Dragons & Titans Review

door Wouter
vrijdag, 04 april 2014 om 16:00
Men neemt een handjevol draken, een aantal titanen en doordrenkt dit met een MOBA-sausje. Wij kunnen wel raden welke gedachten er in het hoofd van ontwikkelaar Wyrmbyte rondgingen toen het met het concept kwam voor Dragons & Titans: We nemen drie populaire onderwerpen en maken er maar het beste van. Maar leveren die gedachtenspinsels ook een geslaagde game af?
MOBA, MOBA, MOBA. Er was een tijd dat we jou helemaal te gek vonden. Helaas gaat die gedachte tegenwoordig niet vaak meer op. De massive online battle arena-titels schieten met bosjes uit de grond, waardoor het voor de gemiddelde gamer moeilijk wordt om ze allemaal uit elkaar te houden. Toegegeven, vrijwel iedere game binnen het genre heeft iets wat het 'uniek' maakt en wat het onderscheid moet vormen. Maar als we heel eerlijk zijn, het blijven meestal schaamteloze kopieën van wat de grondleggers als League of Legends en DotA ooit zijn begonnen. De vraag is of Dragons & Titans hier een uitzondering op vormt met zijn luchtgevechten met woeste draken en grote titanen.

Hetzelfde liedje

Het concept achter Dragons & Titans is vrij simpel. Twee teams van vijf personen nemen het tegen elkaar op in een multiplayer modus. Het doel is om het kamp van de tegenstander te bereiken en daar de titan van jouw team te bevrijden uit zijn kooi. Maar voordat je zover bent, zul je eerst de weg vrij moeten maken van turrets, minions en allerlei andere dingen. Het vijandelijke team probeert vanzelfsprekend hetzelfde te doen bij jou.
Zoals je ziet zijn de gelijkenissen met de gemiddelde MOBA al snel gemaakt. In plaats van een basis zul je nu een kooi kapot moeten maken en de weg ernaar toe is nog steeds bezaaid met vijandelijk afweergeschut. En toch zijn er wel degelijk grote verschillen te vinden. Het speelveld is bijvoorbeeld erg open en beperkt zich niet tot de typische paden lay-out. Dit zorgt in veel gevallen voor wat grootschaligere gevechten tussen meerdere spelers, omdat iedereen minder druk is met het verdedigen van een bepaalde route.
Dit kan op zich wel leuk uitpakken, maar je mist hierdoor de spannende één op één gevechten die je wél krijgt wanneer je verschillende routes in het spel stopt en iedere speler dus een bepaald pad voor zijn rekening neemt. De speelduur van een gemiddeld gevecht gaat hierdoor ook drastisch omlaag omdat een team zo sneller voortgang boekt.

Zowaar een verhaal

Ook een nieuwigheidje is de toevoeging van een singleplayer. Hierin volg je een verhaallijn waarin je met een personage naar keuze wat missies moet doen op drie verschillende niveaus. Verwacht er alleen niet te veel van. De missies komen altijd op hetzelfde neer, namelijk het verslaan van een aantal vijanden. Het achtergrondverhaal is ook niet iets om over naar huis te schrijven met slechts een aantal dialogen en een paar simpele quests. Maar goed, de echte MOBA-speler kan zo’n singleplayer natuurlijk gestolen worden. Voor de nieuwelingen is het echter een handige manier om wat te oefenen.

Kies jouw vervoer

De draken waar je mee kunt vechten zijn er in allerlei soorten en maten en zijn vrij te spelen door een setje mystery eggs te kopen. Dit setje van drie koop je met de punten die je langzaamaan verdient of je koopt ze direct met echt geld, zoals een free-to-play game betaamt. Iedere draak kan twee aanvallen en specialiseert zich in een bepaald aspect, bijvoorbeeld verdediging of aanval. Daarnaast kun je voor ieder gevecht een wapen uitkiezen dat het personage op jouw draak gebruikt. Dit voegt nog eens twee aanvallen aan jouw arsenaal toe. Als laatste zijn er ook nog twee plekken vrij om in te vullen met spreuken die jij handig vindt.
Zoals je kunt verwachten van een free-to-play game komen hier allerlei betalingsmogelijkheden bij kijken. Je kunt door middel van een klein bedrag een setje nieuwe draken kopen, waar we op zich niet zo veel op tegen hebben, maar je kunt er ook voor kiezen om bepaalde zaken te verbeteren met echt geld. Denk aan het sterker maken van een bepaalde draak of het wapen dat je voor een gevecht kunt uitkiezen verbeteren. Iets wat een groter voordeel kan opleveren dan je denkt. De mensen de fel tegen deze pay-to-win methode zijn, moeten we dus teleurstellen.

Onhandige besturing

Over dit aanbod valt niets negatiefs te zeggen, behalve de betalingsmogelijkheden die het toestaan om heel snel te levelen. Er zijn enorm veel draken om mee te spelen en de extra spreuken en wapens die je kunt uitkiezen zorgen ervoor dat je de speelstijl van jouw voorkeur kunt najagen. Hier hebben wij dan ook geen probleem mee. Waar we wél een probleem mee hebben, is de besturing. Je beweegt jezelf niet door op een willekeurige plek op de kaart te klikken, maar door de rechtermuisknop ingedrukt te houden. Jouw draak vliegt dan de kant op waar je heen wijst. Hetzelfde geldt voor de spatiebalk, alleen vlieg je dan naar achteren.
Wanneer je jezelf door een level manoeuvreert is dit geen probleem, maar bij een gevecht met een andere speler is dit alles behalve handig. Dit zorgt er óf voor dat je heel onhandig achter elkaars staart aanvliegt in een kleine cirkel in een wanhopige poging om elkaar te raken, óf het zorgt voor hele rare achtervolgingen waarbij de een al schietend achteruitvliegt en de andere speler de achtervolging in zet. Kortom, het vergt niet zoveel techniek en je bent binnen de kortste keren door je mana heen. Iets wat grote gevolgen heeft, want zonder mana ben je niets anders dan een schietschijf. Alleen door terug te gaan naar je eigen basis kun je dit in een rap tempo aanvullen, wat alleen maar weer tijd kost.

Interessant maar met veel gebreken

Dragons & Titans probeert wanhopig de magie van titels als League of Legends na te maken, maar slaagt daar niet in door alle kleine unieke keuzes die in de game zijn gemaakt. Het leveldesign zorgt voor lang niet zoveel spanning, de besturing werkt niet mee tijdens gevechten en de mate waarin je afhankelijk bent van mana is te hoog. Het zijn kleine puntjes, maar wanneer je met een genre als MOBA werkt, zijn het juist die kleine puntjes die een spel maken of breken. Dragons & Titans heeft absoluut ook goede dingen te bieden, zoals een makkelijke instap voor nieuwelingen en een gevarieerd aanbod aan personages en wapens, maar dit zal voor ervaren spelers geen reden zijn om Dragons & Titans uit te proberen.
Cijfer: 5.5