Mario Party 10 Review - Hét bordspel voor vrienden en familie

maandag, 16 maart 2015 om 16:00
De besnorde loodgieter Mario is alweer terug voor zijn tiende (!) bordspellen avontuur. Mario Party 10 is een feit en of dit dé party game is die jij met al je vrienden moet spelen lees je in deze Mario Party 10 review!
Elke nieuwe Nintendo console moet een deeltje uit een langlopende serie krijgen. De Wii U had nog geen Mario Party game. De laatste Mario Party game was Mario Party 9 die alweer drie jaar geleden uitkwam op de Wii. Het commentaar dat die game kreeg dat spelers niet meer los op een map lopen, maar bij elkaar zijn, is helaas nog steeds van kracht.
Mario Party 10 Review

In hetzelfde schuitje

In Mario Party 10 zit je met zijn allen in een karretje. Toegegeven, de Mario Party games van een aantal jaar terug waren iets leuker. Maar zodra je Mario Party 10 een kansje geeft, zul je daar zeker veel plezier van beleven. En vergeet niet dat veel jonge Nintendo gamers nu pas aan de slag gaan met Mario Party. Kortom, die weten niet beter!
Mario Party 10 telt drie verschillende modi: Amiibo, Bowser Party en Mario Party waarbij de laatste modus min of meer de hoofdmodus van de game is en de optie de meeste mensen zullen kennen uit eerdere games. In totaal zijn er 5 mappen: paddenstoelenpark, spookjesbos, woelige wateren, luchtschiphaven en chaoskasteel. Welke map je ook kiest, ze zijn alle vijf leuk en daar ben je vervolgens wel even 30 minuten zoet mee.
Speel Mario Party met zoveel mogelijk mensen! Natuurlijk is het een optie om alleen te spelen, maar zoals de titel al verhult is dit de ultieme party game. En samen beleef je veel, maar dan ook veel meer plezier. De Bowser Party kun je met vijf mensen spelen, de Mario Party met 4.
Mario Party 10 review

Gamepad functionaliteit

Tijd om Wii-motes af te stoffen, want daar wordt mee gespeeld. Het principe is simpel: elke speler moet om de beurt dobbelen, om stappen te zetten op het speelbord. Ondertussen moeten er zoveel mogelijk sterren worden verzameld. De beste speler wint op het einde.
Het mooie aan de nieuwe Wii U versie is de functie van de Gamepad. In een aantal mappen zie je dat Bowser verstopt zit achter tralies, tralies die corresponderen met de ogen van de dobbelstenen. Dat houdt in dat als alle ogen gegooid zijn door de speler Bowser dan vrijkomt!
Zodra hij nog opgesloten zit, gaan spelers vooral de strijd met elkaar aan in allerlei minigames. Maar zodra Bowser vrijkomt, geeft dat een extra dimensie aan de game. Hij zal er alles aan doen om de vier spelers te dwarsbomen en sterren af te nemen. Het mooie is bovendien dat dit de Mario Party game is waarbij je voor het eerst in de schurkenhuid van Bowser kan kruipen. Dat doe je in de Bowser mode.
Mario Party 10 Review

Minigame bonanza

Welke mode je ook speelt, in principe draait het grootste gedeelte om de minigames. En een goede Mario Party valt of staat dan ook met een goed en breed aanbod van minigames. Mario Party 10 pakt het goed aan, de game heeft tientallen minigames. En als je de vijf speelborden doorlopen hebt, heb je nog maar weinig overlap gehad aan minigames. Daarvoor: petje af.
De minigames worden allemaal geïntroduceerd door een tutorial. En dan kan de pret beginnen. De minigames zijn stuk voor stuk leuk. Er is bijvoorbeeld een minigame waarbij je als eerste de uitgang van een doolhof moet zien te vinden, en dat dan meerdere keren achter elkaar. Of er zijn minigames waarbij je moet golfen en dan niet een bom mag wegslaan. Zenuwslopend soms, maar vooral heel grappig.
Iedere volwassene die Mario Party 10 speelt zal zichzelf erop betrappen na een kwartier aan het gieren te zijn als een klein kind. Puur door de lol. Om minigames te winnen heb je soms wat geluk nodig, maar ook is snelheid en timing een vereiste. En het idee lijkt vaak wel op Mario Kart: hoe snel je aan kop ligt, hoe makkelijk je ingehaald kan worden. Dat geldt zeker ook in Mario Party 10.
Mario Party 10 review

Sterrenfetisj

De tactiek is in ieder geval om te proberen de laatste punten van een minigame binnen te harken. Elke speler die de laatste genadeklap uitdeelt, harkt nog even extra punten binnen. Of beter gezegd: Sterren. Want daar draait het allemaal om. Sterren verzamel je overigens ook op het speelbord zelf. Zo zijn er poortjes waar je doorheen moet om extra sterren te ontvangen, dan is het een kwestie van voldoende ogen gooien.
Zoals in de eerdere Mario Party games, heb je verschillende soorten dobbelstenen. Daardoor word je kans soms verhoogd om een laag, of juist hoog ogenaantal te gooien. Op het einde van een bordspel weet je overigens niet met 100 procent zekerheid of de speler die tot dan toe bovenaan staat ook echt gewonnen heeft. Er wordt dan namelijk naar nog meer factoren gekeken, en worden er opnieuw sterren toegekend. Bijvoorbeeld voor degene die de meeste minigames heeft gewonnen.
Het kan dus zijn dat je aan het einde de meeste sterren had en dan vlak voor de einduitslag toch nog verliest. Ach ja, wat dat betreft moet je Mario Party 10 niet te serieus nemen, maar er vooral van genieten. Er valt genoeg te ontdekken en de replaywaarde is hoog. Sowieso zul je in het begin punten gaan verzamelen om dingen in de shop te kunnen ‘kopen’. Want niet alles in Mario Party 10 wordt meteen vrijgegeven. Je kunt bijvoorbeeld personages met je in-game geld kopen, zoals Toadette. Schattig! Dit gebeurt allemaal in Toads Kamer, een nieuwe optie in de franchise. Naast personages kopen, kun je ook andere dingen aanschaffen zoals nieuwe voertuigen en muziek. Wel met in-game geld dus.
Mario Party 10 Review

Amiibo

Waar je wel écht geld aan uit mag geven om wat extra’s uit Mario Party 10 te halen zijn Amiibo . Want de game ken dus een ware extra Amiibo modus. Zodra je een Amiibi op de Gamepad zet, speel je deze optie vrij. Elke Amiibo heeft weer een ander effect, waardoor het loont om dus meerdere Amiibo aan te schaffen. Voor deze review is de game getest met de Mario Amiibo. Je kunt bijvoorbeeld een supergrote paddenstoel vrijspelen en je tegenstanders daarmee pesten.
Het is maar een extra modus, maar het is goed om te zien hoe Nintendo toch vernieuwing weet te brengen naar zo’n langlopende serie. Overigens moet je er wel rekening mee houden dat niet elke Amiibo werkt bij Mario Party 10! De Amiibo die nu werken zijn Mario, Peach, Yoshi, Luigi, Bowser, Donkey Kong, Rosalina & Luma, Wario en Toad. Daarnaast zijn er nog andere Amiibo (alle uit de Super Smash serie) die bonussen opleveren, maar waarmee je niet kan spelen in de game.
Mario Party 10 review

Verplichte partygame

Zoal je zult merken lijkt Mario Part 10 op het eerste oog een simpele game, wat het ook wel is, maar aan de andere kant zijn er te veel opties om allemaal te bespreken. Nintendo heeft het in ieder geval voor elkaar gekregen om een ontzettend toffe party game naar de Wii U te brengen die je nog me je vrienden of familie wilt spelen. Mario Party 10 is een soort geüpgradete versie van 9 met tal van opties. Heb je een Wii U, dan is dit de game om avonden van te genieten!