memorabele ervaring kunnen maken.
The Sisters Brothers review

The Sisters Brothers review - Acteerwerk om van te smullen

Voor een sterk of uniek verhaal zit je hier misschien niet aan het juiste adres, maar laat dat je niet ontmoedigen om de film een kans te geven. Het acteerwerk van John C. Reilly, Joaquin Phoenix, Jake Gyllenhaal en Riz Ahmed is van buitengewoon niveau en de hilarische momenten tussen de vier heren maakt een hoop goed. De chemie tussen de acteurs is duidelijk aanwezig en de invloed van het klassieke western genre is ook voelbaar en draagt bij aan de sfeer.
De Blu-ray van The Sisters Brothers bevat helaas geen bonus materiaal of een kijkje achter de schermen. Een gemiste kans, want zien hoe bepaalde scènes tot stand zijn gekomen was waarschijnlijk onwijs interessant geweest. Desondanks is de Blu-ray van The Sisters Brothers voor het juiste bedrag aan te raden, al is het maar om deze geweldige acteurs te zien schitteren op het scherm.
The Sisters Brothers is nu verkrijgbaar op Blu-ray en DVD.