Samurai Warriors 4 Empires Review - Oud, vertrouwd en vernieuwd

zaterdag, 19 maart 2016 om 11:00
De Samurai Warriors-serie heeft een even van een korte vakantie mogen genieten, aangezien Tecmo Koei uitstapjes maakte naar andere series met Hyrule Warriors en Dragon Quest Heroes. Of de serie nog steeds weet aan te slaan, lees je hier in onze Samurai Warriors 4 Empires review!
Samurai Warriors 4: Empires is in essentie hetzelfde als Samurai Warriors 4, die in 2014 uitkwam op alle PlayStation-platformen. Daarom zul je allemaal bekende gezichten tegenkomen, waaronder de 56 speelbare karakters, die vechten voor macht in Japan, tijdens de 16de en 17de eeuw. Vrijwel alle personages zijn gebaseerd op echte figuren uit die tijd, al vochten ze niet allemaal in veldslagen, met name de vrouwelijke karakters.
Welk verhaal je voor de kiezen krijgt, ligt natuurlijk ook aan het feit welk personage en welke clan je kiest. Voor een leek is het echter vrij lastig om alle intriges, verraad en andere ontwikkelingen te volgen, wat ook niet geholpen wordt door het feit dat wij het nogal lastig vonden om alle personages uit elkaar te houden. Het verschil onthouden tussen Henk en Ingrid is voor ons Nederlanders een stuk makkelijker dan het verschil tussen Motochika en Munenori.
Samurai Warriors 4 Empires review

Hetzelfde, maar strategischer

De gameplay van Samurai Warriors 4: Empires tijdens de veldslagen lijkt, op het eerste gezicht, ook grotendeels hetzelfde als het origineel. Twee grote legers staan nog steeds tegenover elkaar, waarbij de ene partij een belangrijke positie wilt veroveren, terwijl de andere partij dat wilt voorkomen. Het personage dat je hebt gekozen heeft niet veel last van de gewone soldaten, die met tientallen tegelijk gedood kunnen worden, maar de echte spanning zit in de gevechten met hogere officieren.
Samurai Warriors 4: Empires is daarentegen ook essentieel anders en strategischer, dankzij de Politics Phase. In deze fase tussen veldslagen door moet je jouw eigen clan aansturen, andere clans tevreden houden en kan je speciale acties voltooien. Zo moet je magistraten aanstellen, die zich specialiseren in verschillende portefeuilles en voor verschillende speelstijlen kunnen zorgen. Met meer voedsel houdt je bijvoorbeeld het leger gezond en fit, terwijl je met informatie weer een officier van de vijand kan laten omleggen door een sluipmoordenaar.
De politieke fase zorgt voor een stuk meer diepgang in de gameplay die we normaal gewend zijn van de Samurai Warriors-serie en maakt Samurai Warriors 4: Empires ook een stuk moeilijker dan zijn voorgangers. Een foute beslissing kan namelijk dodelijk zijn voor jouw leger of zelfs het hele voortbestaan van jouw clan.
Samurai Warriors 4 Empires review

Graphics en animaties van een Vita-game

Tecmo Koei heeft met Hyrule Warriors en Dragon Quest Heroes laten zien dat de Warriors-games er goed uit kunnen zien, zelfs op de WiiU, die hardware-matig minder krachtig is dan de PlayStation 4. Helaas zien we dat in vrijwel geen enkel aspect terug in Samurai Warriors 4: Empires, want de game ziet er simpelweg slecht uit als we kijken naar het grafische aspect, animaties van personages en effecten die worden geproduceerd door aanvallen.
Als je voor de zoveelste keer dezelfde aanval hebt uitgevoerd en alle vijanden opnieuw op precies dezelfde wijze de lucht in worden geworpen, dan begint het den duur wel te vervelen. Wat afwisselende animaties en meer unieke omgevingen had wat ons betreft de game veel goeds gedaan, laat staan het plezier voor het oog wat verbeterd. Wanneer het namelijk lijkt alsof je naar een Vita-game aan het kijken bent op de PlayStation 4, dan is er wat goed mis.
Samurai Warriors 4 Empires review

Samurai Warriors 4 Empires is een stap in de goede richting

De Samurai Warriors-serie was aan wat vernieuwing toe en dat kwam vooral goed naar voren in de verfrissende aanpak van Hyrule Warriors en Dragon Quest Heroes. Nu zijn nog niet alle problemen opgelost met Samurai Warriors 4: Empires, maar het strategische aspect zorgt voor uitdaging dat de serie hard nodig heeft en Tecmo Koei is wat dat betreft op de goede weg. Maar die graphics en animaties kunnen anno 2016 echt niet meer!