Nintendo Classic Mini NES Review - Doet zijn grote versie eer aan!

dinsdag, 15 november 2016 om 10:05
In 1986 kwam Nintendo met een console genaamd Nintendo Entertainment System (NES). Een console die de toon zou zetten voor gaming. Nu, generaties later, is de miniatuurversie van de console verkrijgbaar; de Nintendo Classic Mini: NES. Is dit de reis terug in de tijd waar we al jaren op wachten? Lees het in deze Nintendo Classic Mini NES Review!
De NES is een console waar veel mensen nog met weemoed aan terug denken. Het is tenslotte de console waar veel populaire franchises hun eerste licht zagen. Daarbij is dit een van de consoles die de videogame industrie weer een nieuwe impuls gaven na een zware tijd. Nu, dertig jaar later, komt Nintendo met een miniatuur van de NES, de Nintendo Classic Mini NES.
Nintendo Classic Mini NES Review

Terug naar toen in stijl

De Nintendo Classic Mini: NES brengt je terug in de tijd. De doos van de nieuwe versie lijkt al op de verpakking van de eerste NES toen deze uitkwam en als je de doos opent kom je als eerste de NES Mini Classic en de meegeleverde controller tegen. En deze zien er ook precies uit als het origineel, alleen dan kleiner. Een schattige variant van de NES destijds.
Maar de gelijkenis blijft voornamelijk bij de vormgeving en de manier van aanzetten. De Mini NES wordt aangesloten middels een HDMI-kabel op je tv en een USB-kabel die het apparaat van stroom voorziet (waarbij de adapter niet meegeleverd wordt). De meegeleverde controller heeft een korte kabel van slechts 50 centimeter, maar voelt verder redelijk gelijk aan de originele.
Er is niks draadloos dus, maar er zijn onofficiële verlengsnoeren verkrijgbaar om de controller toch op grotere afstand te laten werken. Deze hebben we niet getest, dus nemen we ook niet in het oordeel mee. Vreemd genoeg is het ook maar één controller die bijgeleverd is, maar er kan wel voor 10 á 15 euro een controller bijgekocht worden.
Maar als je al een Wii hebt en daar een traditionele controller bij aangeschaft hebt, kun je ervoor kiezen om deze te gebruiken. De traditionele controller (pro) werkt namelijk ook op de Mini NES. Het aan- en uitzetten van de console, alsmede het resetten ervan, gaat via dezelfde power- en reset knop als bij het origineel.
Het brengt je terug in de tijd, maar het wisselen tussen de games is wel wat omslachtig. Je moet namelijk dus ook steeds opstaan om de console fysiek te resetten als je een andere game wil spelen. Alleen je wisselt niet daadwerkelijk de game via het klepje zoals bij de originele NES. Deze kan namelijk niet open bij de Mini Nes. De games zitten in dit geval namelijk al ingebakken.
Nintendo Classic Mini NES Review

De meest geweldige games meegeleverd

Als je het apparaat aanzet verschijnt binnen enkele seconden het menu op je scherm en je kunt kiezen uit de dertig meegeleverde games die middels de box art van destijds te zien zijn. Deze lijst is te sorteren op laatst gespeeld, releasedatum en meer. Daarbij zijn er opties meegenomen voor het beeld. Toen deze games uitkwamen waren er namelijk hele andere beeldverhoudingen dan nu.
Hier is over nagedacht bij de Mini NES. Je kunt voor een uitgerekt beeld kiezen in een 4:3 beeldverhouding , maar dat is niet de meest mooie optie. Beter is om te kiezen voor het originele CRT-formaat of zelfs voor de pixel-perfect optie die de Mini NES biedt. Deze voorziet het wat wazige van het originele formaat in perfect vierkante pixels zodat alles mooi scherp oogt. Hoe dan ook, je krijgt in ieder van de games een trip down memory lane!
De console, die je ongeveer 60 euro kost, bevat namelijk de 30 meest populaire games uit de hoogtijdagen van de NES. Tussen die games staan sterke Nintendo games zoals de drie Mario Bros. games, twee The Legend of Zelda titels, Metroid, en Donkey Kong. Daarnaast zijn er belangrijke third party games als Mega Man 2, Double Dragon 2, twee Castlevania games, Kid Icarus, en Punch Out aanwezig.
Nintendo Classic Mini NES Review

Perfecte emulatie, maar niet uitbreidbaar

Het is een lijst vol toppers, die allemaal perfect geëmuleerd zijn op de Mini NES. Het beeld lijkt, ongeacht de instelling van het apparaat sowieso wat helderder dan de originele games en alles verloopt vlekkeloos. En, hoewel het in het origneel niet zo was, kun je bij de Nintendo Classic Mini: NES je voortgang opslaan bij de games. En dat is een verademing, want sommige games zoals Ghost’n Goblins zijn echt behoorlijk pittig!
Maar de lijst met games roept ook wat vragen op. Waarom bijvoorbeeld alleen Mega Man 2 en Double Dragon 2 en niet ook deel 1 uit deze franchises? De Nintendo Mini Classic: NES is verder niet uitbreidbaar. De 30 meegeleverde games op de Mini NES zijn dus de games die je krijgt. Niet meer en niet minder. What you see is what you get.
Het is jammer en iedereen zal ongetwijfeld een aantal games missen, maar er mag zeker niet geklaagd worden over de aangeleverde lijst. Zeker niet als je naar de prijs kijkt. De games kosten in de Virtual Console Shop tenslotte los meer dan in deze bundel en die games zijn soms minder goed opnieuw uitgebracht.
Nintendo Classic Mini NES Review

Een toffe reis in de tijd

En deze games zijn niet digitaal, maar komen in een toffe, nostalgische miniatuur van de oorspronkelijke console. De emulatie van de games is perfect en er worden opties geboden voor beeldresolutie, al vullen ze geen van allen niet het hele scherm.
Jammer is dat de kabel van de controller erg kort is, dat de adapter er niet bij zit en dat je steeds op moet staan om ‘van game te wisselen’. Maar dat laatste hoort echt bij de consoles van toen. De Nintendo Mini Classic: NES is voor de oude rotten zoals ondergetekende een erg toffe reis terug naar toen, maar zeker ook een aanrader voor de wat jongere gamer!