Resident Evil The Final Chapter Review - Niet een verdiend einde

zondag, 16 juli 2017 om 13:10
Wat is de langst lopende actie filmreeks met een vrouwelijke hoofdrolspeler? Resident Evil! Mila Jovovich vertolkt al sinds 2002 de rol van Alice in de Resident Evil reeks. In deze Resident Evil The Final Chapter review lees je hoe de serie nu ten einde komt.
Of je de films nu wel of niet gekeken hebt. Je hebt sowieso gehoord van ‘Resident Evil’. Niet gek, want de filmserie is gebaseerd op de gelijknamige gameserie, een serie die zeer belangrijk is geweest voor het horrorgenre in de game-industrie. De games hoef je overigens niet gespeeld te hebben om de filmreeks te zien, gezien het meer elementen ontleend heeft dan dat het zich compleet laat leiden door de games.

Het laatste deel

Sterker nog: je hoeft de overige Resident Evil films niet eens gezien te hebben om The Final Chapter te kunnen kijken, omdat er in het begin een bondige samenvatting wordt gegeven van alles wat gebeurd is. Al gebiedt eerlijkheid wel te zeggen dat het een stuk leuker is als je die delen wel gezien hebt (zoals ondergetekende) anders kom je toch een beetje ‘binnenvallen’ voor je gevoel.
Al is het verhaal heel makkelijk uit te leggen van The Final Chapter. De gehele wereld is flink naar de klote door een zombie uitbraak en Alice is maar een van de weinige overlevenden. En zoals de achterflap van de blu-ray mooi samenvat: “Nu moet ze terugkeren naar waar de nachtmerrie begon – The Hive in Raccoon City.” Daar bundelt Umbrella Corporation namelijk haar krachten om de gehele nachtmerrie compleet te maken. Uitroeiing dus.
Resident Evil The Final Chapter Review

Een paar toffe actiescenes

Je begrijpt het al: Alice verzet zich volledig en dit mondt uit in wat spectaculaire actiescènes. Regisseur Paul W.S. Anderson heeft de wereld er mooi uit laten zien en je krijgt als kijker écht het gevoel dat de wereld aan het einde van zijn Latijn is en het geen pretje is om te leven. Grauwe filters maken het werk af in een wereld waar weinig kleur en plezier te beleven valt. Daarnaast zijn er genoeg zombies op het scherm getoverd en volgen en een paar sensationele stukken, zoals Alice die als lokaas achter een tank wordt plaatst terwijl zombies achter haar aan zitten.
Ook de gevechten zijn spannend. Al zitten er jaren tussen deel één en dit deel en zie je heus wel dat Jovovich wat ouder is geworden. Ze is nog steeds goed in vorm en heeft alle middelen in huis om stunts op het scherm tot leven te brengen. Met name één actiescene waarin ze op de kop hangt is een genot. Wat volgt, gaan we uiteraard niet verklappen. Maar het is de moeite waard om die te zien.

Respect voor Jovovich

Als je de extra’s van de Blu-ray bekijkt wordt benadrukt dat Jovovich haar stunt zelf uitvoert en daar flink voor heeft getraind. Iets wat overigens ook geldt voor de rest van de cast. Zo zien we Ruby Rose bijvoorbeeld in de rol van Abigail en samen met Jovovich heeft ze spannende scènes moeten filmen, waaronder met kabelwerk. Dit schijnt voor acteurs en actrices behoorlijk pijnlijk te zijn. Iets wat niet opvalt als je de scènes ziet, en dus zijn die extra’s een toevoeging aan de algehele beleving van de film.
Eigenlijk leer je de film daardoor wat meer waarderen. Want eerlijk is eerlijk: los van de goede actiescènes en prima acteerwerk is de serie en ook dit laatste deel niet al te best. The Final Chapter lijkt qua verhaal en afronding haast een losse flodder. Het verhaal is enorm zwak en de weerstand van de bad guys weet totaal niet te overtuigen. En de serie, die van oorsprong als horror bedoeld is, weet totaal niet als horror over te komen.
Resident Evil The Final Chapter Review

Te simpel

Eigenlijk voelt The Final Chapter aan als een actiefilm, waarvan je er al zoveel gezien hebt. Maar die toffe scenes zijn toch de moeite waard? Zeker wel. Maar om daar een hele film voor te kijken is wat te veel van het goede.
De onderling relaties zijn weinig inspirerend en het verhaal is saai. Simpel als dat. Zelfs de onthulling op het einde kan dit niet goed maken. Dat neemt niet weg dat als je de rest van de films gezien hebt, dit einde natuurlijk ook wil zien. Ons advies: vooral de extra’s bekijken op de Blu-ray, want daardoor leer je de film meer waarderen dan als je enkel de film alleen bekijkt!
Cijfer: 5.5