Leaving Lyndow Review - Een mooi afscheid

zondag, 19 februari 2017 om 11:02
Afscheid nemen van je thuis kan moeilijk zijn, maar soms zal je wel moeten om de volgende stap in je leven te zetten. In Leaving Lyndow is dit ook het geval. Een jongedame moet afscheid nemen van de wereld die zij heeft gekend, om het onbekende te ontdekken. Kom erachter wat deze puzzle en adventure game je te bieden heeft in onze Leaving Lyndow review!
In Leaving Lyndow treed je in de schoenen van Clara, een jongedame die een zware studie heeft moeten doen om vervolgens de wereld te kunnen ontdekken. Als Clara de wereld wil ontdekken, betekent dat wel dat Clara afscheid moet nemen van haar thuis, haar familie en vrienden, herinneringen en daarom ook haar jeugd.
In de wereld waarin wij nu leven kan je je familie en vrienden gewoon even bellen vanuit het buitenland, maar Leaving Lyndow speelt zich af in een tijdperk waar elektriciteit nog niet is uitgevonden. Ook zijn er vele plaatsen in de wereld nog niet ontdekt en daarom is een ontdekkingsreis als deze zo belangrijk.
Leaving Lyndow is ontwikkeld door Eastshade Studios, die momenteel ook bezig is met de ontwikkeling van de game Eastshade. Na het spelen van Leaving Lyndow en het bekijken van screenshots van Eastshade, is het duidelijk dat de artwork van dezelfde studio en makers afkomstig is. Leaving Lyndow is een spin-off van Eastshade en is een avontuur dat je in één zitting kan uitspelen. Kom erachter of dit avontuur je 4 euro waard is in onze Leaving Lyndow Review!
Leaving Lyndow Review

Beginnen met het verlaten van Lyndow

Wanneer de game van start gaat, spawn je in het midden van een slaapkamer. Je bed, bureau, wat tekeningen en andere dingen die kinderen in hun kamer bewaren zijn allemaal aanwezig. Je ziet ook een koffer staan met een aantal spullen en een briefje op je bureau liggen. Op het briefje staat een aantal dingen dat je nog moet verzamelen voordat je op ontdekkingsreis gaat.
Wanneer je je kamer verlaat heb je al snel de eerste interactie met een vreemd mensachtig wezen dat je moeder moet voorstellen. Ze is bezorgd om je, maar is blij dat je je droom volgt. Wel zal je nog een paar dingen moeten doen voordat je vertrekt. Het gaat om het vinden van een aantal spullen. Het zoeken van dingen is het voornaamste wat je qua gameplay zal meemaken.
Leaving Lyndow Review

Sommigen zijn blij, anderen niet

Naast het zoeken van spullen en hier en daar een puzzel doen, draait het in Leaving Lyndow ook erg om de interactie met de karakters in de game. In Leaving Lyndow ga je een aantal gebieden af waar je nog een laatste keer je leukste herinneringen van je jeugd ophaalt om vervolgens afscheid te nemen van je dierbaren. In Leaving Lyndow heb je tijdens de interactie met een ander karakter keuze uit een aantal antwoorden die je kan geven op wat ze tegen je zeggen.
Zo wordt uit interactie met andere karakters al snel duidelijk dat het een grote eer is en dat het veel moeite kost om op ontdekkingsreis te kunnen gaan. Een reis als deze is dan ook niet geheel zonder gevaren. Zo laten karakters weten dat ze erg blij voor je zijn, maar andere komen erg bot en jaloers over. Omdat deze game een ontzettend vriendelijke uitstraling heeft, komt de boosheid en jaloezie harder aan en is het lastig om de vriendelijke weerwoorden te kiezen wanneer iemand je bekogelt met de ene sneer na de andere.
Leaving Lyndow Review

Van begin tot eind een prachtig aanzicht

Wat een belangrijk aspect van Leaving Lyndow is, is de artwork. Danny Weinbaum, 3D Environmental Artist ,heeft zijn fantasie en skills losgelaten op dit korte avontuur door een prachtig gebied te maken waar wij als spelers doorheen kunnen banjeren. De game vraagt op grafisch gebied weinig van je PC en je kan de kwaliteit flink opschroeven waardoor de adembenemende uitzichten je constant laat verbazen. Alles wat je in Leaving Lyndow tegenkomt is mooi.
De samenstelling van de kleuren en de belichting zijn ontzettend goed gedaan. Het is duidelijk dat Weinbaum zijn best heeft gedaan om je een game te geven waar elke richting die je opkijkt een mooi achtergrond voor je PC kan zijn. Leaving Lyndow is een game waar de gameplay niet zo heel belangrijk is, het gaat vooral om de mooie artwork van de game.
De soundtrack van de game weet het gevoel dat je krijgt, goed te versterken. Het enige wat tegenvalt is dat de muziek in een gebied na vier tot vijf minuten stopt en je vervolgens alleen maar vogeltjes hoort fluiten, terwijl de muziek juist een grote impact geeft op de sfeer.

Leaving Lyndow Review - Een mooi proloog

Leaving Lyndow heeft mooie artwork en een tof verhaal waar je eigenlijk meer van wil weten. De game is een aanrader voor degenen die niet kunnen wachten op Eastshade, voor vier euro heb je de game op Steam en heb je ongeveer een uur aan speel plezier.
Er is gewoon weinig aan te merken op deze game behalve de duur ervan en dat is een obstakel voor het spel. Mensen die niet veel van Leaving Lyndow weten zullen niet zo snel geneigd zijn om een game aan te schaffen voor een uur aan gameplay, maar de game is het wel waard.