Pokémon Sun Review - Verliefd op Alola

dinsdag, 15 november 2016 om 15:00
Twintig jaar geleden maakte de wereld voor het eerst kennis met de wereld van Pokémon. Inmiddels zijn de twee originele games uitgegroeid tot een alomvattende franchise. Nu worden daar twee nieuwe delen aan toegevoegd: Sun en Moon. Of de zevende generatie in de smaak valt, lees je in deze Pokémon Sun review!
Pokémon Sun en Moon spelen zich af in een tropische eilandenregio genaamd Alola. Vanaf het moment dat je de game opstart, word je omgeven door wuivende palmbomen, witte stranden en exotische planten. Maar Alola heeft nog veel meer te bieden: zo kom je tijdens je avontuur ook langs vulkanen, hoge besneeuwde bergen en Aziatisch uitziende oorden, compleet met een Zen tuin. Dat brengt ons meteen bij het eerste grote pluspunt aan Pokémon Sun; de prachtige omgevingen en het visuele schoon dat de game te bieden heeft.
Daarnaast biedt Alola al vanaf Route 1 een enorme diversiteit aan Pokémon. Van oude bekenden (al dan niet in Alola Form) uit de eerste generatie tot nieuwe Pokémon als Rockruff en Pikipek. In Pokémon Sun zul je constant een verfrissende mix van oude en nieuwe Pokémon tegenkomen. Daarnaast kom je van begin af aan al een uitgebreide selectie aan verschillende types tegen, waardoor je meteen een gevarieerd team op kan bouwen.
pokémon sun review

Breekt met tradities

Meteen wordt duidelijk dat het allemaal net iets anders gaat in Alola dan we oorspronkelijk van Pokémon games gewend zijn. Zo zijn de vertrouwde Gyms vervangen door Trials. Het doel van de game is deze keer namelijk om je Island Challenge te voltooien. Dit doe je door alle Trials te verslaan die over de verschillende eilanden verspreid zijn. Alola brengt ons hiermee iets compleet nieuws, maar doet dit op een goede manier, zodat we geen heimwee naar het oude Gym-systeem krijgen.
Daarnaast zullen Pokémon-fans opkijken van het feit dat er geen Hidden Machines (HM) in de game te vinden zijn; deze heb je namelijk niet meer nodig. Je beschikt in de plaats hiervan over een Ride Pager, waar gedurende je Island Challenge verschillende Pokémon aan toegevoegd worden die taken als Surf en Fly op zich nemen. Deze Pokémon zijn altijd op te roepen en je hoeft ze niet bij je te dragen. Dit klinkt misschien wat onwennig en het gaat wederom in tegen de traditionele methode, maar het werkt juist enorm voordelig: geen HM-slaaf meer!
pokémon sun review

Stampvol nieuwe features

Naast de Island Challenge is er nog veel meer te doen in de Alola wereld. Zo kom je een hoop nieuwe features tegen waaronder: Poké Pelago, Festival Plaza, Battle Royal, Battle Video, Pokémon Refresh en een QR-code scanner. Deze features bieden een hoop extra waarde aan de gameplay, waardoor je nog veel langer met de game zoet zal zijn.
Poké Pelago zijn eilanden speciaal voor de Pokémon in je PC Box en het Festival Plaza doet denken aan Join Avenue uit de games Pokémon Black 2 & White 2. Pokémon Refresh lijkt op het al bekende Pokémon Amie en via de Battle Royal en Battle Videos kunnen strijdlustige trainers hun harten ophalen. Bovendien kan je via de QR-code scanner nog bonussen ontgrendelen door samen te werken met andere spelers. Zo is er dus voor iedere speler wel wat wils in Sun & Moon en kan je nog urenlang plezier beleven aan de andere features die de games bieden.
pokémon sun review

Gameplay verbeteringen op kleinere schaal

Pokémon Sun en Moon beschikken daarnaast ook over kleinere aanpassingen die goed doen voor de gameplay. Zo zie je nu bijvoorbeeld tijdens het selecteren van een aanval hoe effectief deze zal zijn op je tegenstander. Ook is je personage weer naar hartenlust aan te passen.
Zowel huidskleur als oogkleur zijn aanpasbaar, maar natuurlijk ook je haarkleur, haarstijl en je outfit. Door middel van verschillende boetiekjes en kapperszaken kan je er gedurende jouw Island Challenge voor zorgen dat je personage er steeds tiptop uitziet.
De nieuwe Z-Moves vormen bovendien een toffe toevoeging en aangezien je deze maar één keer tijdens een gevecht in kan schakelen, wordt de game er ook niet te makkelijk door gemaakt. Als je meer wil weten over wat Z-Moves precies zijn en hoe je deze tijdens een gevecht gebruikt, kan je in onze Pokémon Z-Moves special terecht.
pokémon sun review

Niet alleen maar toffe vernieuwingen

Wat echter niet zo goed in de smaak valt, is de nieuwe Call For Help feature van wilde Pokémon. Hiermee kunnen deze de hulp van andere wilde Pokémon inroepen tijdens een gevecht, maar dit gebeurt echter te vaak en kan vrij frustrerend gaan werken. Stel je voor: je komt een Pokémon tegen die je graag wil vangen en je hebt deze op een laag genoeg HP gekregen om een bal te gooien, maar dan roept deze om hulp en moet je eerst de andere Pokémon verslaan voordat je de Poké Ball kan gooien. Maar wanneer je deze tweede Pokémon hebt verslagen, heeft de eerste Pokémon alweer opnieuw om hulp geroepen, enzovoort.
Daarnaast neemt de game je, zeker in het begin, net wat teveel bij de hand. Je krijgt weinig vrijheid en je moet eigenlijk steeds van cutscene naar cutscene. Gelukkig komt hier al snel verandering in, waardoor je meer je eigen gang kan gaan. Dit zijn dan ook bijna de enige 'grote' minpunten aan een anderzijds geweldige game. De andere minpuntjes zijn vooral op het technische vlak te vinden. Zo treedt er nog wel eens wat lag op tijdens Double Battles en kijken andere Trainers je niet meer standaard aan wanneer ze tegen je praten.
pokémon sun review

Pokémon Sun Review - Een must-have voor iedere Pokémon fan

Eigenlijk is Pokémon Sun het beste in één woord te omvatten, namelijk: geweldig. De Alola regio is prachtig, de mix tussen oude en nieuwe Pokémon is precies goed en de nieuwe features zorgen voor urenlang extra gameplezier. Sun & Moon durven te breken met een aantal oude tradities, waardoor de serie zelfs na twintig jaar nog fris aanvoelt.
Zo zorgt de Ride Pager ervoor dat je geen HM-slaaf meer hoeft te hebben. Nu kan je eindelijk het team samenstellen dat je echt wilt, zonder te moeten denken aan HM's. De kleine minpuntjes wegen daardoor totaal niet op tegen hoe goed deze games zijn. Sun & Moon mogen dan ook zeker niet in de collectie van een Pokémon fan ontbreken!
Pokémon Sun & Moon zijn vanaf 23 november verkrijgbaar voor de Nintendo 3DS & 2DS. Weet je nog niet welke versie je wil kopen? Lees dan ook onze special waarin we de verschillen tussen de twee games uitleggen!