Bladestorm Nightmare Review - Strategie ontmoet role playing fantasie

dinsdag, 17 maart 2015 om 8:22
Bladestorm Nightmare is vanaf 20 maart via de winkel te verkrijgen voor de PlayStation 4 en Xbox One. PlayStation 3 gamers kunnen Bladestorm Nightmare via de PlayStation store aanschaffen. De strategische adventure game vraagt een nauwlettende blik.
Bladestorm Nightmare is een uitbreiding van de in 2007 verschenen Bladestorm: The Hundred Years’ War voor PS3 en Xbox 360. Hierbij werd hack-n-slash en verhoogde realiteit gecombineerd met real-time strategy en RPG elementen. Nu heeft Koei Tecmo de 8 jarige game een make over gegeven met veel verschillende nieuwe missies.

Bladestorm: Nightmare

Bladestorm: Nightmare is een actiegame gericht op tactische elementen. Zo probeer je als Squad leader een veldslag te domineren maar ben je tegelijkertijd andere troepen aan het commanderen. Wanneer de speler beide vaardigheden beheerst, kan een veldslag eenvoudig gedomineerd worden. Wanneer de speler zich richt op één aspect, zal een missie niet zo eenvoudig behaald worden. Aan missies heeft deze make over game genoeg.
Bladestorm Nightmare <a href=review" class="img-responsive" src="https://cdn.xgn.nl/upload/201503/t/bladestorm-nightmare-1426510316.jpg" />

Make over

In de make over zijn graphics verbeterd en is er een leuke toevoeging in de vorm van de Nightmare campaign modus. In Nightmare volg je de evenementen van de originele Honderdjarige oorlog maar met fantasy elementen erin. Zo verschijnen er draken, orks en andere mythische wezens die door de demonisch slechte, maar sexy versie (zie plaatje hierboven) van Joan of Arc opgeroepen worden.
Om Joan of Arc haar mythische soldaten te verslaan maken de Engelsen en Fransen gebruik van de mysterieuze huursoldaat die deze wezens kan commanderen. Deze huursoldaat ben jij, de persoon die in een kroeg zijn uiterlijk weet aan te passen en uitrusting koopt. Als huursoldaat werk je samen met verschillende historische personages zoals Edward de Zwarte Prins en Arthur van Bretagne.
Met je eigen huursoldaat moet je veldslagen domineren en dat kan niet zonder een succesvol personage. Je begint in een kroeg waar je na elke veldslag terug zal komen om items te kopen en vaardigheden te verbeteren. In de kroeg vorm je de huursoldaat naar jou wensen. Er is veel tijd besteed aan de verschillende mogelijkheden qua personagecreatie en items en dat is terug te zien.

Dikke huursoldaten

Een groot pluspunt van Bladestorm: Nightmare is het creëren van jouw huursoldaat. De positie van de neus, mond, pupillen en oren, werkelijk alles is aan te passen. Maak je huursoldaat dik of dun of creëer een huursoldaat met kleine armen. Deze mogelijkheden zie je niet vaak in een strategische game.
Dat deze mogelijkheden niet vaak in een strategische game voorkomt is vanwege het feit dat Bladestorm: Nightmare geen normale strategische game is. Je bestuurt jouw huursoldaat en zijn squad tijdens verschillende veldslagen en beschikt tijdens gevechten over vaardigheden. Deze combinatie maakt Bladestorm: Nightmare uniek.Bladestorm Nightmare review

Schakelen tussen squads

Afhankelijk van jouw squad veranderen de vaardigheden. Zo hebben de boogschutters speciale skills om te kunnen richten op de vijand, rennen de ruiters dwars door een leger heen om vijanden te vertrappen. Belangrijk om te weten is dat deze vaardigheden een cool down hebben. Niet elke vaardigheid kan continue gebruikt worden en moet weer opladen.
Om een groot voordeel te hebben tijdens veldslagen kan er gewisseld worden tussen squads. Tijdens de veldslagen kan de speler opdrachten geven aan de squads om een stad in te nemen, te verdedigen of zichzelf te verplaatsen.
Dit geeft de speler de tijd om zich met een andere squad bezig te houden of te assisteren vanaf een andere kant. Door middel van een simpele druk op de knop schakelt de speler tussen de squads en kan er een strategie worden uitgevoerd. Probeer eerst eens een afstand aanval met boogschutters om vervolgens met de ruiters de vijanden te overlopen.

Chaotische gevechten

Het combineren van verschillende squads vraagt veel aandacht en een nauwlettende blik van de speler. Tijdens de veldslagen verschijnt er veel informatie zoals schade en effecten, en daarnaast lopen de vijanden door je eigen squad heen. Dit is realistisch aangezien er tijdens veldslagen nooit een goed overzicht aanwezig zou kunnen zijn, maar heeft ook een chaotisch effect.
Naast de realistische factoren tijdens de gevechten is het vinden van een vijand ook realistisch. In sommige gevallen zijn vijandige squad leaders of base commanders aangegeven, maar in veel gevallen ook niet. Op de mini map zijn vage kleine rondjes waarneembaar als vijanden, maar op de werkelijke gameplay zijn de vijanden niet altijd goed te zien.Bladestorm Nightmare review

Geloofwaardigheid

Dat vijanden niet goed te zien zijn ligt absoluut niet aan de graphics. Zowel de omgeving als personages zien er grafisch goed uit. De personages hebben een Aziatische stripachtige uitstraling en zien er erg goed uit. De graphics zijn niet vergelijkbaar met een top titel, maar doet niet onder voor andere strategische games.
De verschillende cut scenes missen echter overtuiging. De combinatie van de graphics komt niet helemaal overeen met de voice overs en mist overtuiging. Er zijn veel stiltes die niet met opvallende muziek wordt opgevuld.

Uren vermaak in grootschalige gevechten

De grootschalige chaotische gevechten die gecombineerd worden met strategische keuzes geven real time strategische game liefhebbers veel game uren. De toevoeging van vaardigheden creëert een role playing effect waarbij uitbreidingen en uiterlijk extra mogelijkheden zijn waar enkele uurtjes in gestoken kunnen worden. Voor de historische liefhebbers is het fijn om te kunnen kiezen uit Nightmare campaign of de realistische 100 jarige oorlog campaign modus.
De prijs is echter erg hoog vergeleken met top titels zoals Call of Duty en Fifa. Aangezien Bladestorm: Nightmare de formule van Bladestorm: The Hundred Years’ War herhaald heeft en een aantal nieuwe toevoegingen heeft gemaakt is deze prijs erg hoog. Al met al zal de echte liefhebber de uren die gemaakt kunnen worden met Bladestorm: Nightmare als een groot voordeel zien tegenover de prijs.