Sonic Mania Plus Review - Waardig avontuur

zaterdag, 28 juli 2018 om 11:02
sonic mania plus review waardig avontuur 136562
Ze bestaan nog steeds: mensen die goede games links laten liggen omdat er geen fysieke uitgave was. Opgelet, er is nu geen reden meer om Sonic Mania te negeren, want de game ligt nu in de winkels! Huppa. In deze Sonic Mania Plus review lees je alles wat je kan verwachten van de snelle blauwe held.
“De game speelt fantastisch weg (al maakt de snelheid soms plaats voor platform actie) en oogt precies zoals je van een klassieke Sonic game mag verwachten.” Zo lezen we in de Sonic Mania Review van vorig jaar, toen de game uitkwam voor PC, Switch, PlayStation 4 en Xbox One. Voor 20 euro was het (voor het grootste gedeelte) 2D-avontuur te downloaden. Nu bijna een jaar later kunnen we voor een tientje extra genieten van een fysieke versie! Ja, dat is leuk! Staat mooi in de kast én die editie heeft extra’s.
Sonic Mania Plus Review - <a href=SEGA" class="img-responsive" src="https://cdn.xgn.nl/upload/201807/t/sonic-mania-plus-review.jpg" />

Een vernieuwde versie

In principe krijg je natuurlijk exact dezelfde game als een jaar geleden, wat inhoudt dat je je snel een weg moet banen door 13 levels die onderverdeeld zijn in diverse acts. Precies wat de Sonic games vroeger aanboden dus. Voor fans is dat overigens een feest van herkenning omdat diverse oude elementen, waaronder een Green Hill stage, verwerkt zijn in dit gloednieuwe spel.
Als extraatjes horen bij de fysieke versie twee extra personages (Mighty the Armadillo en Ray the Squirrel) en een Encode Mode. Een modus die speelt met de levels en je telkens net even iets anders voorschotelt. Het leukste extraatje is trouwens niet in de game te vinden, maar in de fysieke uitgave. Want er zit een art-boekje bij. Het is een klein boekje dat de breedte heeft van een PlayStation 4 of Xbox One game. Er staan wat leuke plaatjes in van onder andere Sonic the Hedgehog zelf.
Op zich is het niet geheel bijzonder allemaal, maar SEGA heeft duidelijk best gedaan om wel iets extra’s te geven aan de fysieke uitgave. Of het de 10 euro extra waard is, is de vraag. Beschouw het dan ook meer iets voor de mensen die geen digitale producten willen hebben, maar met hun materiaal willen pronken!
Sonic Mania Plus Review - SEGA

Een eigen weg banen

Dus doosje of geen doosje: waar het allemaal om te doen, is uiteraard de game zelf. Sonic Mania biedt een combinatie van snel door levels heen rennen én platformen. Daarbij bieden de levels verschillende niveaus in hoogte aan, wat betekent dat er dus meerdere wegen naar Rome leiden.
Wie denkt dat Sonic games draaien om zo snel mogelijk door een level te roetsjen, heeft het mis. Want de levels kennen niet alleen veel niveaus, maar er valt ook van alles te ontdekken. Wie enkel van A naar B zoeft als een Speedy Gonzales gaat een hoop leuke elementen missen.
De levels mogen dan als vanouds aanvullen, maar dat zijn ze dus niet. Veel bekende levels zijn hernieuwd, waaronder bijvoorbeeld de eerste paar die je tegen zult komen: de Green Hill Zone en Chemical Plant. Verder bevatten de levels bonus-stukken, die dus optioneel zijn, maar Sonic van 2D naar 3D laten manoeuvreren. Niet per se iets wat fans van het eerste uur leuk vinden (immers zijn veel Sonic 3D games geflopt), maar wees gerust: nu is het wél leuk!
SEGA bewijst dat de egel mee gaat met zijn tijd zoals Nintendo dat doet met Mario games. Voor meer details over vertrouwde elementen, lees dan vooral onze Sonic Mania review van vorig jaar door.
Sonic Mania Plus Review - SEGA

Meesterlijke klasse

De vraag die overblijft: voor wie is het spel? Voor iedereen? Misschien niet helemaal. Want houd rekening met dat je er een aardige kluif aan zult hebben de game uit te spelen.
Iemand die te weinig beschikt over skills als timing of te weinig platformgames heeft gespeeld zal de game al snel aan de kant leggen. Zo kent alleen het begin van de game in de zone Chemical Plant stukjes waarbij je onder water de juiste sprongen moet maken om weer boven te komen. Niet iets wat iedereen leuk zal vinden. Al voel je je natuurlijk meester zodra dat gelukt is!
Vervelend is alleen wel dat je de game tussendoor niet op kunt slaan. Je moet een stage, die dus meer levels telt, per act uitspelen. En het was fijner geweest als dat opgeslagen had kunnen worden per level. Zeker omdat je de game kunt meenemen op de Switch. Dat maakt de Sonic game perfect voer om onderweg te spelen en dus is het jammer dat er niet wat meer gedacht is aan de (hele) korte speelsessies.
Sonic Mania Plus Review - SEGA

Sonic Mania Plus Review - Nostalgisch plezier

Voor de rest kan weinig negatiefs aan Sonic Mania Plus opgemerkt worden. Wie de egel ook maar een beetje een warm hart toedraagt en niet vies is van een beet je nostalgie, zou Sonic Mania Plus een kans moeten geven. 30 euro is echt niet veel voor een dergelijke game en het staat leuk in de kast.
Al kun je, als je daar niet om geeft, net zo goed de goedkopere optie in de digitale schappen nemen voor 20 euro. Hoe dan ook: plezier gegarandeerd én een lust voor het oog.