Run All Night Review (Blu-Ray) - Grote namen, weinig impact

zaterdag, 29 augustus 2015 om 14:00
Regisseur Jaume Chollet- Serra en Liam Neeson maakten in 2014 de actiefilm Non-stop, een vermakelijk actiefilm dat zich grotendeels afspeelt in een vliegtuig. Opnieuw werkt het tweetal samen voor een actiefilm. Run All Night is nu uit op Blu-ray en DVD. Lees ons oordeel in de Run All Night review!
In Run All Night spelen Liam Neeson en Joel Kinnaman vader en zoon. Kinnaman is een Zweedse acteur die eerder schitterde in het bekende Snabba Cash en later zijn opwachting nog maakt in Suicide Squad. De band die hij heeft met zijn vader is niet al te best blijkt. Sterker nog, hij wil eigenlijk zo min mogelijk te maken hebben met Jimmy Conlon (Liam Neeson).
Toch pakt dat helaas wat anders voor hem uit als blijkt dat zijn pa wat op zijn kerfstok heeft en zoonlief automatisch betrokken wordt in een heel crimineel circuit. Jimmy doet er alles aan om de handen van zoonlief Mike schoon te houden. Wat betekent: laat het doden van vijanden maar aan hem over. In ieder geval zitten de twee met elkaar voor één nacht opgescheept, vandaar de titel.
run all night review liam en zoon metro

Verhaaltechnisch niet imponerend

Wat volgt is namelijk één grote achtervolging waarbij de Conlons op de hielen worden gezeten door Shawn Maguire (Ed Harris) en diens slechte mannetjes. Wat overigens interessant is, is het gegeven dat Shawn en Jimmy van oorsprong elkaars beste vrienden zijn. Zo blijkt maar weer dat tussen haat en liefde een hele dunne lijn ligt, als ze opeens vijanden worden.
De reden hiervan is te simpel. En om eerlijk te zijn is Run All Night niet meer dan een gemiddelde B-film. Grote namen doen mee, maar het verhaal gaat niet diep genoeg en het acteerwerk onderscheidt zich niet van andere films met Neeson en Harris. Prima natuurlijk dat Neeson een zwak heeft voor films waarbij actie gecombineerd wordt met een verhaal over familie, maar in dit geval is er totaal geen diepere laag aanwezig en is het verhaal zeer zwak.
run all night review vechten in een kamer

De extra's stelen de show

Wat overblijft is de actie en die is redelijk. Al moeten we eerlijk zijn dat je die actie pas op waarde weet te schatten als je de extra's op Blu-Ray kijkt. Een kwestie van: de boodschap komt niet in een keer over. Het blijkt namelijk dat Chollet met de gehele cast 50 dagen achter elkaar in het donker (!) heeft gefilmd, omdat de film zich afspeelt op één nacht. Alle scènes zijn dus 's nachts opgenomen omdat toen iedereen aanwezig was. Daar sta je niet bij stil als je de film aan het kijken bent.
Net zo min sta je er bij stil dat er iemand langs is geweest die verstand heeft van parkour en dat veel actiescènes zelf zijn uitgevoerd. We zien bijvoorbeeld Joel Kinnaman en Boyd Holbrook (die de zoon van Harris speelt) hele routes rennen waarbij ze zelf over allerlei hekken en andere obstakels heen springen.
run all night review in een restaurant

Run All Night Review - Niks meer dan standaard actie

Grappig om te zien op de Blu-ray is hoe Boyd zegt dat hij altijd wel dacht dat het goed was met zijn fysieke gestel, maar hij sinds zo'n achtervolgingsscène pas weet hoe slecht het eigenlijk gesteld is met zijn conditie.
Eigenlijk, als we heel eerlijk zijn, zijn de extra's op de Blu-ray leuker dan de film zelf. Want daarin zien we dat er écht nagedacht is over elementen in de film. Terwijl als je enkel de film kijkt, je niet meer ziet dan een standaard actiefilm waar je al zoveel van hebt gezien. De film zelf is niet zo'n zeer een aanrader, maar als je 'm nog wil checken, de Blu-ray dan dus wel.