NHL 17 Review - Ieder jaar een schepje meer

vrijdag, 07 oktober 2016 om 10:40
Met het recent geëindigde World Cup of Hockey en het begin van de pre-season van de NHL, kon het geen beter moment zijn om NHL 17 uit te brengen. Dit gebeurde dan ook een kleine maand geleden. En daarom haalden wij onze ijzers uit het vet voor deze NHL 17 Review.
NHL is al sinds jaar en dag één van de sportgames die EA Sports ieder jaar weer uitbrengt. Het heeft zich daarmee door de jaren heen ontwikkeld to de go-to game voor de ijshockeyfans, net als Madden NFL dat is voor de American Footballers.
Toch is de game ieder jaar weer anders en weet EA ons keer op keer te verrassen. Ook voor deze jaargang staan er weer wat nieuwe features op de rol, evenals nieuwe game modes en on-ice gameplay. Of het ons koud laat, of juist ons hart doet smelten, lees je in deze NHL 17 Review.
NHL 17 Review WCoH

World Cup of Hockey

We noemden het in de introductie al even; de World Cup of Hockey is onlangs gewonnen door Canada, nadat het Canadese team de Europeanen in een bloedstollende finale wisten te verslaan. Een dergelijk wereldkampioenschap kan natuurlijk niet onopgemerkt blijven. En waar Konami bijvoorbeeld een speciale UEFA Euro 2016 game uitbrengt, is het WCoH gewoon een extra game mode in NHL 17.
Hartstikke mooi natuurlijk, want nu kan je met de verschillende landenteams strijden om de hoofdprijs. Dit zorgt er automatisch voor dat je niet altijd genoodzaakt bent om de NHL te spelen, maar dat je als je zin hebt ook eens een internationaal uitstapje kunt maken.
NHL 17 Review Draft Champions

Draft Champions

Maar de wereldbeker is niet de enige nieuwe spelmodus uit NHL 17. Een andere nieuwe game mode is Draft Champions, en eerlijk gezegd is dit ook de meest interessante. In deze modus heb je voor aanvang de keuze uit vier thema's, die bepalen welk niveau spelers er beschikbaar zijn voor jou om te draften, oftewel kiezen. Nadat je deze keuze hebt gemaakt, kies je één voor één spelers die naar jouw inziens het best in jouw systeem passen. Dit tot je een volledig team gekozen hebt.
Is je selectie compleet dan is het tijd om de schaatsen onder te binden en het ijs op te gaan. Je kunt solo spelen, tegen de AI, maar veel interessanter is natuurlijk om jouw sterrenensemble te meten met die van andere spelers. Voor welke keuze je ook gaat, het is de bedoeling dat je vier wedstrijden op rij wint om de beker in de wacht te slepen. Lukt dit, dan verdien je punten voor je Ultimate Hockey Team. Niet succesvol? Dan kan je gewoon opnieuw beginnen en misschien een betere keuze maken tijdens het draften.
Het aanbod van spelers varieert per spel en ook gedurende het seizoen zullen spelers plaatsmaken voor anderen, hierdoor zul je zelden een en hetzelfde team draften waardoor de game mode interessant blijft.
NHL 17 Review Franchise mode

Franchise Mode

De laatste toevoeging is de Franchise Mode. Je kunt dit zien als de beginselen van Football Manager. Je hebt namelijk niet langer de touwtjes in handen op het ijs, maar bepaalt vanaf de zijlijn wat er moet gebeuren. Niet alleen met betrekking tot de selectie zelf - wie er getrade worden en wie er spelen -, maar ook wat een entreekaartje kost, hoe het budget verdeeld is, of de toiletten in het stadion vernieuwd moeten worden, enzovoort.
Het klinkt heel interessant, maar in werkelijkheid is het niet heel erg boeiend. Het is zeker vermakelijk en de échte ijshockeyfans zullen ongetwijfeld de nodige uurtjes erin steken, maar het gros zal voor een game mode waarbij je niet zelf het ijs op kan en de actie op kunt zoeken, ongetwijfeld passen.

Actie, actie, actie

Want uiteindelijk is dat wat je wilt; sleuren, beuken, vechten, en af en toe ook nog eens hockeyen en die zwarte schijf langs de doelman jagen. En gelukkig doet NHL dit al jaren heel erg sterk. In NHL 17 is dit dan ook niet anders. Je hebt eigenlijk het gevoel alsof je al jaren hetzelfde spel speelt, en in dit geval is dat een goed gegeven.
De spelers bewegen soepel, reageren goed, het ziet er allemaal strak uit en de beuken die uitgedeeld worden, voel je zelf af en toe binnenkomen. Er is altijd veel actie, precies dat wat de sport interessant maakt en dat komt in NHL 17 goed tot uiting.
NHL 17 Review gevecht voor t doel

Nog realistischer

Voeg daar aan toe dat ook de on-ice gameplay enkele vernieuwingen kent, zoals de verbeterde doelmannen. Waar deze eerder nog wel eens rare fratsen uithaalden, moet dit in NHL 17 dankzij kleine tweaks in de positionering en de toevoeging van Reactionary Save Intelligence einde oefening zijn. Sterker nog, ze weten af en toe de meest onmogelijke pucks uit het doel te houden.
Een laatste toevoeging is het battelen om positie voor het doel, zowel verdedigend als aanvallend, waarbij je de tegenstander van je af moet houden om de puck binnen te tikken, of juist weg te kunnen werken. Een toevoeging die je regelmatig voorbij ziet komen, maar waar je in het gewone spel weinig mee van doen hebt en weinig invloed op uitoefent. Het is een extra dimensie die de game nog realistischer maakt en iets waardoor NHL zich blijft ontwikkelen.
Conclusie NHL 17 Review

NHL 17 Review - Ontzettend koel én cool

EA Sports doet precies dat wat het al jaren doet en dat is een super sterke ijshockey game neerzetten waarin meer actie voorkomt dan menig shooter. De toevoeging van nieuwe spelmodi en kleine tweaks in de gameplay zorgen er voor dat je ontzettend veel keuze hebt en waardoor verveling in NHL niet bestaat. De Franchise Mode mag dan niet zo spectaculair zijn, maar hé boeien, er blijft nog zoveel moois over.
NHL 17 is sinds 13 september te verkrijgen voor PlayStation 4 en Xbox One.