The Escapists The Walking Dead Review - Een frisse wind in het genre!

zaterdag, 31 oktober 2015 om 11:03
Let's face it: zombies vind je overal vandaag de dag. Of het nou is in games, films, series of gewoon op straat, je ontkomt simpelweg niet aan de hordes ondoden. The Escapists kennen we natuurlijk al van zijn grappige, Pokémon-achtige stijltje,
Dat de Walking Dead franchise het goed doet, is niet zo heel moeilijk om te bedenken. Wat begon als een stripboek, evolueerde in een tv-serie, boeken en games. Telltale Games nam je al mee in de zowel indrukwekkende als huiveringwekkende zombiesferen, en aan Team 17 de taak om je wederom in de wereld van zombies te zuigen, mèt schattige 8-bit graphics.
Oh stop it cute lil' zombies

Sandbox puzzles zijn leuk en uitdagend

The Escapists The Walking Dead heeft min of meer hetzelfde patroon als zijn voorganger, namelijk om elk gebied waar je wordt neergezet door de game moet ontsnappen, waarbij de puzzels steeds moeilijker worden naarmate je verder vordert in het spel. Ook zul je wederom moeten meedoen aan de dagelijkse activiteiten, zoals de telling twee keer per dag bijwonen, even de gym in duiken en gezamenlijk een hapje eten. Als je dit allemaal goed doet, zorg je ervoor dat de zombies je niet voor je voeten lopen als je probeert te ontsnappen.
Als je die verplichte activiteiten hebt gedaan, kun je doen waar je zelf zin in hebt: ontdekken is het toverwoord in The Escapists The Walking Dead. Het is tevens essentieel om het level te voltooien, want op die ontdekkingstochten vind je waardevolle craft-items waarmee je de volgende puzzel oplost en uiteindelijk ontsnapt uit het gebied waar je in opgeloten zit.
En hoe je die puzzels oplost, is helemaal aan jou. Je wordt geheel vrijgelaten in de manier van oplossen, en dat maakt de puzzels uitdagend en leuk om op te lossen. Je kunt er bijvoorbeeld voor kiezen om 'gewoon' die puzzel te gaan maken, maar als je eerst op onderzoek bent uitgegaan en her en der al wat nuttige craft-items hebt gevonden, is het veel makkelijker om de puzzel op te lossen. Als je dit niet doet, blijf je eeuwig hangen bij een puzzel, en dan lijkt het wel alsof de hele wereld de pik op je heeft.
Gevangenis met zombies

Bij vlagen word je tegengewerkt door Team17

Stel je voor, jij zit opgesloten in Meriweather (waarom komt ons deze naam toch zo bekend voor?) Correctional Facility, en je moet een puzzel oplossen om een poging tot ontsnaping te wagen. Je moet, om deze puzzel op te lossen, een pikhouweel craften met de door jou gevonden craft-items. Je hebt alles, je hebt aleen nog maar wat hout nodig. Piece of cake, right?
Nou, niet dus. Wij hebben in totaal meer dan zes uur (!) naar dat felbegeerde stukje hout gezocht, maar we konden het maar niet vinden. Dit alles terwijl alle bureaus en kastjes die je in de Facility vindt, om het kwartier worden vernieuwd met nieuwe spullen.
Gelukkig is er ook een oplossing voor het niet vinden van een crat-item: de shop. Hier kun je de nodige craft-items kopen en waarempel, ook een stukje hout! De manier waarop je aan geld komt, is echer nogal saai en gemakkelijk. Het enige wat je doet is namelijk een paar spullen ophalen voor een medeoverlever uit jouw groepje overlevers. Het zou beter zijn geweest als je iets had moeten doen dat net wat uitdagender is dan simpelweg een pan of een aansteker halen.
Restaurant met zombies

Aan schattigheid geen gebrek

Dat The Escapists The Walking Dead niet een doorsnee zombiegame is, weten we inmiddels wel. Maar de game speelt ook echt lichter, wat mogelijk wordt gemaakt door de schattige 8-bit graphics en de mooie soundstrack met vrolijke muziek. Dit vertaalt zich ook mooi naar de gameplay. Als je bijvoorbeeld op gruwelijke wijze vermoord bent door een zombie, krijg je in plaats van een gore doodsscène met veel bloed simpelweg de tekst 'your approach didn't go exactly as planned' en word je wakker in je bed.
We zouden hier heel graag willen schrijven dat het verhaal ook heel schattig is, maar helaas is er niet echt een verhaal in The Escapists The Walking Dead. Je speelt als Rick Grimes, een overlever van de apocalypse, en je doel is om jouzelf en je groep overlevers door vijf levels heen te spelen. Die levels zitten vol met - natuurlijk - zombies, puzzels en zelfs menselijke tegenstanders. Je zult als fervent tv-kijker lang niet alles herkennen, omdat dit alles is gebaseerd op de stripboeken, en niet op de tv-serie.
De objectives van het plot blijven trouw aan die van de stripboeken, en op bijvoorbeeld de Greene Family Farm is het jouw doel om de hooischuur van walkers te ondoen. Dit doe je door gebruik te maken van het leuke, wederom schattige, maar eenvoudige craftsysteem dat in de game zit. En als je de stripboeken hebt gelezen, weet je dat dit een van de mooise scènes was van die stripboeken.

Leuke en schattige toevoeging

Al met al is The Escapists The Walking Dead een vermakelijke en leuke toevoeging op The Escapists. Het is af en toe even puzzelen, maar over het algemeen is het een mooi nieuw stuk in het The Walking Dead genre. Je wordt helemaal vrijgelaten door Team17, en dat is ook wel een keer leuk als je veel Call of Duty of Battlefield speelt.