Splatoon 3 Review – Nintendo Switch game die je moet proberen?

woensdag, 07 september 2022 om 16:00
2022 03 21 splatoon 3f1661279134
Splatoon is terug met een derde deel en komt op 9 september naar de Nintendo Switch. Maar is Splatoon 3 net zo goed als de voorgaande games en hoe is deze shooter van Nintendo verbeterd? In deze review lees je hier alles over!
Splatoon 3 is een schietspel voor de Nintendo Switch met een bijzondere twist. In plaats van kogels zijn de wapens namelijk geladen met verf. Dit zorgt voor unieke gamemodi en maakt Splatoon één van de meest bijzondere shooters in het genre.

Verken Alterna

Net als in de andere Splatoon games beleef je in het derde deel ook weer een nieuw singleplayer avontuur. De game heeft namelijk een verhaal gekregen waarin je door verschillende levels heen speelt. In Splatoon 3 speel je als Agent 3 en maak je deel uit van de kraakcommando’s. Samen met een paar andere agenten ga je de strijd aan tegen de Octarianen in deze Nintendo Switch game.
Het verhaal is niet heel diepgaand, maar het hebben van zoveel mogelijk plezier staat bij de verhaalmodus net als bij andere Nintendo games voorop. Het heeft dezelfde charmes zoals we van Nintendo gewend zijn en het is een hele ervaring om doorheen te spelen. De verhaalmodus is daarnaast ook een perfecte manier om alle wapens die deze Nintendo Switch game heeft eens een keer uit te proberen, zodat je in de multiplayer al een idee hebt welk wapen bij je past.
De verschillende levels zijn verder ook het grootste onderdeel van de singleplayer campaign en deze weten keer op keer weer te verrassen. Ieder level is uniek en leuk om doorheen te spelen. Een paar zijn wel ontzettend makkelijk en ben je zo klaar mee maar andere vereisen toch wel wat skills of extra denkwerk. De singleplayer levels worden daadwerkelijk nooit saai en alleen hierdoor is Splatoon 3 al behoorlijk indrukwekkend.
image 6483441f1662461219

Splatoon is beter dan ooit

Op het eerste gezicht lijkt Splatoon 3 niet heel anders dan de vorige game in de serie. Dit is ook niet gek want deze nieuwe Splatoon komt op dezelfde generatie console uit als de vorige game. Toch zijn er wel wat kleine veranderingen die laten zien dat de game na vijf jaar aan een upgrade toe was.
Allereerst ziet de game er net wat mooier uit. Er wordt in Splatoon 3 duidelijk veel meer gebruik gemaakt van schaduw en lichtval, waardoor de game er moderner uitziet. Daarnaast hebben de motion controls ook een flinke upgrade gekregen. Tijdens het richten kan je namelijk bijsturen door de Nintendo Switch te bewegen. In Splatoon 2 werkten de motion controls al aardig en kon je ook al met de Y-Knop op de Nintendo Switch de camera centraliseren. In Splatoon 3 werkt het centraliseren een stuk beter en gaat de camera ook daadwerkelijk altijd terug naar het midden, voorheen was dit namelijk niet altijd het geval. Dit zorgt ervoor dat de game wat lekkerder en moderner aanvoelt tijdens het spelen.
Wat misschien wel de beste upgrade is die Splatoon 3 gekregen heeft is dat je het ‘tv-Programma’ kan minimaliseren. In de Splatoon games krijg je elke keer wanneer je de game opstart een soort tv-programma waarin twee presentatoren vertellen welke speelvelden er momenteel in de gamemodes gespeeld worden. Als je even snel een potje Splatoon wilde spelen was dit een nachtmerrie, want doorklikken duurde wel even. In Splatoon 3 is hier eindelijk een oplossing voor, door de linker stick op de Nintendo Switch in te drukken, wordt het programma namelijk naar linksboven van het scherm geminimaliseerd en kan je dus gewoon meteen zo snel mogelijk in een potje duiken.
image 6483441 1f1662461245

Verven voor je leven

De multiplayer is waar Splatoon om bekend staat, vooral Grondoorlog is iconisch voor de serie. In deze gamemode neem je het met een team van vier tegen een ander team op, met als doel de arena in de kleur van jouw team te bekladden. Ondertussen ben je ook bezig met de vijanden te beschieten om ze te verdrijven.
Op dit vlak is deze Nintendo Switch game niet heel anders dan de vorige games. Grondoorlog heeft nog steeds hetzelfde principe en er zijn verder alleen nieuwe wapens en speelvelden toegevoegd. Er zijn wel nieuwe technieken geïntroduceerd namelijk: de muurboost waarmee je in één snelle beweging tegen een muur op kan zwemmen en een inktrol waarmee je uit de inkt kan springen en tegelijkertijd kan omdraaien. Met de inktrol is het mogelijk om de inkt van de tegenstanders gedeeltelijk af te weren, dit is wel weer een handige toevoeging in Splatoon 3. Grondoorlog was eigenlijk al leuk zoals het was, dus deze paar toevoegingen zijn nog een kers op de taart.
Verder is het wachtsysteem ook een stuk beter. Voorheen was je daadwerkelijk aan het wachten op een potje en kon je niks doen. Nu wacht je in een wachtruimte waarin je alvast je wapens kan uitproberen. In deze lobby verschijnen ook 3D-hologrammen van je Nintendo Switch vrienden en is het ook mogelijk om aan hun gevechten mee te doen. De toevoeging van deze lobby is echt ontzettend fijn en de functies die erbij komen kijken zijn ook nog eens handig.
splatoon 3 preview 3f1662460777

Speel samen met vrienden

Naast een singleplayer campaign met allerlei leuke missies en de multiplayer heeft Splatoon 3 nog meer te bieden. Zo is de co-opmodus Salmon Run terug, waarin je samen moet werken met een paar andere online spelers om een eiland te verdedigen tegen allerlei wezens. Deze gamemodus is nu te allen tijde te spelen, bevat nieuwe eindbazen en een andere map. Salmon Run is ook erg leuk omdat het wat meer teamwork vereist dan de andere modi en het concept van Splatoon weer op nog een originele manier wordt toegepast.
Verder zijn er in deze Nintendo Switch game nog meer manieren om je karakter te personaliseren. Aan het begin kan je nu naast een Inkling karakter ook een Octoling kiezen. Dit is de eerste keer dat je kan spelen als een Octoling. Er zijn natuurlijk ook weer nieuwe kledingstukken toegevoegd en verder is het nu ook mogelijk om je profiel die je aan het begin van een potje te zien krijgt te personaliseren. Hoe meer je karakter je eigen gemaakt kan worden, hoe leuker het personaliseren wordt.

Splatoon 3 Review – Verf er op los

Ondanks dat Splatoon 3 op dezelfde console verschijnt als de vorige game in de serie, is de game toch op wat vlakken op een positieve manier veranderd. De game ziet er veel mooier uit, de controls werken lekkerder en de gamemodes zijn beter dan ooit. Met Splatoon 3 is deze serie er alleen maar weer op vooruit gegaan. Een goede Nintendo Switch game is nu nog beter en moderner geworden.
De singleplayer is in Splatoon 3 niet meer een bijzaak en is daadwerkelijk al een reden om het spel te spelen. De levels waar je in Alterna doorheen speelt zitten elke keer weer creatief in elkaar en blijven leuk. Het is goed om te zien dat Splatoon weer leeft op de Nintendo Switch en Splatoon 3 is dan ook zeker een aanrader.