Minecraft Story Mode Episode 2 Review - Assembly Required

maandag, 02 november 2015 om 17:59
Nog nooit was Telltale Games zó snel met het uitbrengen van een nieuwe episode. 16 oktober publiceerden we de recensie van de eerste episode en sinds vorige week is episode 2 al uit. Het is een aflevering die nog even langer op de tekentafel had mogen blijven liggen. Lees er in onze Minecraft Story Mode episode 2 review meer over.
Episode 2, Assembly Required, gaat verder na het spannende begin in episode 1. Jesse en haar of zijn vrienden moeten de wereld redden van een hoop ellende. Helaas kakt het verhaal in deze tweede episode alleen wel in en gebeurt er gedurende 70 minuten eigenlijk niets wat je nog niet eerder hebt gezien.

Geen moeilijke puzzels

Om eerlijk te zijn kampt de tweede episode best wel met wat problemen. Waar je in episode 1 af en toe je hersenen nog kraken over leuke puzzels, gebeurt dit niet in Assembly Required. Soms moet je eens een hendel overhalen, maar daarmee is een puzzel dan opgelost. Er valt dus weinig te doen, waardoor episode 2 een stuk minder gevarieerd is dan episode 1.
Ook de locaties zijn een stuk beperkter. Episode 1 nam je mee langs diverse omgevingen waar je dan allerlei mensen ontmoette en met ze kon praten of waar in ieder geval iets spannends gebeurde. Nooit had je het idee geforceerd een verhaal te doorlopen. Gek genoeg is dat wel het geval bij episode 2.
Je doet maar een paar locaties aan en slechts één gevecht met Magnus is leuk voor even. Het ziet er indrukwekkend uit hoe je hem in slow motion het nakijken geeft in een gevecht. Maar als dat voorbij is, gebeurt er verder vrij weinig. Als je verderop wat creepers tegenkomt en ergens onder de grond zakt valt bovendien op hoe lineair de game is. Want als je dan met een voorwerp in je hand loopt en bedenkt wat je daarmee moet, blijk je maar één kant op te kunnen lopen: vooruit.
minecraft story mode episode 2 review

Camera vertoont problemen

Sterker nog, het pad rechts en links of achteren is niet eens toegankelijk. Je loopt simpelweg tegen een onzichtbare muur op. Nu had episode 1 dit natuurlijk ook, alleen was dat daar geen issue. In episode 2 is het wel opeens een probleem en vallen dit soort stukken op. Dat leidt tot frustraties. Er komt zelfs een stuk voorbij waar de camera niet eens normaal gepositioneerd is waardoor je krampachtig maar verder moet zien te lopen. Iets wat uiteindelijk niet heel moeilijk is omdat door het creëren van onzichtbare muren vanzelf een uitweg wordt geboden. Al is dit vast niet dé 'puzzel' waar Telltale games van droomde.
Het té vroeg uitbrengen van een nieuwe episode is dus niet per definitie goed. Want in dit geval had de tweede episode beter wat langer op de ontwerptafel kunnen blijven liggen. Het is niet zo dat alles slecht is. Want het varkentje Reuben is nog altijd zeer schattig en de episode zit net als episode 2 vol met grappig gesprekken. Al moet eerlijk gezegd worden dat de humor er meer van afspatte in episode 1.
minecraft story mode episode 2 review

Hoop voor episode 3

Telltale Games is een ster in het ontwikkelen van games. Dat heeft de ontwikkelaar al laten zien. Maar nu moet de aandacht niet verslappen en is het zaak even goed alle koppen bij elkaar te steken en er voor te zorgen dat episode 3 nieuw licht inblaast, want anders ziet het er slecht uit voor Minecraft Story Mode. En dat is zonde, want episode 1 is leuk geworden. De argusogen zijn nu gericht op episode 3.
Cijfer: 5.5