Kirby Planet Robobot Review - Kirby knalt als nooit tevoren

woensdag, 25 mei 2016 om 15:00
Na zijn uitstapje als bal in Kirby and the Rainbow Paintbrush voor de Wii U keert Kirby nu weer terug naar zijn roots. Kirby rent, springt en inhaleert weer als vanouds, maar krijgt nu ook een gloednieuw speeltje tot zijn beschikking; een gevechtsrobot. Je leest er alles over in deze in deze Kirby Planet Robobot review!
Tijdens de Nintendo Direct van 3 maart 2016 werd Kirby: Planet Robobot uit het niets aangekondigd. Planet Robobot is de opvolger van Kirby: Triple Deluxe en draait op dezelfde engine als Triple Deluxe en Kirby Adventure Wii. Deze games delen enkele elementen met elkaar en toch weet Planet Robobot er met kop en schouders bovenuit te steken.
Kirby Planet Robobot Review â Kirby knalt als nooit tevoren

Moderne Popstar

Zo werd in Kirby: Triple Deluxe Kirby’s thuisplaneet Popstar nog geteisterd door een gigantische bonenstaak. In Planet Robobot worden de inwoners van Dream Land geconfronteerd met modernisering. Dream Land wordt aangevallen door een ruimteschip zo groot als een planeet die heel Popstar verovert en mechaniseert.
Kirby’s rivalen King Dedede en Meta Knight proberen Popstar nog te verdedigen, maar tevergeefs. Kirby slaapt echter door de gehele invasie heen. Als hij wakker wordt ziet hij wat er met zijn thuisplaneet is gebeurd. Tijd er op uit te gaan!
Ondanks de vele referenties naar vorige games biedt ook Kirby: Planet Robobot op het eerste gezicht niet het meest diepe verhaal (later blijkt anders!) Maar dat hoeft ook niet, want Kirby is pure gameplay. Gelijk na het introductiefilmpje wordt Kirby in het eerste level gegooid en begint het spel. Kirby rent, springt en zuigt zijn weg van links naar rechts door hordes vijanden heen in een wereld die er anders uit ziet en toch herkenbaar aanvoelt.

Oud & Nieuw

Kirby: Planet Robobot ziet er anders uit dan de voorgaande game, maar voelt al gauw vertrouwd. Dit is mede doordat verschillende elementen uit Kirby Adventure Wii en Kirby: Triple Deluxe terugkeren. De levels zijn weer regelmatig verdeeld tussen de voorgrond en achtergrond en er gebeurt ook continu veel op beide vlakken. Triple Deluxe wist deze feature al leuk te gebruiken, maar Planet Robobot verzint nog vele leuke platformpuzzels.
Ook bevat Kirby: Planet Robobot weer talloze verschillende Copy Abilities. Bekende krachten zoals Sword, (inclusief Links groene muts!) Fighter en Parasol keren terug. En dat geldt ook voor publieksfavorieten zoals Circus, Smash en Mirror. Planet Robobot introduceert ook enkele nieuwe abilities. Met Doctor verandert Kirby in een heuse scheikundige geleerde. Met Poison spuwt Kirby gif alle kanten op. En met ESP verwijst Planet Robobot niet alleen naar de SNES cultklassieker Earthbound, maar krijgt Kirby ook psychische krachten!
Maar de meest opvallende nieuwe toevoeging aan Kirby: Planet Robobot is zonder twijfel de Robobot Armor. Met deze powersuit kan Kirby niet alleen door obstakels en vijanden heen stompen, ook kan de suit krachten van vijanden kopiëren net als Kirby. Kirby neemt aan het begin van het spel de suit van één van de indringers over en maakt er regelmatig gebruik van tijdens het avontuur.

Brobot

De Robobot Armor, de nieuwe feature van Kirby: Planet Robobot, zit qua gameplay enigszins op één lijn met de Super Abilities uit Kirby Adventure Wii en de Hypernova Ability uit Triple Deluxe. Net als die abilities zorgt de Robobot Armor voor variatie in de gameplay.
Maar waar de Super Abilities en Hypernova meer als korte, soms wat geforceerde cinematics aanvoelden, mengt de Robobot Armor zich perfect in de traditionele Kirby gameplay.
De gameplay tussen Kirby en de Robobot Armor wordt fantastisch afgewisseld met allerlei slimme platformpuzzels en hordes vijanden die verslagen moeten worden. Soms is de suit maar heel eventjes nodig en soms voor hele levels.
Het spel dringt ook nooit echt de Robobot Armor op. Net als Kirby kan ook de Robobot Armor ook Copy Abilities overnemen. Hierdoor worden bekende abilities op vernieuwende manieren gebruikt. De Robobot Armor is een verfrissende nieuwe toevoeging die zorgt voor veel momenten van euforie. Het is namelijk erg fijn om al die schattige vijandjes stuk voor stuk kapot te maken met zo’n grote mech.

Gemechaniseerde charme

Ondanks de gemechaniseerde, andere look van de spelwereld is Kirby: Planet Robobot toch één herkenbaar groot feest. Talloze bekende vijandjes komen voorbij en soms zelfs met een gerobotiseerd uiterlijk. Daar wordt creatief gebruik van gemaakt, waardoor zelfs de meest traditionele Kirby eindbazen weer vernieuwend overkomen. Whipsy Wood was bijvoorbeeld nog nooit zo angstaanjagend. Ook ziet het spel er goed uit en profiteert het van het 3D effect. Zo wordt op bepaalde plekken in het spel zelfs gebruik gemaakt van dynamische 3D camera waardoor de spelwereld nog meer tot leven komt.
De Kirby series wisten de afgelopen jaren fans van het eerste uur te bekoren met talloze referenties naar vorige Kirby games. Planet Robobot zet dit door. Naast bekende figuren die in het spel voorbijkomen zijn er ook de verzamelstickers van veel Kirby personages.De stickers dienen als collectables waarmee je jouw Robobot Armor mee kunt versieren.Elk level bevat enkele stickers en één speciale sticker. De stickers hoef je niet verplicht te verzamelen om het spel uit te spelen, dat geldt alleen voor de Code Cubes.
Daarnaast bevat Kirby: Planet Robobot ook nog amiibo support. Voor het spel is een gloednieuwe amiibo lijn uitgekomen die bestaat uit Kirby, Meta Knight, King Dedede en Waddle Dee.
De Kirby amiibo geeft je de UFO ability en met de andere drie amiibo geef je Kirby een ability gebaseerd op het uiterlijk van dat personage. De Smash amiibo werken ook met Planet Robobot. De Smash Kirby amiibo geeft Kirby de Smash ability, terwijl de rest van de smash personages Kirby specifieke abilities geven. Bijvoorbeeld; de Link amiibo geeft Kirby uiteraard de Sword ability.

Kirby Planet Robobot Review – Kirby knalt als nooit tevoren

Waar Kirby: Triple Deluxe eigenlijk drie spellen in één was, bevat Kirby: Planet Robobot naast de Story Mode ook nog twee andere modes; Kirby 3D Rumble en Team Kirby Clash. In Team Kirby Clash voer je missies uit met maximaal vier spelers en in Kirby 3D Rumble behaal je een zo hoog mogelijke score. Deze extra modes zijn leuk en zorgen voor wat afwisseling, maar zijn te kort om echt te blijven hangen.
Terwijl Kirby: Planet Robobot op het eerste gezicht een vrij toegankelijke moeilijkheidsgraad heeft, bied het spel ook wel pittige uitdagingen. Het verzamelen van alle collectables is lastig, vooral omdat sommige Code Cubes en vooral speciale stickers soms goed zijn verstopt. Vanaf wereld 4 bieden de boss battles ook meer uitdaging, om nog maar te zwijgen over de eindbaas. Een goede ontwikkeling voor de Kirby series, als je het ons vraagt.
De Story Mode is alleen wel wat aan de korte kant. De Story Mode duurt zo’n 7 á 8 uur, Maar in die tijd beleef je wel echt pure gameplay. Daarnaast bied Kirby: Planet Robobot na het uitspelen van de Story Mode nog enkele extra modes zoals de Arena of Meta Knightmare Returns waarin je als Meta Knight het spel nog eens doorspeelt voor de snelste tijd.
Met Kirby: Planet Robobot is de roze held beter in vorm dan ooit. Kirby: Triple Deluxe wist al te overtuigen als fantastische 2D platformer, maar Planet Robobot doet daar nog een schepje bovenop. Wij gaven Kirby: Triple Deluxe destijds een 9.0, maar Planet Robobot weet met alle nieuwe toevoegingen daar nog twee decimalen aan toe te voegen. Voor 3DS bezitters is Kirby: Planet Robobot een fantastische, nieuwe, toegankelijke 2-D actie platform game, terwijl voor Kirby fans Planet Robobot zomaar eens de beste Kirby game tot nu toe zou kunnen zijn.
Help Kirby planeet Popstar te beschermen tegen Haltmann Works Company's invasie! Kirby: Planet Robobot verschijnt op 10 juni, tegelijkertijd met de Kirby Collection amiibo. Bestel het spel nu als je er op 10 juni mee aan de slag wilt, of schaf de special edition aan en ga aan de slag met de Kirby amiibo!
Cijfer: 9.2