Escape Room the Game Review - Puzzels voor gevorderden

dinsdag, 30 augustus 2016 om 17:24
Geen film, serie of console game, maar een bordspel dit keer op XGN.nl. Het gaat om Escape Room the Game, een spel gemaakt door Identity Games naar de populaire 'Escape Rooms'. We speelden het spel op een warme nazomeravond en kwamen met deze Escape Room the Game Review.
Dankzij Identity Games kregen wij afgelopen week het bordspel Escape Room the Game binnen. Deze 16+ game is bedoeld voor drie tot vijf spelers die a la Sherlock Holmes de nodige aanwijzingen moeten vinden om de puzzels die de game bevat op te kunnen lossen. Of het de knappe koppen van de XGN redactie is gelukt en of het spel is bevallen, lees je in deze Escape Room the Game Review.

Van kamer naar bordspel

Sinds enkele jaren zijn Escape Rooms ontzettend populair. Het concept dat vooral bekend is van de kamers waarin je je met een zelf samengesteld team laat 'opsluiten', is er nu ook in bordspel vorm. Escape Room the Game kent vier puzzels die variëren in niveau. Prison Break en Virus zijn de twee makkelijkste, gevolgd door Nuclear Countdown en de moeilijkste van allemaal Temple of the Aztec.
De game komt zoals gezegd met vier verschillende puzzels, een 'bom'; de chrono decoder, sleutels en per game een achttal aanwijzingen voor als je vastloopt tijdens het puzzelen. Ieder spel wordt ingeleid met een verhaal dat op de eerste envelop staat weergegeven. We trapten 'makkelijk' af met Prison Break, de op papier eenvoudigste puzzel van de vier.
Escape Room the Game Review 1

Prison Break

Tien jaar lang zit je al, volledig ten onrechte, in je cel. Er heeft iemand een plan achter gelaten met de uitleg hoe je uit je cel kan ontsnappen. Je hebt precies een uur de tijd voordat de bewakers weer terugkeren bij je cel. De druk is hoog!
Vanaf dat moment kan de puzzeltocht beginnen. Alsof ons leven er daadwerkelijk van af hangt, beginnen we met de vier verschillende puzzels die de eerste enveloppe bevat. Al snel ontcijferen we enkele codes waarmee we sleutels kunnen pakken die corresponderen met de verkregen cijfers.
Het idee is dat je per stage, dat zijn er iedere keer drie, vier sleutels vindt met het juiste getal erop. Deze dienen in de bom gedrukt te worden om een ronde door te komen. Wanneer je vier de juiste sleutels in het apparaat drukt, zal een goedkeurend deuntje klinken. Zo niet, dan hoor je een hard afwijzend geluid en weet je dat je ergens de mist in bent gegaan.
Het eerste deel van de eerste puzzel begint nog vrij eenvoudig, maar nadat we de vier juiste sleutels gevonden hebben en envelop twee mogen openen, neemt het niveau direct toe. Met de handen in het haar kraken we onze hersenen op de vele cijfers, letters en geheimzinnige plattegronden die in het spel bijgesloten zijn.

Escape Room the Game Review

Hints voor de vastlopers

Na tientallen minuten zijn we nog niet veel opgeschoten en besluiten er enkele hints bij te pakken. Deze hints mag je pakken, mits je na vastgestelde tijden nog niet voorbij een stage van het spel bent. De eerste hints zijn vrij voor de hand liggend en hebben we dan vaak al opgelost. Toch hebben deze oplossingen ons geen steek verder gebracht en zien we klaarblijkelijk iets over het hoofd.
Met nog twintig minuten op de klok begint het angstzweet ons uit te breken. Zullen we niet ontsnappen en moeten we de rest van ons leven achter tralies doorbrengen? Het lijkt er wel op. Tot iemand een geniale ingeving heeft en de oplossing plots heeft ontcijferd. Met nog vijftien minuten op de klok dringen we door tot de derde en laatste stage van Prison Break.

Teamwork is het codewoord

Hoewel Prison Break op papier het makkelijkst is, vraagt het toch het nodige inzicht, concentratie en teamwork. Het spel is van een dusdanig niveau dat je dit niet even gezellig met wat vrienden speelt. Iedereen dient uiterst geconcentreerd te zijn en moet de wil hebben om de puzzel op te lossen. Het is geen Sudoku dat je even in vijf minuten oplost.
Dat is ook precies wat het spel leuk maakt, al kan het soms enigszins frustrerend zijn dat je weer een hint erbij moet pakken, omdat jij en je team de oplossing weer eens niet zien. Het bereiken van het derde deel geeft de burger moed en met nog exact twintig seconden op de klok, drukken we het laatste en beslissende sleuteltje erin en krijgen we een vrolijke tune te horen. We made it!
Escape Room the Game Review 2

Escape Room the Game Review - niet zomaar een puzzel

Voor iedereen die écht van puzzelen houdt, is Escape Room the Game een heel geschikt spel. De mensen die bekend zijn met Escape Rooms zullen dit spel ook fantastisch vinden. Het is namelijk precies wat je van een Escape Room verwacht, maar dan verpakt als bordspel. De puzzels, zelfs de eerste twee, vragen veel van je denkvermogen en een goede samenwerking. Het is echt puzzelen voor gevorderden en ideaal als je aan teambuilding wilt doen, of niet, als je de oplossingen niet weet te vinden met je team.
Het enige nadeel aan het bordspel is, net als met een echte Escape Room, dat het spel geen replaywaarde heeft. Nadat je eenmaal een puzzel hebt opgelost, is het daarmee ook klaar. Er komen dan ook uitbreidingspakketten beschikbaar zodat je verder kunt blijven puzzelen. Escape Room the Game koop je voor 38 euro bij de bekende speelgoedwinkels.