LEGO City Undercover Review - Niet de klapper van 4 jaar terug

donderdag, 13 april 2017 om 18:42
We horen je denken: is er nu alweer een LEGO game?! Hadden we er laatst ook niet al één? Ja zeker, dat was Worlds, de Minecraft-achtige variant. Ditmaal staat er gelukkig weer een verhaal centraal en hoe dat uitpakt, lees je in deze LEGO City Undercover review.
En nu horen we je denken: maar die game was er toch al? Dat klopt. Zo’n vier jaar geleden verscheen LEGO City Undercover al voor de Wii U. Met een 8.5 kunnen we gerust stellen dat het destijds een reden was om de console van Nintendo te kopen, die niet zo’n flitsende start kende als nu met de Switch.
Op Nintendo's nieuwste console kun je geen gebruik maken van de handige inventory van de game middels de Gamepad van de Wii U, maar daar staat tegenover dat de game nu een co-op functie heeft. Het is redelijk normaal om de LEGO games op de bank met een vriend, vriendin of familielid te kunnen spelen, maar de Wii U versie kon je destijds alleen maar in je uppie doen. Redelijk logisch, want de ondersteuning voor een tweede Gamepad is nooit meer van de grond gekomen bij Nintendo.

Achter schurk Rex aan

Toch moet gezegd worden dat je die optie van de Wii U helemaal niet mist. LEGO City Undercover laat zich bedienen zoals iedere andere LEGO, bijvoorbeeld LEGO Star Wars The Force Awakens, en dus is die overzetting subliem gedaan. Het verhaal en de missies zijn uiteraard verder hetzelfde.
Je kruipt in de huid van de verliefde politieagent Chase McCain, die superschurk Rex Fury moet stoppen, want die is de stad LEGO City aan het terroriseren. Let op: wel op een kindvriendelijke manier. LEGO City Undercover is bij uitstek geschikt voor kinderen, zo zal er niemand doodgaan en komt er geen bloed aan te pas.
Een goed voorbeeld hiervan is de zin: “Op leven en … “, waarbij het woord dood niet wordt uitgesproken. En jawel, de game valt te spelen in de gesproken Nederlandse taal. Het ligt er maar net aan hoe de instellingen staan van je spelcomputer. Engels kan ook gewoon.
Lego City Undercover review 2

Flinke speelduur

Maar ondanks die kindvriendelijkheid heb je er wel een kluif aan om Rex te stoppen. LEGO City Undercover telt 15 missies en dat is aardig wat. Alleen als je de levels al kan dromen door de Wii U versie zul je er doorheen vliegen en uitkomen op zo’n acht uur gameplay. Maar nieuwelingen mogen wel 45 minuten tot een uur rekenen voor een level. Daarmee is de speelduur aardig lang!
Doe dit vooral samen, want dat is het leukst uiteraard. Gaandeweg speel je allemaal nieuwe personages vrij waarmee je continu puzzels moet oplossen. Zo start je als undercover-agent, maar word je later ook een brandweerman, een astronaut, een tuinman en nog veel meer. Met één druk op de knop verander je van mannetje en dat is nodig, want continu moet je switchen tussen de karakters.

Charisma

LEGO City Undercover is zonder twijfel een van de beste LEGO games als het aankomt om puzzels en de toegevoegde waarde van alle verschillende poppetjes. Qua creativiteit in het geheel en crossovers zeker niet: dat wint LEGO Dimensions. Maar na al die story packs en level packs is het een verademing om weer eens old-skool op een bank te zitten en niet actief met de Toypad van LEGO Dimensions aan de slag te moeten. Alles heeft zijn charme, zullen we maar zeggen.
En LEGO City Undercover beschikt zeker over zijn eigen charme. Na vier jaar is het nog altijd een zeer goede game. Alleen ontkomen we er niet aan om toch een nadeel te moeten vermelden, waardoor de game flink inlevert op de puntenscore aan het einde.

Lego City Undercover review 1

Tergende bug

Ondergetekende is in level 12 tegen zo’n vervelende bug aangelopen dat tot 3x toe de game opnieuw opgestart moest worden! Een puzzelelement wilde niet meewerken. Ergens moet je aan een touw trekken, waarna er LEGO stukken op de grond vallen en je een laddertje kan bouwen. In ons geval kreunde het poppetje de boel bij elkaar, maar er gebeurde niets. Pas nadat we ons voor de derde keer omkleedden en voor een andere politieoutfit gingen, werkte het. En dit terwijl de Wii U versie destijds vloeiend verliep.
Je ontkomt er eigenlijk niet aan. Elke LEGO game heeft vroeg of laat wel een bug, maar die zijn niet zo ziekelijk dat ze het spelplezier irriteren. En dat was nu helaas wel het geval. Het is dan ook te hopen dat het spel snel gepatcht wordt. Daarnaast moet ook gemeld worden dat de co-op goed werkt, maar het lijkt toch soms alsof de game te snel van de tekentafel is gegaan. Niet elk co-op element werk vloeiend, al is dit geen storend element zoals de bug. De co-op is zeker de moeite waard.
En als die zeer tergende bug er niet in had gezeten, had LEGO City Undercover zeker flink punten gescoord. Want het heeft alle ingrediënten in huis om je uren mee te vermaken: vrolijk level design, humor, te gekke puzzels, diverse omgevingen en veel verschillende voertuigen. Geregeld rijd je van het ene naar het andere punt en kun je ondertussen verschillende stukken uit de stad verkennen. Soms zie je zelfs kleine missies tussendoor. Niet verplicht, maar wel leuk om te doen. Daardoor voelt de game aan als de meest ‘open-wereld’ LEGO game die er is. De vrijheid van rondlopen en exploreren is in ieder geval heerlijk.

Nog een stoorzender?

Al gooien de tijdmissies wel een klein beetje roet in het eten. Bij een game die je zo op je gemakje kan verkennen, voelt het eigenlijk verkeerd dat je geregeld stukken binnen een bepaalde tijd moet doen. Kijk niet vreemd op als je binnen een paar minuten van het ene naar het andere punt in de stad moet rijden. Gelukkig gebeurt dat niet te vaak, anders was er naast de bug een ernstige stoorzender bij.
Lego City Undercover review 3

Nog altijd bestaansrecht

In zijn geheel is LEGO City Undercover een lekker moderne LEGO game met veel vrijheid (en een automatisch opslagsysteem!) die na vier jaar een goede overgang heeft gemaakt naar de huidige generatie consoles. Het is verrassend dat het überhaupt vier jaar heeft moeten duren.
Ons advies is om lekker te genieten van het offline co-op gedeelte. De game biedt plezier voor uren, al gebiedt eerlijkheid te zeggen dat de Xbox One versie bij ons tegen het einde redelijk onspeelbaar was geworden. Onnodige frustraties waren het resultaat. Reden dus voor puntaftrek. Al moet niet vergeten worden dat deze LEGO game qua puzzels en de toegevoegde waarde van alle karakters de beste is.