Minecraft Story Mode Episode 1 Review - The Order of the Stone

vrijdag, 16 oktober 2015 om 12:22
Toen Telltale Games een tijdje terug aankondigde met een Minecraft verhaal te komen, zullen er wat monden van verbazing open zijn gevallen. Dé populaire bouwgame die helemaal geen verhaalmodus kent, hoe kan dat? Je leest het allemaal in deze Minecraft Story Mode Episode 1 Review.
Zoals elke game van Telltale is deze nieuwe IP, die in samenwerking gemaakt is met Mojang, opgedeeld in diverse episodes die eens in de zoveel weken verschijnen. Sinds 2 dagen is de eerste episode uit: The Order of the Stone, voor de Xbox One te koop voor 6 euro.

Verrassend leuke episode

Deze episode laat je vooraf kiezen tussen een mannelijk en vrouwelijk hoofdpersonage en vanaf daar kun jij een gloednieuw avontuur beleven. Een die verrassend leuk is, zeker als je totaal niet weet wat je moet verwachten van een verhaal bij Minecraft.
In The Order of the Stone kruip je in de huid van Jesse en samen met je vrienden moet je op zoek naar de Order of the Stone om de wereld van de ondergang te redden. Het redden van de wereld is een bekend thema, en hoewel het een zware lading heeft kun je in Episode 1 vaak hardop lachen.
Minecraft Story Mode Episode 1 review

Goede grappen

Neem alleen al de eerste vraag die je voorgeschoteld krijgt: Would you rather fight 100 chicked-sized zombies or 10 zombie-sized chickens? Wat? Ja, precies. Hiermee is de toon meteen gezet in Minecraft Story Mode. De gesprekken en de grapjes zijn om van te Genieten met hoofdletter g.
Met het script zit het dus wel goed. Want er is plaats voor typische Minecraft elementen, iets wat natuurlijk meteen al opvalt als je de stijl van de game ziet. Maar het bouwen zelf keert ook terug in het verhaal. Zo moet je in het begin van episode 1 meedoen aan een bouwwedstrijd en gaandeweg moet je ook kleine dingetjes craften. Je selecteert dan een paar items en legt die op een tafel waarna een item automatisch gemaakt wordt. Niet moeilijk, maar wel erg leuk.
Al gauw maak jij je eerste zwaardje en later ook een pijl- en boog. De samenwerking tussen Telltale Games en Mojang pakt goed uit, want iedere Minecraft fan ziet Minecraft-elementen en iedere Telltale Games fan herkent juist de typische verhalende aspecten.
Minecraft Story Mode Episode 1 review

Boeiend verhaal door Telltale

Telltale heeft zich zelf in de loop der jaren echt bewezen en om die games kun je niet meer heen. Waar Jurassic Park en Back to the Future nog niet zoveel voeten aan de grond wisten te zetten, heeft menig gamer The Walking Dead (seizoen 1 en/of 2) en/of The Wolf Among Us gespeeld. De ontwikkelaar weet tegenwoordig als geen ander hoe je een boeiend verhaal naar een game kan vertalen.
Zelfs voor mensen die nooit Minecraft hebben gespeeld is deze episodische game een aanrader. Want niet het bouwen van items staat centraal, maar het verhaal en de beleving daarvan. En dat verhaal boeit van begin tot eind. Het is bovendien knap om te zien hoe je in episode 1 - die maar 105 minuten duurt- meteen al naar diverse locaties wordt meegenomen. Het verveelt geen moment.
Minecraft Story Mode Episode 1 review

Levendige karakters

Maar wat verwacht je ook anders met een prachtige stijl en karakters die tot leven komen doordat ze ingesproken zijn door mensen die wel wat kunnen. De game kent veel goede stemacteurs zoals Ashley Johnson (The Last of Us, Tales from the Borderlands), Dave Fennoy (The Walking Dead, Batman: Arkham Knight) en nog veel meer! Daardoor leeft ieder karakter, zelfs de big Reuben die tot je vriendenkring behoort. Nooit gedacht dat een big in een game zo leuk zou zijn.
En dat is knap want qua gameplay is episode 1 eigenlijk belachelijk simpel. Het is de bekende Telltale formule: je loopt wat rond, en praat via een point and click-systeem soms met wat mensen en verder heb je her en der de bekende quick-time events. Het is fijn dat je nu soms ook een real-time gevecht hebt. Als je belaagd wordt door een stelletje vijanden kun je opeens in real-time met een zwaardje klappen uitdelen. De afwisseling tussen alle gameplay-elementen kent een goede balans.
Zijn er dan geen minpunten? Het enige wat opgemerkt kan worden is dat de gameplay wel héél simpel is. Er valt ook minder te exploreren dan voorgaande series van Telltale Games, maar wellicht komt dat later nog in de volgende episodes.
Minecraft Story Mode Episode 1 review

Vrolijke komische game

Voor nu is de trend gezet en is episode 1 een vrolijk gekleurde en komische game, wat weleens mag na het zwarte The Walking Dead en The Wolf Among Us. Het is knap om te zien hoe het razend populaire Minecraft opeens een story mode heeft gekregen. Minecraft Story Mode Episode 1 verschijnt voor PC, Xbox One, Xbox 360, PlayStation 3, PlayStation 4, Wii U en mobile.