Everdell Digital Review - Digitale natuur

zondag, 07 augustus 2022 om 17:00
everdell digital homescreenf1659460978
Ruim een jaar geleden bespraken wij Everdell. Wij zijn erg weg van het spel, en zijn ook flink te spreken over de speelstukken. Direwolf Digital heeft een digitale versie gemaakt en wij gingen uitzoeken hoe goed het spel vertaald wordt.

Het spel onder de app

In Everdell bouwen spelers elk een stadje voor de lokale critters. De bevolking zal de beste stad kiezen, dus doe je best! Dit bouwen doe je door werkers uit te sturen en grondstoffen te verzamelen, of door kaarten in jouw tableau te plaatsen om je stad te vormen. Maar pas wel op, want met vijftien kaarten zit je stad vol.
Spelers moeten een goede balans vinden tussen productie zoals een boerderij of een mijn, en kaarten die meer punten opleveren zoals een koning. Hierbij is ook de interessante gimmick dat een critter gratis is als je het bijbehorende gebouw hebt voor ze om in te werken. Zo is de koning gratis als je een kasteel hebt, en de mijner gratis als je een mijn hebt.
Wij gaan het meer over de digitale versie hebben, dus voor meer details over Everdell zal je ons eerdere stuk moeten lezen. Mocht je de link kwijt zijn, hier is het nogmaals. Het onderliggende spel is helemaal hetzelfde in Everdell Digital, met de kleine uitzondering dat de vrouw en man zijn vervangen met de verzamelaar en de boer. Maar enkel de namen zijn anders.
everdell digital startopstellingf1659257748

No more squishy bits

Eén van onze favoriete aspecten van Everdell is het speelmateriaal. Het hout is gemaakt van hout, de bessen van zacht rubber (zodat ze squishy zijn) en de resin van hard plastic. Het voelt goed, en je kan het spel bijna met je vingers spelen. Maar Everdell Digital is dus digitaal. Daardoor kunnen we de stukjes niet aanraken. Wat krijgen we ervoor terug?
Nou, de aangename achtergrondmuziek. Het klinkt leuk en stoort niet. Bovendien kan je de muziek apart bijstellen voor het geval je er genoeg van hebt of je eigen muziek op wil zetten. Ook zijn er geluidjes en effectjes voor je acties. Verwacht niet de geweldige voicelines en spektakels waar Hearthstone een groot gedeelte van zijn succes aan heeft te danken. Maar we vinden het wel erg leuk als de eekhoorntjes terug naar onze basis rennen als we gaan voorbereiden voor een nieuw seizoen.
Het voornaamste is eigenlijk het verdwijnen van die verdraaide boom. Ja het ziet er leuk uit, maar het zit ook altijd in de weg. Zoals het is in Everdell Digital, waar je in een enkel oogopslag kan zien welke achievements nog beschikbaar zijn. En met een hover van je muis lees je alle details. En het is veel gemakkelijker te kijken wat je buren nou allemaal aan het doen zijn. Overzicht is flink verbeterd in Evedell Digital, is wat we willen zeggen.
everdell digital wandererf1659257729

Handig, maar ook onhandig

Dat wil natuurlijk niet zeggen dat alles in Everdell Digital handiger is dan in het originele spel. Onze voornaamste klacht is, gek genoeg, je eigen stadje/tableau. Je mag maximaal vijftien kaarten aanleggen in je stad, en dan is de boel vol. Je zou denken dat het spel dan drie rijen van vijf maakt, zodat je gemakkelijk kan zien wat nog past. Eventueel zelfs met vakjes, om lekker duidelijk te maken wat je nog kwijt kan.
En voor je tegenstanders is dat precies wat je te zien krijgt. Drie handige rijen van vijf, lekker overzichtelijk. Maar voor je eigen stadje is dat niet het geval. In plaats daarvan krijg je een rij met negen en een rij met zes. Waarom? Maak het dan op zijn minst tien en vijf, dat telt een stuk fijner. Dit is simpelweg onhandig. Ook wordt de reiziger gewoon tussen je andere kaarten gestopt. Bijzonder onhandig, want die telt niet mee voor je maximale hoeveelheid kaarten. Dus zet de kaart apart.
Waar duidelijk wel over nagedacht is, is het echtpaar. De verzamelaar en de boer nemen samen een enkel vakje in, en hebben dan een iets grotere hartvorm. Dat is leuk, dat is schattig, en het is vooral ook overzichtelijk. Everdell Digital laat zelfs hun opgetelde waarde zien, zodat jij minder rekenwerk hoeft te doen. Sterker nog, de game berekent constant iedereens totaalstand. Nu weet je de hele tijd hoe je ervoor staat zonder handengewapper of minuten die je spendeert aan tellen.
everdell digital eindef1659260353

Tutorials en uitdagingen

Er zijn weinig bordspellen die een tutorial hebben. Het is gewoon iets dat niet zo lekker werkt als de spelers alles zelf op moeten zetten. Een enkele uitzondering die wij kunnen bedenken is de fantastische Dungeon Lords, maar daar houdt het wel echt mee op. Omdat het op pc is kan Everdell Digital dit echter natuurlijk wel gewoon aanbieden.
En dat is fijn. Everdell heeft toch wat complexiteiten die je even door moet krijgen. Voor een beginnend bordspelspeler kan het nét even te veel zijn. De tutorial loopt hier stapsgewijs overzichtelijk doorheen. Ook laat het zien hoe de controls werken. Die zijn vrij intuïtief, maar het is toch fijn dat we nog even kort aan het handje worden gehouden.
Ook zijn er een tweetal uitdagingen waar we mee aan de slag kunnen, elk met twee moeilijkheidsgraden. Deze zijn beiden niet té moeilijk om te behalen als je al bekend bent met Everdell. Maar het is wel goed om de nuances even iets beter door te krijgen. En het is ook een leuke manier om met iets aangepaste regels te spelen.
everdell digital challengesf1659460969

Digital en de toekomst

Wat ons betreft is het grootste pluspunt eigenlijk dat je online kan spelen. Pass and play is natuurlijk prima als je speelt op een tablet of Steam Deck (of in de toekomst, de Switch), maar in zulke gevallen spelen we toch liever de fysieke versie. En dat ondanks de toegevoegde opzettijd! Maar online spelen met vrienden die in een andere stad zitten is wel erg leuk.
Ook kan je nu Everdell spelen tegen NPC's. Er zit al een solomodus in de doos, met een gemene rattenkoning die tracht jou het leven zuur te maken. Maar solomodi werken voor ons nooit zo goed als we de zetten voor onze 'tegenstander' moeten maken. NPC's die zelf speelstukken kunnen verplaatsen vinden we een stuk fijner. Bovendien zit de rattenkoning gewoon in het spel! Dus mocht je dat willen proberen, geen probleem.
Wat we nog wel missen zijn de uitbreidingen. Begrijp ons niet verkeerd, Everdell is leuk genoeg zonder de extra's. Wij hebben, met onze gelimiteerde opslagruimte in een woonruimte van 30m2, ervoor gekozen om alleen het basisspel mee te nemen. Maar de uitbreidingen zijn wel erg leuk. Dus hopelijk worden die in de toekomst aan Everdell Digital toegevoegd.
everdell digital optiesf1659257759

Everdell Digital is een zeer goede adaptatie van een geweldig bordspel. Als bordspelliefhebbers spelen wij nog steeds liever fysiek, dus de pass and play zullen we niet zovaak aanraken. Maar online spelen is fijn, en tegen NPC's spelen is ook leuk. Ook is de stadsboom nu veel overzichtelijker. Die uitbreidingen zullen, mits het spel aardig verkoopt, vast toegevoegd worden in de toekomst. Het is alleen raar dat je eigen stad wat ononverzichtelijk is gemaakt...
Ben jij benieuwd naar Everdell Digital? Je kan het voor 16,79 euro aanschaffen op Steam, of voor 9,99 op Android en iOS.