The 5th Wave Review - Verpest door romantiek

zondag, 31 januari 2016 om 16:00
Verfilmingen van boekenseries waren al populair, maar die trend lijkt de afgelopen paar jaar zijn hoogtepunt te hebben bereikt. We zagen bijvoorbeeld films langskomen als The Hunger Games, The Hobbit, Divergent en Twilight. Ook The 5th Wave behoort tot dit lijstje, maar is de film goed genoeg voor een vervolg?
Cassie Sullivan (Chloë Grace Moretz) lijkt het leventje te hebben van de meest doorsnee Amerikaanse tiener. Ze heeft een beste vriendin in de vorm van Lizbeth (Gabriela Lopez), is verliefd op de American Footballer Ben Parish (Nick Robinson), heeft een goede relatie met haar vader en moeder (respectievelijk Ron Livingston en Maggie Siff) en kan het goed vinden met haar broertje Sam (Zachary Arthur). Dat verandert echter allemaal zodra er een ruimteschip boven de Verenigde Staten verschijnt.
The 5th Wave <a href=review" class="img-responsive" src="https://cdn.xgn.nl/upload/201601/t/the-5th-wave-review.jpg" />

Vijf dodelijke golven

Al snel is het duidelijk dat de aliens niet bij de aarde zijn gearriveerd om de boodschap ‘Wij komen in vrede’ te delen, maar om de mensheid systematisch uit te roeien in vijf golven. Na de derde golf, een zeer dodelijke versie van de vogelgriep, is een groot gedeelte van de mensheid uitgeroeid, waaronder de moeder van Cassie.
Haar vader besluit om met Cassie en Sam naar een kamp te gaan, waar een groep overlevers zich hebben gevestigd en waar er een stabiele bron is van vers water en voedsel. Lang blijven ze niet in het kamp, want na een paar dagen komt er een eenheid van het leger aangereden, onder leiding van Kolonel Vosch (Liev Schreiber), die van plan is om alle overlevenden naar de luchtmachtbasis Wright-Patterson te brengen.
Volgens Vosch zijn de aliens namelijk geland en begeven ze zich tussen de mensen, maar omdat ze als een parasiet een menselijke gastheer kunnen overnemen zijn ze niet te onderscheiden. Het leger heeft een procedure uitgevonden om de aliens te herkennen, maar omdat het makkelijker werkt bij kinderen, worden zij eerst naar de basis gebracht en volgen de volwassenen.
Cassie mist de bus als zij de teddybeer van Sam probeert mee te nemen en is vervolgens getuige van een discussie tussen het leger en de groep volwassenen, wat uitloopt op een bloedbad. Als enige overlevende familielid gaat ze op zoek naar Sam om voor hem te kunnen blijven zorgen.
The 5th Wave review

De spanning zit er goed in

The 5th Wave zorgt goed voor veel spanning, met name doordat je geen idee hebt wie nou precies aliens zijn en wie mensen. De aliens lijken namelijk wel op mensen, maar jagen ondertussen actief op overlevenden, zoals Cassie. The 5th Wave buit dit gegeven ook goed uit, met een cameravoering die dicht op de personages staat en een bos waar er altijd wel ergens geluid vandaan lijkt te komen. De reis van Cassie is dan ook eentje die psychologisch zwaar is voor een tiener en Chloë Grace Moretz weet dat zeer goed over te brengen.
De rest van de cast van The 5th Wave staat ook grotendeels zijn mannetje, met name veteraan Liev Schreiber, alleen is het script niet altijd van hetzelfde niveau. Helemaal als Cassie de knappe Evan Walker (Alex Roe) ontmoet slaat de film om naar een romantisch drama die helemaal niet past bij de rest van The 5th Wave.
En dat is ook verreweg het grootste mankement van de film; het probeert het publiek aan te spreken dat een mens versus Alien-film wil zien, maar tegelijkertijd probeert The 5th Wave het publiek aan te spreken dat op zoek is naar een romantische zwijmelfilm en dat botst enorm met elkaar.
The 5th Wave review

Botsende romantiek

Het probleem zit er natuurlijk ook in dat The 5th Wave is gebaseerd op een boek en daar zijn de scriptschrijvers op een bepaalde hoogte aan verbonden. Het komt bij ons alleen ook over dat de scriptschrijvers vooral zijn aangenomen op het gebied van een spannende actiefilm en niet op hun kwaliteiten als schrijvers van romantische scenes. Waar de dialogen namelijk geloofwaardig zijn in de niet-romantische scenes, daar neemt het script een enorme duikeling bij de conversaties tussen Cassie en Evan.
Het komt voornamelijk raar over op de kijker, omdat er geen enkele scene eerder in de film is die dezelfde toon aanslaat en halverwege kijk je ineens naar een compleet andere film. Enkel aan het begin van de film heeft Cassie een pijnlijke conversatie met Ben, maar ironisch genoeg stelt Cassie dat het gesprek niet ging zoals ze had gehoopt, terwijl het niveau van de echte romantische scenes juist veel pijnlijker is.
Daarnaast is het plotpunt dat later wordt aangewend met Evan Walker misschien wel nóg slechter en dat met het nodige gelach werd ontvangen - niet de reactie waar je als filmmaker natuurlijk op hoopt bij een serieuze scene.
The 5th Wave review

The 5th Wave is twee films in één

Als The 5th Wave een vervolg krijgt in de vorm van The Infinite Sea, wat een grote kans heeft, dan hopen wij dat de filmmakers eens goed nadenken wat voor film ze willen maken. Het is met The 5th Wave namelijk pijnlijk duidelijk geworden dat de mix tussen een actiefilm met aliens en een romantisch drama totaal niet samengaat en dat is zeer jammer.
De eerste helft zit namelijk sterk in elkaar, met goed acteerwerk van vooral Chloë Grace Moretz en Liev Schreiber en een interessant plot, waar je vooral afvraagt wat de vijfde golf precies inhoudt. Maar in de tweede helft worden bijna alle pluspunten te grabbel gegooid, met een misplaatste romantiek, een slecht script - waardoor Moretz ineens overkomt als een matige actrice - en een belachelijk plotpunt. Hopelijk hebben ze hun lesje geleerd.
Cijfer: 5