Halo 5 Guardians Review - Knalt heerlijk weg

maandag, 26 oktober 2015 om 8:01
Denk je aan Halo, dan denk je aan de Master Chief. Deze iconische held gehuld in legergroen pantser is altijd prominent aanwezig in de gamereeks. Halo 5 voegt een nieuwe hoofdrolspeler aan het speeltoneel toe: Jameson Locke. Hoe dit uitpakt lees je in de Halo 5 review!
Halo 5 is het nieuwste deel in de Halo reeks, de first-person shooter serie die al sinds 2001 het paradepaardje van Xbox vormt. Door de jaren heen zijn zowel Halo zelf als de Xbox enorm veranderd: zo kwamen er op het gebied van Xbox nieuwe, krachtigere consoles en ligt de ontwikkeling van Halo games sinds 2012 in handen van 343 Industries.
Vorig jaar kregen fans The Master Chief Collection voorgeschoteld, die een complete Halo ervaring moest bieden door alle vier de hoofdgames plus de DLC te bundelen op één disc. Dit ging echter niet zonder slag of stoot: deze collectie remasters kreeg een hele zware launchperiode te verduren.
Deze beroerde launch van The Master Chief Collection bevindt zich nog bij veel fans in het achterhoofd. Daarom is het nu met Halo 5 van groot belang dat er een product neergezet wordt die de kwaliteit biedt die fans van de gameserie kunnen verwachten. Ontwikkelaar 343 Industries slaat met Halo 5 een andere weg in, onder andere door de toevoeging van een nieuwe hoofdrolspeler: Jameson Locke.
halo 5 review masterchief

Master Chief versus Locke

Halo 5 gooit het roer helemaal om: de focus op de Master Chief is verleden tijd. De tijd is nu aangebroken voor Spartan Locke, die een grote rol in de game op zich neemt. Locke en zijn fireteam Osiris hebben opdracht gekregen om de Master Chief en zijn fireteam Blue Team te vinden en ze terug te brengen. De echte Halo fan kent Blue Team natuurlijk al uit de boeken, maar dit is de eerste keer dat het team een verschijning in de games maakt.
Voor het eerst in een Halo game uit de hoofdserie (dus niet Halo 3:ODST of Halo: Reach) neemt een ander personage dan de Master Chief een grote, speelbare rol op zich. Over de Master Chief gesproken: eigenlijk komt onze favoriete held vrij weinig voor in Halo 5. De missies met Locke in de hoofdrol zijn veel groter in aantal dan de missies met de Master Chief, waardoor hij meer een soort van bijrol krijgt.
Op het gebied van gameplay maakt het eigenlijk niet uit als wie je de game speelt, maar voor de doorgewinterde Halo fan voelt het toch wat raar. Want Halo staat nu eenmaal gelijk aan de Master Chief en omgedraaid geldt hetzelfde. Toch is de toevoeging van een nieuwe speler aan een serie zoals Halo op zich niet iets slechts: het zorgt voor meer variatie en spanning. Maar het feit dat dit nieuwe personage dan gelijk bijna het gehele spel voor zijn rekening neemt, is wel raar.
halo 5 review actie third person

Vernieuwingen in de campaign

Ontwikkelaar 343 Industries lijkt met Halo 5 een ander pad in te willen slaan dan fans uit de voorgaande games gewend zijn. Niet alleen de toevoeging van Locke is een grote verandering, maar ook de nieuwe features die in de 15 missies tellende campaign tot je beschikking staan.
Denk hierbij aan het feit dat je gedurende de Halo 5 campaign altijd een team van 3 andere personen om je heen hebt. Tijdens de missies waarin je als Locke speelt is dit fireteam Osiris, met Tanaka, Vale en Buck, die we kennen uit Halo 3: ODST. Gedurende de missies met de Master Chief in de hoofdrol speel je met Blue Team, dat bestaat uit Kelly, Frederic en Linda. Je hebt bovendien de mogelijkheid om dit fireteam bevelen te geven: zo kun je jouw teamgenoten bijvoorbeeld laten focussen op een bepaalde vijand of ze via een andere kant sturen om de vijand te flanken.
Dit kan aan het begin van de game een beetje wennen zijn, aangezien je in Halo gewend bent in je eentje rond te rennen en vijanden overhoop te schieten. Maar zo'n fireteam kan zeker in je voordeel werken. Komen er bijvoorbeeld opeens een paar Hunters tevoorschijn? Dan kan jouw squad deze vijanden afleiden en jij ze vervolgens in de rug schieten. Handig!
Een andere grote verandering is de mogelijkheid tot reviven. Wanneer je het loodje legt in de campaign, krijg je eerst nog even de tijd om je squad op te roepen zodat ze je kunnen reviven. Dit is erg handig, aangezien je op deze manier niet meteen opnieuw hoeft te beginnen wanneer je doodgaat.
halo 5 review multiplayer

Geen couch co-op?

Deze nieuwe features zijn niet alleen beschikbaar voor de spelers die solo spelen: ook de co-op gamers kunnen hier volop gebruik van maken. Je kunt nu dus je co-op partners reviven. Iedereen die Halo ooit heeft gespeeld, weet wel dat wanneer een van je co-op partners het loodje legt, je eerst moet wachten tot alle vijanden weg zijn tot deze weer kan spawnen. Met Halo 5 is het wachten over, want je kunt nu gewoon naar je gevallen partner toe om deze te reviven, ideaal!
Maar dan iets wat minder ideaal is. Een de meest opvallende aanpassingen in Halo 5 is de couch co-op, die schittert in afwezigheid. Want welke Halo fan kan zich nu niet die avonden herinneren, waarop vol plezier met een stel vrienden op de bank aan de slag werd gegaan met de avonturen van de Master Chief?
Met de release van Halo 5 Guardians is dit verleden tijd, want het is niet meer mogelijk om de game in splitscreen co-op te spelen, wat geldt voor zowel de campaign als multiplayer. Dit is enorm jammer. De Halo reeks stond garant voor een geweldige offline co-op ervaring, maar samen spelen is nu alleen nog maar mogelijk via internet.
halo 5 review - key art

Warzone brengt chaotisch vermaak

In de multiplayer krijgen spelers te maken met de nieuwe Warzone modus en alle features die daarbij horen. Waar we uit voorgaande games de 'grootse' 8 versus 8 Big Team Battles gewend waren, doet Warzone er nog een stel schepjes bovenop. Warzone is een chaotische modus waarin teams van 12 spelers het opnemen tegen elkaar én tegen A.I. vijanden, terwijl tegelijkertijd ook nog objectives voltooid moeten worden.
Dit zorgt ervoor dat een potje Warzone in feite maar één ding brengt: een hele hoop chaotisch vermaak. De potjes, die zo'n 20 à 30 minuten duren, zitten stampvol actie. Hoe langer het potje Warzone doorgaat, hoe meer voertuigen en vette wapens je tegen zal komen. Je zult dan ook niet gek opkijken van epische voertuigengevechten waarbij de kogels en rakketten in het rond vliegen.
Dit komt doordat je tijdens het spelen van Warzone punten (genaamd EP) kan scoren, die je vervolgens uit kan geven aan requisitions: wapens, voertuigen en powerups. Je verdient EP door kills en assists te scoren, maar je EP wordt ook in de loop van tijd aangevuld, zelfs als je geen kills scoort. Maar het geldt dus wel dat hoe beter jij je best doet, hoe sneller jij chaos aan kan richten in bijvoorbeeld een Scorpion.
Deze requisitions vind je in REQ-pakketten, die je kan kopen met de credits die je in-game verdient, of met echt geld. Juist, Halo 5 is de eerste Halo game die over microtransacties beschikt. Maar deze REQ-pakketten zijn ook allemaal verkrijgbaar zonder er één cent aan uit te geven, je moet dan alleen wat harder grinden om deze credits te verdienen.
halo 5 review - wapens

Arena grijpt terug naar Halo roots

Bovendien zijn deze requisitions niet te gebruiken in de andere grote multiplayermodus: Arena. Deze strakke, serieuzere modus grijpt terug naar de Halo roots, dus we zien bekende modi als Team Slayer, Team SWAT en Capture the Flag langskomen. Ook nieuwe modi als Breakout zijn speelbaar in Arena.
Arena is het standaard 4v4, rood versus blauw, dat we van Halo gewend zijn. Maar standaard staat zeker niet gelijk aan saai! Met Arena kan je eigenlijk alle kanten op, omdat het over veel verschillende multiplayermodi beschikt. En natuurlijk zit ook Arena helemaal vol met dikke actie.
Op deze manier biedt Halo 5 voor elke speler wat wils: zoek je een knotsgekke over-the-top multiplayer-ervaring, dan is Warzone de modus voor jou. Heb je meer zin om even serieus een potje Slayer te spelen, dan kan je in de Arena modus terecht.
Het is nog maar de vraag hoe de multiplayerservers het gaan verduren na de release van Halo 5. Voorafgaand aan de release was de multiplayer al speelbaar, maar de servers zagen natuurlijk bij lange na niet dezelfde spelersaantallen als na release van de game het geval zal zijn. Dit was het voornaamste struikelblok voor The Master Chief Collection, dus het is nog afwachten hoe Halo 5 op dit gebied gaat presteren.
halo 5 review - grafisch

Grafisch kunstwerk

Halo 5 is de eerste Halo game echt gemaakt voor de Xbox One (The Master Chief Collection niet inbegrepen aangezien dit een collectie van remasters is), en dat merk je. De graphics zijn prachtig, zowel voor de cutscenes als de gameplay.
Je kijkt je ogen uit tijdens het spelen van het grafische kunstwerk dat Halo 5 Guardians heet. De gameplay is bovendien enorm soepel en voelt heerlijk aan, dankzij de 60fps speelervaring die de kracht van de Xbox One biedt.
Ook de multiplayer heeft een grote opknapbeurt gekregen op het gebied van graphics. Bovendien zijn de bewegingen van de personages aangepast, waardoor alles een stuk natuurlijker en echter lijkt. In voorgaande games kon het soms nog wel eens lijken alsof je over de grond gleed, maar nu beweegt je beeld wat op een neer wanneer je rent, wat een meer overtuigende speelervaring biedt.
halo 5 review - xbox one

Nieuw tegenover oud in heel Halo 5

De verfrissende mix van nieuw en oud zet zich gedurende het hele spel door. In Halo 5 krijg je wapens, voertuigen en vijanden uit alle voorgaande games voorgeschoteld om mee te spelen tijdens je avontuur. Ook kent de game een aantal nieuwe wapens en voertuigen, waaronder de Hydra Launcher, een raketwerper die guided missiles afschiet, en de Phaeton, een Forerunner vliegschip.
Zoals eerder beschreven moet 343 Industires zich bewijzen met Halo 5, vandaar dat de game naast al deze vernieuwingen een langlopende advertentiecampagne zag. Hierin werd volop voorbereid op de 'epische jacht' die we in Halo 5 te zien zullen krijgen. Heel veel details gaan we natuurlijk niet bekendmaken, dat moet je allemaal zelf ontdekken. Maar het is wel jammer dat je door de vele trailers eigenlijk op een verkeerd been wordt gezet wat betreft het verhaal van Halo 5.
Toch raak je zeker niet snel verveeld in het verhaal Halo 5, vanwege al de nieuwe features en de goede mix tussen oud en nieuw. Het is makkelijk om jezelf uren te verliezen in het verhaal van Halo 5 en het einde van de game lijkt dan ook veel te snel te komen. Verwacht dan ook niet erg lang bezig te zijn met de campaign van Halo 5, maar gelukkig brengt de multiplayer wel urenlang speelplezier.
halo 5 review screenshot

Halo 5 Review - Verfrissende mix tussen oud en nieuw

Halo 5 is wederom een goed deel in een sterke gamereeks. De mix tussen oude, vertrouwde elementen en toffe vernieuwingen doet het goed. Toch zijn niet alle aanpassingen gewenst en voelen deze wat raar aan voor de echte fan: de grote afwezigheid van de Master Chief en het allerbelangrijkste, de afwezigheid van de couch co-op, zijn twee punten die de speelervaring naar beneden halen. Bovendien voelt de campaign wat kort aan. Afgezien van deze kritiekpunten knalt de game heerlijk weg, en ziet Halo 5 er grafisch beeldschoon uit.
De multiplayer biedt genoeg variatie om gegarandeerd te staan voor veel avonden vermaak, wat te vinden is in zowel de nieuwe Warzone als de wat meer vertrouwde Arena modus. Voor de Halo fans is het natuurlijk een must om de game in huis te halen. Bereid je voor op een hoop nieuwe features waar je urenlang mee aan de slag kunt, gemixt met de geliefde kernelementen die we gewend zijn uit de voorgaande Halo games.
Halo 5 Guardians is vanaf 27 oktober verkrijgbaar exclusief voor de Xbox One, je kunt de game hier bestellen.