Risen 3 Titan Lords Enhanced Edition review - Schuilt er een piraat in jou?

dinsdag, 08 september 2015 om 19:00
"De Risen fans zullen blij zijn. Heel erg blij." Zo sloot Eke Bosman zijn Risen 3: Titan Lords review af in 2014. Iets meer dan een jaar later kunnen we opnieuw de piraat spelen op de PlayStation 4 met de Enhanced Edition. Wat wij van deze game vonden lees je hier in de Risen 3 Titan Lords Enhanced Edition review!
Risen 3 is een role-playing game waarin je in de huid kruipt van een piraat die op zoek moet naar zijn verloren ziel. Hoe? Door op avontuur te gaan en je als een ware piraat te gedragen. Steel erop los, vergaar loot en rijg vijanden aan je zwaard. Dikke ratten, vieze honden, onvriendelijke mensen; allemaal krijgen ze vroeg of laat te maken met je zwaard of pistool.

Veel keuzevrijheid

Hoe je vecht en speelt in Risen 3 is geheel aan jou. De opties zijn vrij breed en het is goed om meteen in het begin van de game diverse opties en knoppen uit te proberen. Want behalve je standaard combat gevechten beschik je ook nog over magie. Iets wat niet per se nodig is, maar wel handig kán zijn. Vijanden zijn namelijk sterk en niet met één klap van een zwaard dood te krijgen.
Dus stel dat jij een groepje piraten bij een vuurtje ziet staan, dan kun je wat magie gebruiken om ze van bovenaf flink te verrassen. Ook helpt magie jou verder op stukken waar je normaal niet kan komen. Met één druk op de knop kun je in een papegaai veranderen en vlieg je zomaar naar gebieden toe waar nog meer schatten liggen. Hé, je bent niet voor niets een piraat. Een piraat houdt van mooie dingen en een beetje gamer houdt van lekker loot verzamelen. 1 en 1 = 2, nietwaar?
risen 3 titan lords enhanced edition review

Een aantal minpunten

Of Risen 3 echt de moeite waard is om nu te spelen tussen al het groffe geweld van titels dat net uit is én nog uit gaat komen is natuurlijk de essentiële vraag. Het zal niemand verbazen als we zeggen dat Risen 3 niet een triple A titel is. De 7.5 destijds van Eke is misschien zelfs wel aan de hoge kant. Zeker als je de game voor het eerst opstart, dan denk je na een uur spelen al wel snel: 'oef, is dit alles?'
Dit komt door een aantal factoren. Ondanks dat de game er grafisch op vooruit is gegaan, is dit nog steeds niet de mooiste game die nu in de schappen ligt en hapert het spel soms. Verder valt op dat dialogen soms tenenkrommend zijn, en vooral de beperktheid van de mogelijkheden. Aan het begin van de game ben je op pad met je zus Patty, maar elke keer als je haar aanspreekt lijkt haar vocabulaire niet verder te komen dan "Later maybe". Tergend.

Geen binding, wel vermaak

Zeker als je dan bedenkt dat je net uren en uren in The Witcher 3 hebt gestopt waarin een wereld meer dan ooit tot leven kwam en je binding had met personages die zó echt lijken, is het wel even slikken bij Risen 3. Die binding als met die grote RPG, die krijg je met Risen 3 nooit. Toch is dat niet helemaal erg. Want verbazingwekkend is wellicht het feit dat Risen 3 meer behelst dan je in eerste instantie zou vermoeden en na een aantal speeluren blijkt dat je je toch wel degelijk met deze game kan vermaken.
En dan zijn de woorden van Eke eerder zó waar "Duik er gewoon wat uurtjes in". Dat is ons advies als je Risen 3 aanschaft. Want zodra je wat tijd in deze titel stopt, dan zul je zien dat je heel wat verschillende locaties aandoet, het opneemt tegen diverse vijanden, leuke gesprekken voert en lekker loot aan het verzamelen bent om verder te komen. Na een dagje gamen ontdek je dan dat Risen 3 Enhanced Edition best lekker wegspeelt.

Gevechten bieden genoeg uitdaging

Want de gevechten zijn uitdagend. Het speelt niet vloeiend zoals een triple A titel van de bovenste plank, maar het is goed om te zien dat je niet zomaar langs vijanden kan komen zonder echt moeite te moeten doen. En een beetje gamer wil uitdaging en progressie boeken. Dat gevoel geeft Risen 3 je zeker.
Daarbij mag de prijs niet vergeten worden. De game wordt voor een schappelijke prijs in de winkel gelegd: 38 euro. Daarmee krijg je dan de game van eerder, die grafisch wat opgepoetst is, en ook alle downloadbare content. Niet een vreemde prijs dus voor heel wat uren speelplezier.

Risen 3 Titan Lords Enhanced Edition - Geef het een kans

Het jaar 2015 is misschien niet het tijdperk van piraten. En de kans is groot dat Risen 3 ondergesneeuwd raakt door andere titels. Eerlijkheid gebiedt alleen wel te zeggen dat de game leuker uitpakt dan je op het eerste oog zou vermoeden.
Heb je genoeg games liggen en ben je nog niet uitgekeken op de Witcher? Dan moet je Risen 3 vooral negeren. Maar ben je daar klaar mee en zoek je weer eens een andere role-playing game, geef deze piratengame dan een kansje. Want stiekem, heel stiekem, valt er van alles te beleven.