Kings Quest Chapter 3 Review - Op zoek naar de liefde van je leven

zondag, 22 mei 2016 om 12:00
Van een slungelige nietsnut tot een zelfverzekerde koning. Graham heeft in King's Quest zijn droom waar kunnen maken: heerser worden van Daventry. Het enige wat nu ontbreekt, is een vrouw aan zijn zijde. In de nieuwe aflevering barst de zoektocht naar zijn toekomstige bruid in alle hevigheid los. Hoe dat verloopt, lees je in deze Kings Quest Chapter 3 review.
King's Quest keerde in augustus vorig jaar na een absence van zestien jaar terug. Het tamelijk onervaren The Odd Gentleman stortte zich op de legendarische serie en zag zoveel potentie dat ze besloot King's Quest gefaseerd over vijf afleveringen uit te brengen. Gewapend met een prachtige handgeschilderde wereld, een idyllisch en meeslepend verhaal en pakkende puzzels groeiden de eerste twee episodes van King's Quest uit tot een van de beste avonturentitels van 2015.
In de derde aflevering neemt The Odd Gentleman opnieuw een behoorlijke sprong in de tijd. Opeens is Graham geen jochie meer, maar een knappe vent met een gespierd boventorso. Hij barst van het zelfvertrouwen en zijn baantje als koning van Daventry gaat hem goed af. Er is alleen één maar: Graham is eenzaam. Hoezeer hij ook geniet van zijn grenzeloze macht en wettelijke invloed, iedere avond alleen naar bed gaan vindt hij vreselijk. Dus is het tijd om een droomvrouw te vinden.
kings quest chapter 3 review

Spiegel, spiegel aan de wand...

Daarbij vraagt onze held zijn magische spiegel om hulp. Deze vertelt Graham dat zijn toekomstige bruid opgesloten zit in een kasteel. De koning aarzelt geen moment, trekt de (stoute) schoenen aan en trekt opnieuw de sprookjesachtige wereld van Daventry in. Dan wordt duidelijk dat de spiegel niet volledig is geweest in diens uitleg: er zitten niet één, maar twee prinsessen opgesloten in de toren. Dat is nog niet alles, want Graham wordt in het kasteel van zijn vrijheid beroofd. Alleen als hij het hart van een van de prinsessen verovert kan hij de toren levend verlaten.
Dit is makkelijker gezegd dan gedaan: de dames zijn moeilijk te versieren en laten diverse keren doorschemeren niet geïnteresseerd te zijn in Graham. Door diverse opdrachten en puzzels te voltooien moet je proberen de dames voor je te winnen. Vervolgens moet je, net als in de vorige aflevering, een belangrijke keuze maken: ga je voor de impulsieve Neese, die altijd op zoek is naar het avontuur, of zet je je zinnen op Vee, die intellect belangrijker vindt dan uiterlijk vertoon? De beslissing die je maakt is van invloed op het verloop van het verhaal en de volgende afleveringen.
kings quest chapter 3 review

Graham op een filmset

Wat opvalt is dat het niveau van de puzzels een stuk lager ligt dan in de vorige aflevering. En dat mag een godswonder genoemd worden. In de vorige episode moest je op momenten zo extreem en overdreven out-of-the-box denken dat het eigenlijk gewoon nergens meer over ging. Nu is de balans perfect: de puzzels zijn niet te makkelijk, niet te moeilijk en bovenal extreem extreem vermakelijk. Vaak zul je alleen niet puzzelen, omdat een groot deel van de drie uur gameplay uit actiescénes bestaat.
Dit is nieuw in King's Quest. Normaliter loop je rustig rond, praat je met de vele kleurrijke personages en verzamel je objecten, maar in de derde aflevering lijkt Graham soms wel midden op een filmset te staan. De actiescénes, waarbij je op het juiste moment op de goede knop moet drukken, blazen een frisse wind door het genre en voegen een nieuwe dimensie toe aan de gameplay.
kings quest chapter 3 review

Wéér dat backtracken...

Jammer genoeg hebben de makers er niet aan gedacht om de minpunten van de vorige episodes weg te vegen. Zo moet je ook in het kasteel vaak helemaal teruglopen naar eerder bezochte kamers om alleen een bepaald voorwerp op te halen. Dat is in het begin niet zo erg, maar halverwege begint het zogeheten backtracken toch aardig te frustreren. Het was een stuk makkelijker geweest we door middel van fast-travel sneller naar kamers of gebieden konden reizen.
Het mag de pret niet drukken: King's Quest blijft als een huis overeind staan, mede dankzij die fenomenale audiovisuele presentatie en de fantastische verhaalvertelling. Hoe een oudere Graham terugblikt op zijn leven met zijn kleindochter Gwendolyn aan zijn bed, blijft een genot om te zien.
kings quest chapter 3 review

Kings Quest Chapter 3 review - Op zoek naar de liefde van je leven

De zomer breekt aan in Nederland, maar laat je daardoor niet tegenhouden om gewoon binnen te blijven en Kings Quest Chapter 3 te proberen. De derde aflevering benadert de hoge kwaliteit van het debuut en overtuigt dankzij een schitterende presentatie en dankzij een bonte verzameling van kleurrijke (en veelal hilarische) personages. Het romantische en vermakelijke sprookjesverhaal over Graham als eenzame koning houdt je drie uur lang in de greep en laat je niet meer los.
King's Quest is op de PC aan te schaffen via Steam voor een prijs van 10 euro.