Just Cause 3 Review - Michael Bay is er niets bij!

dinsdag, 01 december 2015 om 1:01
Kerst, vrede, blablabla, het is weer die tijd van het jaar. Voor de een is het hemel op aarde, terwijl de ander er doodmoe van wordt. Voor die laatste groep hebben we misschien wel een oplossing. Klinkt chaos veroorzaken en veel, heel veel dingen opblazen jou als muziek in de oren? Lees dan snel deze Just Cause 3 review!
Het is alweer even geleden sinds we aan de slag konden met Just Cause. Het tweede deel stamt namelijk uit 2010. Ruim 5,5 jaar later is het tijd voor Just Cause 3 die enkel voor de PC en de nieuwste generatie consoles verschijnt. Er is weer een nieuw eiland dat bevrijd moet worden van een dictator en er is maar één man cut out for the job: Rico Rodriquez is terug!

Terug naar huis

Just Cause 3 speelt zich af op het eiland Medici. De thuisbasis van Rico Rodriquez. De dictator Di Ravello heeft controle over het hele eiland en daar kom jij als Rico natuurlijk een stokje voor steken. We zien weer oude bekenden terug zoals Sheldon van The Agency, maar er zijn ook nieuwe gezichten om je te helpen. Waaronder je goede vriend Mario en de technische vrouw Dimah.
Om het onderscheid tussen goed en slecht makkelijk te houden, werkt Just Cause 3 met twee kleuren. De slechteriken zijn rood en de rebellen zijn blauw. Dit geldt ook voor dingen die je moet opblazen. Rood moet dood. Met de eindeloze mogelijkheden van de Grappling Hook en je oneindige voorraad van C4-bommen moet dat geen probleem vormen.
Just Cause 3 Review

Explosies! Meer explosies!

Een ding is duidelijk; Just Cause 3 is niet weggelegd voor realisme. In de eerste missie loop je al met een raketwerper over een vliegtuig hoog in de lucht. Daar begint het opblazen van dingen al. Di Ravello's leger wil je hier niet hebben, maar dat maakt jou niks uit. Dat koude welkom vergeet je niet snel want je bent de hele game bezig met dingen laten exploderen. Werkelijk, regisseur Michael Bay kan er nog wat van leren.
Hoewel die C4-bommen en raketwerpers voor de hand liggen om alles op te blazen, is het echte pareltje de vernieuwde Grappling Hook. Je kan werkelijk alles aan elkaar vastmaken. Schiet het ene uiteinde in een bezineton en het andere uiteinde in een helikopter, trek de benzineton naar de helikopter toe en BOEM. Je kunt het zo gek niet bedenken of het is mogelijk.
Dat ontwikkelaar Avanlanche Studios voornamelijk wil dat je plezier hebt is duidelijk. Doodgaan is gewoonweg moeilijk in Just Cause 3 en het richten op je doelwitten juist weer vrij makkelijk. Om dit te testen lieten we ons even van honderden meters hoogte met ons hoofd op het asfalt vallen. Resultaat? Het kriebelde een beetje.
Jammer genoeg wordt de gameplay na verloop van tijd wel een beetje eentonig. Je bent keer op keer dezelfde dingen aan het opblazen om een dorp of militaire basis te bevrijden. Af en toe is er een missie tussendoor. Want wat ontbreekt hier? Multiplayer. Just Cause 3 heeft wederom geen multiplayer. Ondanks dat de multiplayermod van Just Cause 2 heel populair was onder de fans.
Just Cause 3 Review

Zo vrij als een vogel

De wereld van Just Cause 3 is ongeveer net zo groot als het vorige deel. Ruim 1.000 vierkante kilometer land en nog een hoop zee. Er zijn drie hoofdeilanden met meerdere provincies en een hoop dorpjes en basissen. Wat het vet maakt, is dat een hoop dingen kapot kunnen. Je kunt bijvoorbeeld een enorme brug opblazen om je achtervolgers kwijt te raken. De bevolking bouwt de brug weer voor je op na enkele dagen.
Hoewel Just Cause 3 grafisch prima mee kan komen, mist de wereld toch een beetje variatie. Alle dorpjes lijken enorm op elkaar. Alleen de indeling is vaak net ietsje anders. Gelukkig zien de explosies er wel enorm tof uit en dat is toch waar de game om draait. Misschien spenderen we ook wel te veel tijd in de lucht met onze Grappling Hook, parachute en wingsuit.
Wingsuit?! Ja, wingsuit. Bedoeld om het reizen nog comfortabeler te maken. Tijdens het parachuteren kun je de parachute wegtoveren en inwisselen voor je wingsuit. Je gooit je armen omwijd en zuist als een vogel door de lucht heen. Kom je te dicht bij de grond? Gooi de parachute weer open, trek jezelf omhoog met je Grappling Hook en hoppa wingsuit! Je kunt overal simpel en vrij snel komen. Vaak sneller dan met voertuigen.
Just Cause 3 Review

Zoek dekking!

Just Cause 3 heeft na ruim drie jaar in ontwikkeling wel meer nieuwe dingen nodig dan een wingsuit en een vernieuwde Grappling Hook. Dat zien we terug in de Rebel Drop. Geld is overbodig in Just Cause 3. Je hebt alleen een Beacon nodig. Gooi die op de grond en er dropt een container voor je neus met een voertuig en wapens naar keuze. Gevechtshelikopter met een raketwerper, machinegeweer en wat pistolen nodig? Laat maar vallen!
Daarnaast is het Fast Travel-systeem veranderd. Nadat je een dorp of basis hebt bevrijd, kun je er snel heen teleporteren. Dit kost je wel een Flare dus het kan niet altijd. Net als Beacons kun je Flares op veel plekken in de wereld vinden. Verder zijn er weer random events, collectibles en challenges.
De challenges zijn wel de moeite waard om te doen omdat je daarmee bepaalde dingen kunt upgraden. Bijvoorbeeld de snelheid waarmee je naar je Grappling Hook reist. Dit maakt alles een tikkeltje eenvoudiger. Niet dat het nodig is, maar wel fijn. Je speelt Just Cause 3 zoals jij het wil spelen.
Just Cause 3 Review

Waarom stap ik uit de auto?

Er is wel één ding waar je flink aan moet wennen in Just Cause 3: de besturing. Het gaat tegen alle principes van andere games in. Met de rechtermuisknop vuur je bijvoorbeeld je Grappling Hook in plaats van richten of in een auto op spatie drukken resulteert in Rico die eruit springt in plaats van de handrem. In het begin is het ook irritant dat je niet kan sprinten, alleen joggen of lopen, maar dan leer je snel dat de Grappling Hook het antwoord is.
Tijdens het reviewen waren er ook te vaak problemen met de servers van Square Enix, maar we gaan er even vanuit dat die er waren omdat de game nog niet officieel uit was (ze lijken op het moment van schrijven zelfs al weg te zijn). Mochten die problemen er na de officiele release nog steeds zijn, dan komen we er zeker op terug. Want dat was toch een potje irritant!

Just Cause 3 Review - Michael Bay is er niets bij

We hebben even moeten wachten op Just Cause 3, maar de fans zullen er meer dan tevreden mee zijn. Hoewel de wereld en gameplay wat eentonig aanvoelen, zijn de punten waar het om gaat goed gelukt: chaos en explosies. Die explosie: bring it on! De wingsuit is ook een vette toevoeging en als je eenmaal gewend bent aan de besturing speelt Just Cause 3 heerlijk weg.