The Brothers Grimsby Review (Blu-ray) - Cohen zoals we hem kennen

zaterdag, 30 juli 2016 om 11:54
Een film met Sacha Baron Cohen in de hoofdrol gaat gepaard met slechte komedies. De clou blijft vaak uit en de humor zit tegen het vieze aan. Voorgaande karakters zoals Bruno en Borat zijn gemaakt om te mocken. Maar zou zijn nieuwe karakter Nobby dit patroon eindelijk doorbreken? Lees het in The Brothers Grimsby review!
Inmiddels kent iedereen Sacha Baron Cohen en dit is niet altijd op de goede manier. Het begon allemaal met kleine tv-typetjes die uit eindelijk uitgroeiden naar bioscoop hits. Want ondanks de nogal vieze en verdraaide humor trok bijvoorbeeld The Dictator wel volle zalen. Het is daarom ook begrijpelijk dat wanneer je geen fan bent van Cohen’s werk ook Grimsby zeker niet in je watchlist zult zetten en dat is jammer.

Een poging om anders te zijn

Het belachelijk maken van de sociale normen en waarden is vaak waar een film met Cohen op rust en toch is ‘Grimsby’ anders. Tenminste, dat is wat je denkt wanneer de film start. Het is een sullige, grappige en vooral ongegeneerde jonge komedie over twee totaal verschillende broers Sebastian (Mark Strong) en Nobby (Baron Cohen). Sebastian is een slimme en sluwe spion terwijl Nobby zichzelf neerzet als simpele voetbalfanaat.
De reden waarom de twee zo anders zijn heeft misschien te maken het feit dat ze uit elkaar zijn gehaald toen ze nog koters waren. Doordat dus niet alle nadruk op alleen Cohen maar ook op Strong ligt is de film niet geheel vergelijkbaar met Borat of Bruno. Want ondanks het feit dat Nobby bezit over een knappe vrouw (Rebel Wilson) en ontelbaar veel kinderen, is het zijn verloren broer die hij zo erg mist.
the-brothers-grimsby-review

Sacha Baron Cohen zoals we hem kennen

Wanneer de twee elkaar tegen het lijf lopen resulteert het gekluns van Nobby in een groot bloedbad. Sebastian verpest hierdoor zijn missie waardoor hij al snel achteraan wordt gezeten. Dit is wanneer de film toch de clichématige richting op gaat want opnieuw overwint liefde (dit maal broederliefde) alles. De scenes die daarop volgen bestaan dan ook vooral uit vieze grappen en onrealistische momentjes die in het herhaaldelijk patroon vallen van al Cohens typetjes. Een kudde oversekste olifanten is hier een voorbeeld van.
Strong daarentegen lift de film ietwat omhoog en houdt bewonderingswaardig zijn acteerprestaties hoog. Voor zover dat goed uit de verf kan komen in deze film. Rebel Wilson is een sfeerbrenger en ondanks haar nogal karige karakter weet ze dit om te gieten tot iets leuks. Penelope Cruz is een leuke toevoeging aan de cast, maar komt vaak verveeld over wat niet de bedoeling kan zijn geweest.
the-brothers-grimsby-review-1

Actie overtreft de humor

Na successen zoals The Transporter en Now You See Me besloot regisseur Louis Leterrier dat het ook een keer tijd was voor een komedie. Helaas is wel te merken dat dit niet zijn expertise is, maar gelukkig maakt de actie dit vaak weer goed. Leterrier trekt de personages door korte, krachtige en overtuigende scenes deels door de snelle cuts en heftige stunts. De humor is alleen niet meer dan wat poep, plas en HIV grapjes wat het geheel incompleet maakt.
Het is misschien niet geheel vergelijkbaar met Baron Cohens andere typetjes omdat ook Strong hier de show steelt, maar de humor is zeker gelijk. Dus wanneer je een fan bent van Cohens voorgaande films zal je zeker je vermaak hier uit kunnen halen. De film draagt zijn onvolwassenheid met trots en ook de acteurs nemen zichzelf niet serieus, dat siert het totaal plaatje.
the-brothers-grimsby-review-2

Blu-ray Extra's

De Blu-ray hoes schreeuwt de extra content van de daken wat de impressie geeft op vele grappen. Helaas is meer niet altijd beter. Wanneer je net 83-minuten naar flauwe grappen hebt zitten kijken zit je niet altijd te wachten op nog meer van deze grappen. De deleted scenes zijn daarom wat saai en langdradig.
Daarentegen is de making-off van 'de olifant in de kamer' wel weer een aanrader om te kijken. Niet omdat het ontzettend grappig is. Maar meer om te zien hoeveel werk het de makers het ook daadwerkelijk heeft gekost om dit concept in een draaiende scene te krijgen. Maar wanneer je snel dingen vies vindt moet je het misschien maar laten.
Het is fijn om te zien dat er wel aandacht is besteed aan de uitgaven van deze Blu-ray. De extra scenes trekken je misschien net over te streep om hem toch aan te schaffen in plaats van te wachten tot deze op Netflix verschijnt. Maar wanneer je geen fan bent van vieze grappen of Cohen is het verspilde moeite.

The Brothers Grimsby Review (Blu-Ray) - Vooral Vunzig

Hoewel Sascha Baron Cohen een legende is in de filmwereld als komediester lijkt zijn personage Nobby niet veel inhoud te hebben. Kort maar krachtig gezegd is Nobby een kluns maar vooral een grote clown. De film is niet veel anders: chaotisch, rauw en soms erg grof. De gekke mix van komedie en actie die Leterrier heeft toegepast zorgt voor een verfrissend typetje en aparte film. Om te weten of dit positief is zal je hem toch echt zelf moeten kijken!