Dracula Untold Review

woensdag, 08 oktober 2014 om 16:38
Het is tegenwoordig een zeer populaire trend geworden binnen de filmwereld. Je neemt een klassieke held of slechterik uit een boek of stripboek en vertelt door middel van een film de oorsprong van dat personage. Ook de eeuwenoude vampier Dracula krijgt nu deze behandeling, in Dracula Untold. Een waardig verhaal, of een schaamteloze cash-in?
In Dracula Untold speelt Luke Evans zijn allereerste hoofdrol, als de Transsylvanische prins Vlad Tempes, die later zal uitgroeien tot Dracula. Toen Vlad in zijn jonge jaren werd meegenomen door de Turken om voor ze te vechten, samen met duizend andere kinderen, kwam hij niet als dezelfde persoon terug. In zijn roerige jaren bij de Turken ontwikkelde Vlad een instinct voor oorlog, dat hem zijn bijnaam Vlad the Impaler opleverde.
Dracula Untold screenshot

Een tweede lading

Jaren later heeft Vlad ondertussen een familie opgebouwd en regeert hij over Transsylvanië. Een enkele smet op zijn kleine koninkrijk is de vampier – gespeeld door Charles Dance - die in het Broken Tooth-gebergte huishoudt. Ook de Turkse verkenners van de nieuwe Sultan (Dominic Cooper) hebben kennisgemaakt met de bleke gedaante en kunnen het niet meer navertellen.
Al snel krijgt Vlad daarom bezoek van zijn Turkse buren, die niet alleen een deel van de schatkist opeisen als belasting aan het Ottomaanse Rijk, maar ook een tweede lading kinderen om het leger aan te vullen. Dit betekent ook dat Vlads eigen zoon (Art Parkinson) zal worden meegenomen door de Turken en dat kan hij niet verkroppen. Hij verklaart de oorlog aan het Ottomaanse Rijk en moet de hulp inschakelen van de vampier om ook maar een enkele kans te maken.
Dracula Untold screenshot

Onverwachte ontwikkelingen

Op dat moment in het verhaal zou je al snel verwachten dat Vlad de krachten van de vampier overneemt, het Turkse leger verslaat en nog lang en gelukkig ondersteboven hangt. Dracula Untold bevat echter een verhaal met een aantal onverwachte ontwikkelingen en weet behoorlijk veel inhoud in anderhalf uur te proppen. De film voelt daardoor ook een stuk langer aan en verveelt nooit.
Het is alleen jammer dat de film vrijwel niet spannend wordt. Zodra Luke Evans een paar flinke hoektanden groeit – die van zichzelf trouwens al behoorlijk groot zijn -, wordt eigenlijk alle spanning weggehaald. Als Dracula is hij oppermachtig en kan hij in zijn eentje met gemak een heel leger aan. Hoe zijn krachten in beeld worden gebracht zijn aan de andere kant wel weer spectaculair en de film verdient op het gebied van special effects dan ook een dikke pluim.
Dracula Untold screenshot
Ook Luke Evans verdient een flinke pluim. Hij schittert als de legendarische vampier en dat bedoelen we figuurlijk, niet letterlijk. De beste man heeft zich al eerder bewezen in onder andere The Hobbit en The Raven, maar lijkt zich ook thuis te voelen in een vampierenfilm.

Deus Ex

Het is dan ook zeer jammer om te zien hoe het Deus Ex-aspect van de film alle spanning weghaalt en er een aantal inconsistenties inzitten. Zo slaat het gedrag van de Sultan wel heel snel om van vriend naar vijand en zijn ook de omstandigheden rond Dracula’s transformatie opmerkelijk te noemen.
Dracula Untold screenshot

Dracula Untold is een popcornfilm zonder spanning

Al met al is Dracula Untold een film geworden met gemixte gevoelens. Luke Evans speelt zijn eerste hoofdrol met verve en zet een zeer geloofwaardige Dracula neer, die ook logische keuzes neemt. De krachten van Dracula zijn sterk gedaan en voelen ook heerlijk krachtig aan, maar halen ondertussen wel alle spanning uit de film en er zitten een aantal inconsistenties in. Ben je echter weer toe aan een vampierenfilm met échte vampieren – we zullen geen namen noemen – dan ben je bij Dracula Untold wel aan het goede adres.