Resident Evil Revelations 2 Review - Nostalgisch maar niet ouderwets

zaterdag, 21 maart 2015 om 16:52
Heb je zin in een lekker avondje griezelen met een vriend of vriendin? Bij Capcom is het roer enigszins omgegaan door Revelations 2 in Episodes uit te brengen, maar blijft op veel andere gebieden trouw aan de roots. Hoe dit uitpakt, lees je in deze Resident Evil Revelations 2 review.
De voorliefde van sommige mensen om zich vrijwillig bang te laten maken heeft wel wat verklaringen, maar het blijft een vreemd fenomeen. Resident Evil speelt in op de behoefte van mensen om spanning op een veilige manier te beleven. Uniek in de serie is het besluit om het spel in verschillende episodes uit te brengen. Nu de eerste vier episodes digitaal uit zijn, wordt de fysieke bundel in de verkoop gegooid.
Resident Evil Revelations 2 Review

You go girls!

Waar zijn we beland in de Resident Evil tijdslijn? Revelations 2 speelt zich af tussen de gebeurtenissen in Resident Evil 5 en Resident Evil 6. Claire Redfield is weer terug als belangrijkste protagonist en ze wordt vergezeld door Moira Burton. Ze werken bij Terra Save aan het beter maken van de wereld door te strijden tegen biologische wapens, maar worden ontvoerd door een vrouw die zichzelf de "Overseer" noemt.
Beide dames zijn opvallend dapper. Ze zijn op een eiland gedumpt in the middle of nowhere, waar allerlei walgelijke mutanten rondlopen, overal camera's hangen en waar de Overseer hen bedreigt via een armband die ze niet af kunnen doen. Genoeg om de gemiddelde sterveling krankzinnig te maken, maar dit lijkt de dames echter juist een recalcitrant gevoel van bravour te geven, en vooral Moira scheldt er flink op los. You go girls!
Na ruim een uur gespeeld te hebben bereik je een radiotoren en kun je een S.O.S. de ether in slingeren. Je hebt nu het eerste van twee chapters van één episode gespeeld. Als je flink doorspeelt kun je de vier episodes dus in zo'n 10 uur uitspelen, maar ga je op zoek naar collectibles, speel je de twee bonus Episodes en lees je alle documentjes en brieven die her en der verspreid liggen, dan kun je er wel een paar uurtjes bij optellen.
Deze brieven zijn leuk om te lezen en laten zien dat er veel werk in de kleine details te stoppen. Op de omgevingen is echter soms wat bezuinigd en de textures zijn niet altijd even mooi, maar daartegenover staat dat de lichteffecten uitstekend zijn gedaan.
Resident Evil Revelations 2 Review

Bar Italia

We gaan verder met de andere verhaallijn, die van Barry Burton en mystery guest Natalia. Burton heeft de radio oproep van zijn dochter Moira ontvangen en besluit haar te gaan redden. Het duurt echter zes maanden voordat hij ook op het eiland aankomt, dus het is nog maar de vraag of de meiden nog leven. Hij is voor de zekerheid tot de tanden bewapend, terwijl zijn kersverse compagnon Natalia eigenlijk niets kan.
Logisch, het is maar een klein meisje. Ze kan zich dus niet verdedigen, maar heeft wel een soort sixth sense waarmee ze zowel vijanden door muren heen kan spotten als hun zwakke punten kan ontdekken. Verder kan ze dankzij haar kleine gestalte op plekken komen waar Barry niet kan komen, wat ook gebruikt wordt voor verschillende puzzels. Het blijft toch allemaal wat verdacht, wat doet zo'n jong kind op dit verderfelijke eiland en waarom kan ze zich niet herinneren wat er met haar gebeurd is?
Het verhaal in Resident Evil Revelations 2 is in ieder geval tamelijk spannend, mysterieus en interessant. Wat is er voor experiment gaande? Wie is de Overseer? Waar komt Natalia vandaan? Het helpt mee dat er redelijk wat tijd tussen de twee verhaallijnen zit en je daartussen heen en weer switcht, waardoor je op een originele manier steeds meer vraagstukken ontrafelt.
Dit aspect is echt goed opgebouwd en je creëert langzaamaan een band met Moira en Claire omdat ze in een penibele situatie zitten, en je wilt gewoon dat ze eruit komen. Voor Barry juichen we nog meer, omdat hij de badass vader is die op zoek gaat naar z'n dochter en er alles voor over heeft om haar te redden. Hij kiest dus zelf voor het gevaar, en dat verdient wel een paar kudos.
Resident Evil Revelations 2 Review

Raid Mode boven verwachting

Wat betreft actie keert Revelations 2 terug naar de roots. De combat is wat houterig en de AI van vijanden is niet meer dan absoluut abominabel. Dit laatste stoort overigens niet, want de vijanden zijn tenslotte ook hersenloze gemuteerde zombie monsters en horen zich ook dom te gedragen. Er zijn af en toe schrikmomenten maar over het algemeen is de game niet heel eng. Hiervoor komen er te vaak vijanden voor en moet je voor de echte 30-kleuren-bagger angst maar Outlast of PT gaan spelen.
Het gemuteerde rapaille dat je tegenkomt kan eigenlijk alleen door Claire of Barry worden aangepakt, aangezien zij als enige wapens bij zich hebben. Moira heeft dan nog wel een koevoet, maar die richt niet zo veel schade aan. We gaven in onze reviews van Episode 2 en Episode 3 al aan dat speler 2 sowieso iets minder te doen heeft, en meer een ondersteunende rol heeft.
Hoewel de focus niet zozeer op pure actie ligt, zijn er wel een hoop mogelijkheden om je wapens te upgraden. Verdien punten door bijvoorbeeld collectibles te vinden en bepaalde items kapot te schieten, zodat je deze kunt uitgeven aan het upgraden van de skills van de verschillende personages.
Waar je de meeste actie uit zult halen is de Raid Modus. Hierin kun je enorm veel challenges voltooien met 15 verschillende personages in lineaire levels. Je kunt loot vinden, je mannetje/vrouwtje levelen en zo hoog mogelijk op het leaderboard terechtkomen. Dagelijkse missies en steeds weer nieuwe items, wapens en upgrades die je kunt unlocken zorgen ervoor dat de replay waarde hoog ligt. Bovendien kan deze modus online co-op gespeeld worden, in tegenstelling tot de Episodes.
Resident Evil Revelations 2 Review

Verplichte kost voor Resident Evil fans

Mede dankzij de verslavende Raid mode is deze vreemde eend in de Resident Evil bijt toch één van de betere delen in de serie. De vier Episodes wisselen ietwat in kwaliteit maar zijn over het algemeen erg leuk, vooral met een tweede speler in de offline co-op. Het neigt meer naar een mysterie dan een survival horror, hoewel we wel een paar keer goed banggemaakt werden.
De nostalgische sfeer, het uitgebreide skill-tree systeem, de collectibles, de modes: het klopt allemaal en deze hoeveelheid content hoef je voor 40 eurootjes niet te laten liggen!