Nest Cam IQ Outdoor Review - Kwalitatieve luxe

zaterdag, 28 juli 2018 om 13:14
nest cam iq outdoor review kwalitatieve luxe 136632
In de Nest Cam IQ Outdoor review lees je of de beveiligingscamera van Nest je huis goed veilig weet te houden van ongure types. Er hangt een prijs van 369 euro aan de beveiliging van je huis. De vraag is of deze luxe beveiligingscamera dat prijskaartje waard is.
De Nest Cam IQ Outdoor is een beveiligingscamera die weer en wind doorstaat doordat deze bedoeld is voor buiten. Je kunt de camera buiten ophangen om voor constante beveiliging te zorgen van je huis. Wanneer er iemand voorbij komt, krijg je direct een melding op je telefoon via de vereiste Nest App en als je iemand moet afschrikken kun je diezelfde app gebruiken om tegen de buitenstaander te praten.
Nest Cam IQ Outdoor Review - XGN

Vreugde voor het oog

Het verschil met de Nest Cam Outdoor (de vorige versie van de beveiligingscamera) is bij een eerste blik al duidelijk, want de Cam IQ is een stuk groter en zorgt daarvoor direct voor een veiliger gevoel. Het geeft de indruk dat je hier het zware geschut inzet, letterlijk en figuurlijk. De nieuwe camera heeft namelijk een heftig gewicht van meer dan een halve kilo en geeft het gevoel alsof je kwaliteit gaat installeren. Dat heeft te maken met het aluminium en kunststof-materiaal waarvan de camera gemaakt is, waardoor de camera bestendig is tegen een flinke regenbui.
Het is niet alleen hoe de camera eruit ziet wat je de indruk geeft dat je kwaliteit aan je huis gaat ophangen. Het is namelijk ook terug te zien in de kwaliteit van de beelden die de Cam IQ live naar je telefoon zendt. Deze zijn in prachtig Full HD 1080p te zien waarbij je overdag zelfs nog beschikking hebt over HDR.
Het is vooral dit laatste wat de camera zo goed maakt, want door HDR oogt alles fantastisch. Er is geen sprake van overbelicht beeld, zelfs niet wanneer er vervelend tegenlicht is waardoor je te allen tijde kunt spreken van goede beveiliging. Dit wordt verder ondersteund door het grote gezichtsveld van de camera, want deze is erg breed en doordat er de mogelijkheid van een ‘Supersight’-volgfunctie is.
Nest Cam IQ Outdoor Review - Nest

Meer dan meekijken

Deze zitten alleen wel (net als de bekende gezichtsherkennings-functie) achter Nest Aware vergrendeld als je beelden terug wilt kijken, waardoor je minimaal 5 euro per maand (pm)/50 euro per jaar (pj) meer betaalt. Supersight is erg handig om te gebruiken doordat de kwaliteit van de video niet veel verslechtert en je een goed beeld hebt van wie er rondom je huis is. Net als bij andere Nest-apparaten krijg je zodra iemand het gezichtsveld van de camera betreedt een melding..
Net als bijvoorbeeld de Nest Hello registreert de Cam IQ wanneer er iemand in beeld van de camera komt en word je gelijk op de hoogte gesteld van wat er rondom je huis gebeurt. Het is en blijft een vernuftig systeem die je direct een veilig gevoel bezorgd doordat je weet wat er rondom je huis speelt, ook wanneer je niet thuis bent. Wanneer je bijvoorbeeld op vakantie bent, is je huis sneller een prooi voor dieven waardoor het best handig is om te weten wat er rond je huis gebeurt.
De meldingen komen te allen tijde binnen op je telefoon zolang je internetverbinding hebt waarbij er maar een kleine vertraging van vijf tot tien seconden is. Het is essentieel dat er zo snel een melding is en de vertraging maar minimaal is, want mocht er wel wat aan de hand zijn kun je een stuk sneller reageren. Je wilt natuurlijk niet hebben dat je huis al leeg is, wanneer je een keer op de hoogte gesteld wordt dat er iemand probeert in te breken.
Daarnaast kun je de boeven zelfs afschrikken door de ingebouwde speaker en kun je zelf ook horen wat er buiten je huis gezegd wordt dankzij de microfoon die in de camera verstopt zit. Het is een goed afschrikmechanisme doordat je de camera waarschijnlijk op een positie hangt waar niemand er makkelijk bij kan en zelfs als dit wel het geval is, kan de camera niet zonder slag of stoot gestolen worden. Die zit namelijk goed vast gemonteerd en is alleen met een speciaal soort gereedschap (dat meegeleverd wordt) los te halen.
Nest Cam IQ Outdoor Review - XGN

Installatie of irritatie?

De Cam IQ mag dan een bakbeest zijn voor een beveiligingscamera, maar hij oogt totaal niet lelijk. De stroomkabel die je nodig hebt om de camera te laten werken kan namelijk erg goed afgewerkt worden tijdens de installatie (die overigens binnen twintig minuten gedaan is. Deze gaat rechtstreeks de achterzijde in van de Cam IQ in en kan vervolgens door middel van een klein gat in de muur rechtstreeks naar een stopcontact in huis geleid worden, maar kan ook buiten langs lopen.
Het is alleen deze dubbele mogelijkheid die een irritatiefactor met zich meebrengt, want de kabel is 7,5 meter lang. Dit is aan de ene kant handig als je de camera buitenlangs aansluit aangezien de kabel ook weerbestendig is, maar bij het aansluiten door middel van een gaatje houd je een gigantische lengte aan kabel over. Deze is maar moeilijk weg te werken en mocht je de camera op een ander plek willen hangen, zul je al snel stoeien met de grote onhandige kabel want deze is maar moeilijk op te rollen.
Nest Cam IQ Outdoor Review - XGN

Betalen voor volledige functionaliteit

Toch kan er niet al te veel geklaagd worden over de kabel, want je betaalt natuurlijk voor de kwaliteit en die druipt er van alle kanten af. Het mag ook wel voor het flinke prijskaartje dat je betaalt. De camera kost namelijk 369 euro en is uit te breiden met een weerbestendige stroomadapter van 59 euro voor wie geen gat in zijn of haar huis wilt boren.
Vervolgens moet je ook nog eens rekening houden met dat Nest Aware toch wel verstandig is om aan te schaffen, want het geeft je daadwerkelijk alle functies van de camera. Dan kom je gelijk voor de keuze te staan om 5 euro pm/50 euro pj te betalen voor de minimale terugkijkfunctie tot maximaal 30 euro pm/300 euro pj. Het beste is natuurlijk om voor de meest uitgebreide optie te kiezen, maar dan komt het totale prijskaartje van de camera al gauw rond de 700 euro te hangen als je ook nog de weerbestendige stroomadapter neemt.
Nest Cam IQ Outdoor Review - Nest

Nest Cam IQ Outdoor review - Veilig gevoel voor een flink prijskaartje

De Nets Cam IQ Outdoor geeft je een goede beveiligingscamera van hoge kwaliteit wat direct te zien is door het materiaal en beeld. Dat laatste is namelijk fantastisch scherp en de toevoeging van HDR werpt zijn vruchten af. Er is alleen wel een onhandige kabel die de installatie wat lastig kan maken ondanks dat deze van hoge kwaliteit is. Deze is net als de rest van goed materiaal, wat logisch is als je naar het flinke prijskaartje kijkt en dankzij de nieuwe Supersight-functie krijg je daadwerkelijk waar voor je geld. Big Brother is watching you.