Grow Up Review - Robot met heimwee

maandag, 22 augustus 2016 om 12:00
Inmiddels hebben de meeste mensen gehoord van het robotje BUD. Deze droid heeft vorig jaar februari de harten van gamers verovert met Grow Home. In deze platformer klim je door een polygonaal landschap op zoek naar kristallen. Nu mogen BUD’s buddies zich gelukkig prijzen want de robot is terug. Lees er alles over in de Grow Up Review!
Grow Up is de titel van het vervolg op een inmiddels legendarische titel van Ubisoft. Het lijkt er op dat Grow Up slechts een vernieuwde versie van het originele spel uit 2015 is. Toch zit er een boel verschil in de twee. Lees snel verder om er achter te komen waarom Grow Up opnieuw een unieke ervaring is met BUD.
Grow Up review 2

My Best Bud

In Grow Up neem je de rol in van het robotje BUD die, door een meteorietenstorm, is gestrand op een planeet. Zijn ruimteschip met een boordcomputer genaamd MOM ligt verspreid over deze planeet en het is aan jou om deze weer bij elkaar te verzamelen. Dit is waar je zoektocht begint. Bewapend met twee armen die alles grijpen wat los of vast zit, ga je tot het uiterste om je weg naar huis te vinden.
Gelukkig ben je niet alleen want door het hele land liggen planten verspreid die je kunt oppakken en gebruiken om op nieuwe plekken te komen. In Grow Up leeft alles en heeft elk object een functie. Op een ietwat schattige en onhandige manier probeert BUD over obstakels heen te komen om steeds dichter bij zijn doel in de buurt te komen. Na tien minuten heb je al compassie gecreëerd voor de robot die vastberaden is om naar huis te gaan.
Net zoals BUD een hele eigen persoonlijkheid heeft, is de hele wereld waar je je op bevindt met een zelfde charme neergezet. Het polygonale animatiewerk barst van de kleuren en alles wat je ziet, is daarom ook een genot voor het oog. Van de rivieren tot de wolken is de animatie een compleet en samenhangend geheel. De looks van Grow Up lijken daarom ook erg op een kruising tussen een Nintendo 64 platformer en een animatiefilm.
Grow Up Review 1

Krakkemikkig vakmanschap

De dialoog gedurende de zoektocht is soms wat minimaal. Er wordt door de makers eigenlijk verwacht dat je als speler het eerste deel ook hebt gespeeld. Dit kan betekenen dat de minimale instructie van de gameplay leidt naar een onhandig eerste half uur. Met die reden kan het begin ook erg frustrerend zijn om doorheen te komen. Gelukkig word je daarna al snel beloond en kan het echte feestje beginnen.
Het welbekende geklim, is wat niet ontbreekt in Grow Up. Maar dit maal is er het een en ander aan toegevoegd. Zo heb je een zestal speciale skills verspreid door het land die ervoor zorgen dat je reddingsactie een stukje soepeler gaat. Wat begint met vleugeltjes om niet te pletter te vallen, wordt later een Metroid-achtige balvorm waarmee je zonder moeite over de planeet kunt rollen.
Natuurlijk is dat alleen niet genoeg om het gevoel van voldoening te krijgen. Ubisoft heeft het voor elkaar gekregen om je als speler in een bepaalde staat van extase te krijgen. Mede door de felle kleuren, de rustgevende omgeving en de subtiele achtergrondmuziek ben je makkelijk vier uur achter elkaar kwijt zonder een besef van tijd. Grow Up is zonder twijfel een waar kunstwerk om te zien.
Helaas is de verhaallijn van redelijk korte duur. Om het spel uit te spelen heb je aan vier tot zes uur wel genoeg. Er is gelukkig wel de mogelijkheid om alle kristallen te verzamelen die leiden naar een sterkere batterij BUD. Daarnaast liggen er door het land meerdere uitdagingen verspreid die je met je vlieg-POD kunt spelen.
Bovendien is een lange verhaallijn niet waarvoor je dit spel moet willen spelen. Grow Up heeft een enorm sterk fundament in de zin dat het gaat om de ervaring. Op sommige punten moet je als speler even stilstaan bij het prachtige landschap waar je je in bevindt. Wie heeft er een twintig uur durende main storyline nodig als je ook van het moment kunt genieten?
Grow Up review

Grow Up Review (PS4) – Meer van het magische

Hoewel Grow Up niet zozeer met veel nieuws komt aanzetten, ten opzichte van voorganger Grow Home, lukt het Ubisoft wel om een nieuw avontuur voor te schotelen. Het vertrouwde gevoel dat we van BUD gewend zijn, komt in deze game weer enorm sterk naar voren. De combinatie van een visueel meesterwerk en een simpele, maar prachtige, animatie zorgt voor een totaalplaatje waar elke fan van zal smullen. Grow Up is daarom ook zeker een titel die je in huis moet halen.
Grow Up is nu verkrijgbaar op PC, Playstation 4 en Xbox One.