Monster Hunter Generations Review - De droom van elke monsterjager

dinsdag, 12 juli 2016 om 15:00
De Monster Hunter games hebben altijd trouwe fans gehad. Hoewel de games op de westerse markt nooit echt aansloegen belooft de nieuwe titel vernieuwingen voor nieuwkomers toe te voegen. Of Monster Hunter Generations zowel nieuwkomers als trouwe fans weet te bekoren lees je in de Monster Hunter Generations Review!
Wanneer je de game opstart, weet je meteen wat voor titel je in handen hebt. Het actie RPG genre en de sfeer worden direct duidelijk door de openingsvideo die je te zien krijgt.
De vier nieuwe legendarische monsters worden geïntroduceerd en deze lijken groter dan ooit te zijn. Maar je hoeft niet bang te zijn dat die monsters de eerste zijn die je tegenkomt. Monster Hunter Hunter Generations heeft namelijk het grootste aantal monsters tot dusver in een Monster Hunter game.

Generaties worden verenigd

Dat is ook de reden dat de subtitel van de game dit keer Generations heet. De titel heeft namelijk zowel monsters uit voorgaande generaties als nieuwe monsters. En dat niet alleen. Wanneer je de gebieden gaat verkennen om grondstoffen te verzamelen, zul je waarschijnlijk ook een hoop plaatsen herkennen.
Plaatsen zoals de Arctic Ridge en Dunes zullen voor de meeste fans een feest van herkenning zijn. Verwacht niet dat je direct weet waar alle grondstoffen te vinden zijn. Gezien een aantal dingen is verplaatst zul je toch echt nog even opnieuw op expeditie moeten gaan om de benodigde grondstoffen te vinden.
Dit betekent dus dat het niet direct makkelijker is voor veteranen om door de game heen te komen. De gebieden lijken misschien hetzelfde, maar iedereen moet het wel opnieuw verkennen. Op deze manier zijn doorgewinterde Monster Hunter spelers niet al te veel in het voordeel.
Nieuwkomers worden meestal overweldigd door de grote hoeveelheid mogelijkheden en dat zal bij deze nieuwe Monster Hunter Generations dan ook niet anders zijn. De titel biedt met de nieuwe Hunting Styles zelfs voor veteranen een zee aan nieuwe mogelijkheden om uit te kiezen. De Hunting Styles laat je kiezen of je juist op een wat meer offensieve of juist op een meer defensieve manier aan de slag wilt in de game.
Dit kan in eerste instantie een beetje verwarrend overkomen, maar de meeste Monster Hunter spelers weten al wel op wat voor manier ze op jacht gaan in de game. De enige mensen die het waarschijnlijk wat lastiger gaan krijgen met de Hunting Styles, zijn de mensen die nieuw zijn in de serie.
Monster Hunter Generations review

Speel de kat

Dit wordt opgelost door de nieuwe Prowlermode, door deze nieuwe modus is het voor nieuwkomers mogelijk om als Felyne te spelen. Deze iconische katachtigen zullen voor de kenners van Monster Hunter welbekend zijn. Het is nu ook mogelijk om met zo'n kat op pad te gaan.
Wanneer je met zo’n kat op pad gaat, wordt het spel aanzienlijk makkelijker en zeker voor mensen die nieuw zijn met het spel of voor mensen die al geruime tijd geen Monster Hunter titel hebben aangeraakt is het een goed idee om deze Prowler Mode uit te proberen. Naast het feit dat het gewoon ontzettend leuk is om als kat te spelen, biedt de nieuwe modus je ook een wat meer casual ervaring.
Zo wordt een Felyne niet beperkt door stamina en dat is voor mensen die graag door een game heenvliegen een uitkomst. Waar je normaal gesproken regelmatig moet eten en rusten om ervoor te zorgen dat je stamina weer wordt aangevuld, heb je daar in Prowler Mode dus geen last van. Dat maakt het net even wat makkelijker om de wereld te verkennen.
Verder heb je als Felyne in Prowler Mode ook sneller grondstoffen verzameld. Het voordeel hiervan wordt vooral duidelijk wanneer je in het heetst van de strijd nog snel een herb moet verzamelen. Normaal gesproken hebben onvoorbereide jagers geen schijn van kans tegen tegen grotere monsters, maar wanneer je als Felyne rondbanjert is de game dus iets vergeeflijker.
Die grotere monsters zijn er dit keer meer dan voldoende. Een echte Monster Hunter fan zal waarschijnlijk zijn hart ophalen wanneer hij hoort dat je meer monsters dan ooit kunt opjagen. De monsters die aan het begin van de game te vinden zijn, zijn weliswaar erg snel waardoor je moet weten wanneer je wel of niet kunt aanvallen. Maar een beetje jager heeft al snel door wat het aanvalspatroon van deze monsters is.
Monster Hunter Generations review

Springen op een monster

Als voorbeeld kom je in het eerste gebied de Great Maccao tegen. Dit monster biedt in principe niet veel uitdaging voor een beetje ervaren jager, maar is voor de mensen die te snel door hem heen willen toch een brug te ver. De theorie achter het monster jagen is dat je de tijd neemt en het monster respecteert. Wanneer je de game gaat behandelen als een Devil May Cry titel, dan weet je zeker dat je linea recta terug mag naar het thuiskamp.
Het is wel zo dat je dit keer ook vanuit de lucht kunt inhakken op de monsters alsof je in een Devil May Cry titel zit. Niet alleen mensen die er het specifieke wapen voor hebben, hebben daarvoor de mogelijkheid. Ook mensen die de specifieke Hunter Art uitkiezen hebben de mogelijkheid om tegen een monster op te springen en deze vervolgens genadeloos neer te hakken.
Daardoor wordt het ook makkelijker om een monster te berijden. Het berijden van een monster werd in het voorgaande deel geïntroduceerd en geeft je de mogelijkheid om zonder al te veel kleerscheuren heel veel schade aan een monster toe te brengen. Waar je voorheen van een richel kon afspringen in de hoop dat je zo op het monster terecht kwam, is dat nu dus een stuk eenvoudiger. Spring tegen het monster op de lucht in en laat je vervolgens weer neerkomen op zijn rug.
Hoewel dit enige kunde en richtwerk vereist is het wel een goede manier om samen met je medespelers makkelijker een monster neer te halen.
Monster Hunter Generations review

Online op jacht

Die medespelers vind je nu nog makkelijker doordat je kunt verzamelen in de Hunters Hub. Een gemiddelde Monster Hunter speler weet dat je zonder medespelers eigenlijk vrijwel kansloos bent tegen de grotere monsters. Zeker wanneer je nog niet zo ervaren bent is het een goed idee om eerst samen met je 3 online buddies op jacht te gaan, je kunt namelijk met 4 spelers tegelijkertijd op jacht. Wanneer je niet wilt dat je team nadelig wordt beïnvloed door jouw onkunde heb je ook de mogelijkheid om multiplayer te doen in de eerder genoemde Prowler Mode.
Het online spelen is nog net zo leuk als in voorgaande games en de community van Monster Hunter staat erom bekend dat ze nieuwkomers met open armen verwelkomt. Mits je ze van te voren laat weten dat je een groentje bent op het gebied van Monster Hunter.
De ervaring van het samen neerhalen van een monster om deze vervolgens samen in mootjes te hakken biedt een ongekend gevoel. Dat gevoel heb je al wanneer je in de singleplayer een eenvoudiger monster neerhaalt, maar wanneer je met zijn vieren een torenhoog monster neerhaalt, dan weet je zeker dat je een onvergelijkbaar gevoel van saamhorigheid en euforie ervaart.
Monster Hunter Generations review

Optimaal genieten zonder 3d

Er is te veel om op te noemen in de nieuwe Monster Hunter. Hoewel het niet allemaal even nieuw is en je als ervaren Monster Hunter speler misschien wat minder snel voor verrassingen komt te staan, werkt het allemaal optimaal en weet je zeker dat je veel plezier zult ervaren. Zeker wanneer je tijdens het verkennen van een gebied eens rustig de tijd neemt om de muziek die op de achtergrond speelt in je op te nemen. Reo Uratani, de componist voor de titel, heeft weer prachtig werk afgeleverd en zorgt er in Generations voor dat je helemaal op kan gaan in de game.
Van de soundtrack tot aan de grafische effecten, het is geweldig om te zien hoeveel er uit de 3DS wordt geperst. Op het gebrek aan goede 3D effecten na werkt alles optimaal. De 3D effecten die voor 3DS eigenaren welbekend moeten zijn, zijn namelijk niet of nauwelijks aanwezig, dit is een klein minpuntje op een anders vrijwel vlekkeloze game. Zo ook in de Arena Mode, waar je met bepaalde beperkingen jacht moet maken op verschillende in moeilijkheidsgraad variërende monsters.
Arena Mode is niet nieuw, je hebt het als speler als het goed is al eens eerder voorbij zien komen in voorgaande titels. Maar het is wel verbeterd en biedt nieuwe mogelijkheden voor spelers die denken dat ze alles al gezien hebben. Door dit soort speciale uitdagingen blijft de titel zelfs voor de meest doorgewinterde monsterjager fris.
Monster Hunter Generations review

Monster Hunter Generations Review - Alles waar een monsterjager van droomt

En daarmee komen we dan ook bij de trend van de nieuwe Monster Hunter Generations. Generations verbetert de klassieke Monster Hunter formule van het jagen en verzamelen. Maar daarnaast voegt de game ook meer dan genoeg toe zoals de mogelijkheid om monsters vanuit de lucht in stukken te hakken, dit biedt een volledig nieuwe set mogelijkheden die het zelfs voor de meest doorgewinterde spelers weer een frisse game maakt. Tot dusver is het een van de beste Monster Hunter titels al dan niet de beste en Capcom en Nintendo hebben een prachtige parel in handen.
Er zijn nauwelijks kritiekpuntjes te ontdekken in de game. Het enige kritiekpunt dat noemenswaardig is, is het feit dat de 3D effecten niet of nauwelijks aanwezig zijn. Maar gezien het feit dat de meeste 3DS spelers nauwelijks gebruik maken van deze effecten is het Capcom vergeven dat ze heeft gefocust op het maken van een zeer toffe game. Deze zomer mag je op jacht, en die jacht is met de toevoegingen van de gigantische hoeveelheid monsters en de voor nieuwkomers zeer eenvoudige Prowler Mode ontzettend goed!
Cijfer: 9.5