The Conjuring 2 Review (Blu-ray) - Opnieuw een succes

zaterdag, 15 oktober 2016 om 11:03
Een horrorfilm die beter is dan zijn voorganger, kun jij er eentje verzinnen? Waarschijnlijk zijn deze op één hand te tellen en na Insidious 2 is dit niet meer voorgekomen. Toch probeert James Wan opnieuw een succes te creëren en de acteurs liegen er niet om. Maar of het zijn voorganger overtreft lees je in The Conjuring 2 review.
Na het grote succes van The Conjuring kon een vervolg niet uitblijven. James Wan is opnieuw verantwoordelijk voor een nieuw verhaal achter Ed (Patrick Wilson) en Lorraine Warren (Vera Farmiga). Al jaren zijn mensen opzoek naar vernieuwde horrorfilms en de box office cijfers liegen er keer op keer niet om. Toch verlaat het publiek vaak teleurgesteld de bioscopen doordat er weinig variatie in de verhalen zit.

Horror Succes

Dat de The Conjuring in 2013 zo’n succes bleek is dan ook niet erg verrassend. Het script was vernieuwend en de acteurs leverden een goed staaltje werk af. James Wan haalde een groot risico op zijn schouders er nog een hoofdstuk aan vast te plakken wetende dat niet elke franchise een extra deel kan hebben. Toch boekte de sequel opnieuw successen en op IMDB overtreft hij zelfs zijn voorganger.
Wat het wellicht nog enger maakt dan zijn voorganger, is het feit dat het een dun lijntje spant naar ‘waargebeurde’ Amityville Horror verhaal. In 1975 trok de Lutz familie in het huis gelegen aan de Amityville River om 28 dagen later met gierende banden weer te vertrekken claimend dat het er zou spoken. Ook in The Conjuring 2 wordt een familie flink op de proef gesteld, maar deze vertrekt niet.
The Conjuring 2 Review

Het Verhaal

Naast het feit dat Ed en Lorraine Warren getrouwd zijn, delen ze ook hetzelfde beroep als paranormale onderzoekers en terwijl Ed de prater is, zorgt Lorraine voor een band met het hiernamaals. De Hodgson familie wordt geteisterd door een geest in hun oude huis te Londen en vooral dochter Janet lijdt hieronder. Na flink wat gesputter en angstige tegenslagen besluiten de Warrens er toch alles aan te doen het gezin te helpen. Klinkt wellicht wat cliché, vind je niet?
Het verhaal is misschien alles behalve vernieuwend, toch hebben de makers geprobeerd het vanaf een ander perspectief te benaderen. De Warren familie heeft namelijk echt bestaan en ze waren alles behalve bescheiden over hun paranormale ontdekkingen. Deze film laat zien hoe de media hun verhalen deden laten opblazen wat leidde naar een wat wantrouwigere Lorraine Warren. De voorzichtige houding zorgde voor verschillende problemen, zo ook in deze film.
Het eerste deel is gebouwd op een ijzersterk verhaal, iets wat in het tweede deel wel een beetje mist. Een verhaal gebaseerd op een geest die een kindje achteraan zit is tegenwoordig ongeveer het hart van elke horrorfilm. De schrikeffecten daarentegen zijn wellicht nog beter uitgevoerd dan in het eerste deel. Ondanks dat er meer beroep wordt gedaan op je fantasie zul je meer spanning voelen en vaker geneigd zijn een kussen voor je ogen te plaatsen.
Je krijgt weinig rust en er zijn veel paranormale moment gecreëerd. Dit gepaard met een oud huis en een onwijs sterke cast, credits naar het kleine meisje, zullen je zelfs na het uitzetten van de film nog aan het denken zetten. The Conjuring is dan ook zeker geen aanrader voor mensen die slecht slapen na het kijken van enge films zeker door de verrassende twist in het verhaal. Daarnaast is het aan te raden geen dekentje voor de ogen te houden aangezien er door de hele film hints worden weggegeven.
The Conjuring 2 Review

Blu-ray Extra’s

Voor de Blu-ray en horror liefhebbers onder ons is The Conjuring 2 een pareltje. De voorkant maakt je nieuwsgierig en er zijn genoeg extraatjes te vinden op het schijfje. Mocht je toevallig zin hebben de film op je tablet te bekijken is dit geen probleem door de Digital HD code die zich in het doosje bevind.
De extra’s duren bij elkaar zo’n 40 minuten en zijn zeker de moeite waard. Bestaande uit een variatie van featurettes wordt je als kijker getrakteerd op onder andere interviews met de volwassen Hodgson zussen in “The Enfield Poltergeist: Living the Horror”. Dit stuk had iets langer gemogen aangezien er genoeg interessants te vertellen viel, maar de emotie in Janet maakt veel goed.
Wanneer je even goed wil lachen na deze toch wat angstaanjagende zit doe je er goed aan de special over Johnny Matook te kijken. Deze zogenaamde paranormale onderzoeker gaat erop uit in de Warner Bros studios. Er zijn namelijk filmsets die zogenaamd spoken. En hoewel het een vrij nutteloos stuk is zul je gegarandeerd lachen om de manier hoe het is opgezet!

The Conjuring 2 Review

James Wan weet opnieuw goed werk af te leveren. Jammer is wel dat het verhaal matig overkomt ter vergelijking met het eerste deel. Toch maakt de studio veel goed met de doordachte schrikscenes en heeft ze goed gebruikt gemaakt van de paranormale entiteit. De cast is opnieuw ijzersterk en ook aan het acteerwerk van de kinderen zul je je nauwelijks erger.
Ben je fan van blu-rays én horrorfilms is The Cojuring 2 een toegevoegde waarde aan je collectie. Zeker nu de donkere maanden op de stoep staan!