Sine Mora EX Review - Klaar voor wat bullet hell geweld?

zondag, 27 augustus 2017 om 12:00
Heb je weer eens zin in een side-scrolling shoot’ em up? Lees dan deze Sine Mora EX review om er achter te komen of deze titel wat voor jou is. De game is bovendien speelbaar met twee personen.
Misschien heb je eerder al eens gehoord van Sine Mora. Dat kan goed kloppen, want de game verscheen eerder al in 2012 voor meerdere platformen. Voor twintig euro haal je de game nu weer in huis voor je PC, PlayStation 4, Xbox One of misschien in september wel voor de Switch. Er is zelfs een fysieke versie verkrijgbaar voor de laatst drie genoemde platformen! Dus de hoesjesverzamelaars komen voor het eerst met deze game ook aan hun trekken.

Alles kapot schieten dat op je afkomt!

In Sine Mora bestuur jij een vliegtuigje en mag je langs zeven stages geweld en verderf zaaien met diverse kogels en power-ups. Ofwel: ben jij klaar voor wat bullet hell geweld?! Want daar is het om te doen. Hoewel een er verhaal is, zijn dit niet de type games waarvoor jij een verhaal volgt. Het gaat vooral om alle rondvliegende kogels, hoe jij in die zee van kogels kan ontwijken én gelijktijdig zelf van alles uit de lucht kan knallen. Dit soort gameplay kan zeer verslavend zijn, mits dit goed is uitgewerkt.
Die gameplay in Sine Mora is zeker goed uitgewerkt. Het besturen van je vliegtuigje werkt erg smooth. En de game kent een verrassende factor, namelijk het gebruik van tijd. Zodra je begint in een level (er zijn er dus zeven, met eindbazen op het einde), staat er groot in beeld een klokje dat begint af te tellen. Aan jou de taak om in deze tijd een level uit te spelen.
Sine Mora Review

Vecht tegen de tijd

Natuurlijk heb je niet genoeg aan, pak ‘m beet, 45 seconden en daar komt de diepgang om de bocht. Je kunt namelijk extra tijd krijgen door vijanden te raken. Denk aan andere vliegtuigen die op je afkomen, maar ook schietende objecten die stil op hun plek zitten. De variatie in de game is best groot wat betreft vijanden! Nu klinkt dit iets makkelijker op papier, dan dat dit echt zo is.
Want ondertussen is de kunst om zelf niet geraakt te worden. Elke keer als jij namelijk geraakt wordt, gaat er tijd vanaf. En Sine Mora zou geen bullet hell spektakel opleveren als de kogels je niet om de oren zouden vliegen. Meteen al in de eerste stage moet de ware piloot binnen enkele seconden in jou opgeroepen worden, of je zal brokken maken!
Je moet met je linker pookje snel kunnen manoeuvreren over het scherm, van voor naar achter en van onder naar boven. Ondertussen moet je alles wat op jou schiet, eerder afknallen dan het jou bereikt heeft.

Stress of geen stress?

En dat is best intensief! Niet elke gamer houdt van dit soort games, omdat het voor flink veel chaos op het scherm zorgt. Met de klok erbij zal menig gamer dan ook stress ervaren. Dus Sine Mora is bedoeld voor de ware shoot ‘em up fans. Want in de meeste shoot ‘em ups vecht je niet tegen vijanden én de klok!
Gelukkig is er wel een manier om geregeld de tijd even te vertragen. Dit is met name handig bij een eindbaas. Want als je meer kogels dan normaal is op je tv-scherm ziet, en ook nog eens in allerlei kleuren, kan het heel goed zijn dat jij niet eens meer ziet waar je zelf vliegt, laat staan hoe je kogels moet ontwijken.
Dan is het fijn dat je met een kleine vertraging even een paar seconden naar adem mag happen om daarna het geweld te ontwijken en vooral zelf kogels te lossen! En vergeet uiteraard niet de power-ups. Een shoot ‘em up zonder power-ups zou geen leuke shoot ‘em up zijn. En Sine Mora heeft dan ook van alles in petto om de gameplay af te wisselen, zoals bijvoorbeeld extra kogels aan je vliegtuig zodat je in één keer meer schade toe kunt brengen.
Sine Mora Review

Meer save points hadden niet misstaan

We zijn dan ook behoorlijk enthousiast over game. Al is er wel een nadeel. Er hadden wel wat meer save points in mogen zitten. Want Sine Mora is soms best pittig! Nu is het zo dat een stage uit diverse gedeeltes bestaat en een eindbaas. Als je doodgaat begin je redelijk bij een save point (niet altijd), maar als je op normaal speelt, mag je in totaal maar iets van negen keer doodgaan.
Dat betekent dat als je bij de eindbaas komt, en ondertussen in de stage al wat levens verspeeld hebt, je het er zeer goed vanaf wil brengen. Zodra je dit verprutst, mag je een hele stage opnieuw beginnen! En dat maakt het speelplezier van Sine Mora iets minder leuk, al is dit natuurlijk bij zo’n beetje alle shoot ’em ups zo. Het is de formule van trial en error en uiteindelijk overmeester je zo’n game. Houd het alleen wel goed in gedachten!

Blijf oefenen

Daarom doe je er wellicht goed aan om vooral te oefenen. Naast een story en arcade modus zijn er opties om te oefenen. Je kan zelfs apart de eindbazen oefenen. Zeker een goed idee als je dan toch ‘vast’ zit in een level. Dan doe je dit net zo lang totdat je de kneepjes in de vingers hebt, om daarna pas een stage te spelen.
Een andere tip is om de game gewoon lekker samen op de bank met iemand te spelen. Er is namelijk co-op ondersteuning. Zeer tof, alleen is dit niet online. En dat is toch wel een gemis! Juist dit soort spellen zijn ideaal tijdverdrijf op een avond om even met een vriend of vriendin online te spelen.
Sine Mora Review

Heerlijke game

Al met al is Sine Mora een heerlijke game. Wel moet je wat stressbestendig zijn om er van te kunnen genieten. Shoot 'em ups zijn altijd al vrij intens en doordat je nu niet alleen moet vechten tegen vijanden, maar ook tegen de klok, moet je van goede huize komen om deze game ‘rustig’ te willen spelen. Maar als je dan eenmaal een level met eindbaas gehaald hebt, voel je je te gek. En daar draait het om!