Fast RMX Review - Speciaal voor adrenalinejunkies

zondag, 19 maart 2017 om 14:00
In 2015 kwam Fast Racing NEO uit voor de Wii U. De game, een soort spirituele opvolger van F-Zero, werd positief ontvangen en kreeg een fysieke versie. Nu is de Nintendo Switch uit en is het tijd voor een vernieuwde versie van deze game. In deze Fast RMX Review lees je of deze razendsnelle racer wat voor jou is!
Een echte opvolger voor F-Zero is er nooit gekomen, maar Fast Racing NEO komt bijzonder dicht bij de game die Nintendo niet met een vervolg wilde belonen. Het is een game die elementen uit F-Zero combineert met elementen die we uit WipEout kennen. Het eindresultaat is een kleurrijke racer die razendsnel is! En die game heeft op de Switch eShop voor 20 euro een facelift gekregen in de vorm van de exclusieve Switch game Fast RMX.
Fast RMX Review

Vliegensvlug kleur bekennen

In Fast RMX kruip je achter het stuur van een supersnel ruimtevoertuig. Daarin is je doel helder; ga zo snel mogelijk over de finish. Onderweg moet je de andere coureurs voor proberen te blijven door gebruik te maken van de mogelijkheden om te boosten. Dit zijn er een paar; je kunt de boost orbs verzamelen die je turbo meter vullen, of je kunt over de gekleurde stroken vliegen die de levels rijk zijn.
Dat laatste heeft alleen wel een voorwaarde. Je moet hier namelijk in dezelfde kleur (geel of blauw) als de strook overheen vliegen, want anders zal deze je niet boosten, maar afremmen. Het klinkt allemaal bijzonder simpel en eigenlijk is dat het ook. Maar de game daagt je toch behoorlijk uit. Alles gaat namelijk supersnel en één foutje komt je duur te staan.
De andere coureurs zijn namelijk niet voor de poes en vliegen je zomaar voorbij als je even wat aan snelheid inlevert. En de banen die je voorgeschoteld krijgt, bevatten ook genoeg uitdaging. Het is dan ook zaak om zo snel mogelijk aan de besturing te wennen, want daarmee staat of valt jouw racecarrière in Fast RMX.
Fast RMX Review

Audiovisueel geweldig

Gelukkig is de besturing behoorlijk makkelijk, wat de game erg toegankelijk maakt. Net als Fast Racing NEO destijds. En in principe is Fast RMX ook dezelfde game, maar dan met een heleboel extra’s. De game geeft je de keuze uit dertig verschillende tracks die je overal mee naartoe nemen. Zo race je de ene keer over een parcours bestaande uit buizen en de andere keer doe je ineens een ruimtestation aan.
Jammer genoeg valt de game wel vaak terug op levels met aaneenschakelingen van sprongen, waarbij je eigenlijk niet goed ziet waar je nou moet landen. Dit is een beetje jammer, want wat betreft omgevingen varieert de game enorm. En als er dan twee banen zijn die een beetje op elkaar lijken, is dat helemaal niet zo erg.
Maar de variatie in banen is geweldig. Alle banen hebben hun eigen unieke kenmerken en werkelijk op iedere baan knallen de kleuren van je scherm. Fast RMX oogt simpelweg geweldig wat betreft design. De game loopt zonder haperingen op 1080i en met 60 frames per seconde. Als je de game in handheldmodus speelt schaalt dit terug naar 720p, maar dan nog oogt alles fantastisch.
Alles voelt vanaf het eerste moment ook alsof je razendsnel gaat en dat geeft je constant een adrenalinekick als je bezig bent. De bombastische soundtrack voegt hier alleen maar aan toe.
Fast RMX Review

Uitgebreider dan Fast Racing NEO

De game oogt dus geweldig en dat is alvast een dik pluspunt. Maar je wil ook variatie in voertuigen in een dergelijke game. Gelukkig krijg je ook daarvan genoeg tot je beschikking. Er zijn maar liefst 15 racemonsters te selecteren in de game. Een deel daarvan kun je gelijk besturen en een ander deel moet je vrijspelen door races te winnen.
En het zijn allemaal unieke voertuigen, met eigen voor- en nadelen. De ene is sneller, maar trekt langzaam op, terwijl de andere weer snel optrekt en op zijn snelst gewoon wat langzamer is. Wat betreft de besturing verschillen alle schepen ook weer net wat van elkaar. Als laatste heeft ieder schip zijn eigen boost niveau, iets wat in deze game erg belangrijk kan zijn.
Fast Racing RMX is eigenlijk een uitgebreide versie van Fast Racing NEO. Dit is ook in de modi terug te zien. Fast RMX biedt je namelijk een paar verschillende modi die aan bijna iedere wens van snelheidsduivel voldoen. Om te beginnen heeft Fast RMX een Championship modus, waarin je drie klassen voorgeschoteld krijgt. Dit zijn Subsonic, Supersonic en Hypersonic.
Fast RMX Review

Genoeg vermakelijke modi

Deze zijn een beetje te vergelijken met de 50cc, 100cc en 150cc klassen van Mario Kart. Je begint ‘langzaam’ en gaat per klasse steeds een stukje sneller. En in de Hypersonic klasse moet je uiteindelijk wel heel scherp zijn, wil je winnen. In iedere klasse zijn tien verschillende cups beschikbaar met daarin telkens drie races. Na deze drie races wordt de winnaar van de cup bekend.
Deze klassen zijn ook beschikbaar in de Hero modus, die in essentie hetzelfde is als de Championship modus. Alleen bij de Hero modus is alles nog net even wat moeilijker, want nu kan ook je schip kapot. De Boost stroken in de levels zorgen voor het opladen van je schild, maar als je onderweg te vaak botst, is het over met de pret.
Een toffe modus dus, maar net als de Championship modus is deze alleen in je eentje te spelen. Gelukkig is er ook een multiplayergedeelte in de game verwerkt dat verrassend goed werkt. Je kunt offline in splitscreen tegen elkaar racen, mensen online voorbij streven en ook lokaal, dus in handheld modus met iemand anders met een Switch en deze game de strijd aan gaan.
Fast RMX Review

Mist toch wel iets

Het online spelen werkt heerlijk en je hebt nagenoeg geen last van lag. Helaas hebben we niet kunnen testen of dit ook zo is als je lokaal speelt met meerdere Switch bezitters. In de multiplayer modi (en ook in de singleplayer modi) is Fast RMX te spelen met beide Joy-Con controllers los van elkaar. Je kunt natuurlijk ook aan de bak met de Joy-Con in de Grip, als je in je eentje speelt
Je bent dus niet aan één manier van besturen gebonden en zelfs onderweg is de game heerlijk om even erbij te pakken. Maar toch mis je iets, wat voornamelijk in de modi terugkomt. Er is geen mogelijkheid om een baan even te proberen in een losse race, waardoor je diverse cups vaker helemaal moet doorlopen om te winnen.
Daarnaast had in deze razendsnelle game een time trial modus niet misstaan. Het gaat er tenslotte allemaal om wie de snelste is. Je tijd per race wordt wel vastgelegd, maar daarin zit niet echt een uitdaging. Het zou gewoon toffer zijn geweest als hiervoor een echte modus in de game had gezeten.
Fast RMX Review

Digitale adrenalinekick

Onderaan de streep biedt Fast RMX je een heleboel modi die op zich allemaal erg tof zijn. Het gemis van een time trial is niet heel groot, gezien de game genoeg anders biedt. De game oogt ook echt geweldig en draait op een soepele 60 frames per seconde.
Dat moet ook wel, want alles beweegt razendsnel. En begeleid door een bombastische soundtrack kan het niet anders dan dat je adrenaline gaat pompen. Fast RMX is een must voor iedere racefan en een mooie zoethouder tot Mario Kart 8 Deluxe!