DriveClub Review

woensdag, 08 oktober 2014 om 16:52
Samen racen met je vrienden is in DriveClub nog nooit zo leuk geweest. Pak gloednieuwe sportwagens, race door weer en wind en bundel je krachten met die van je club om zo de beste en de snelste te worden.
De clubs zijn in DriveClub erg belangrijk maar daarnaast is het singleplayer gedeelte ook erg leuk om te spelen, want het draait niet alleen om de multiplayer bij deze game. Nadat je het spel hebt opgestart, krijg je een hele vette video te zien waarin je allemaal gloednieuwe sportwagens ziet. Een video die echt de sfeer meegeeft die het spel je probeert te bieden. Vervolgens maak je in het menu een keuze tussen single- of multiplayer.
In de singleplayer kun je een keuze maken tussen de tour, een enkel evenement of multiplayer. De tour is eigenlijk gewoon de carrière die je kan spelen en bestaat uit losse races en evenementen, terwijl een enkel evenement is bedoeld voor als je niet veel tijd hebt en even snel een race wil doen. Het multiplayer gedeelte is alles wat het spel te bieden heeft alleen dan online.

DriveClub toont mooie omgevingen

De tour bestaat uit verschillende soorten racen. De enkele races in de tour bestaan uit een normale race, de tijdrit of drift. Voordat je aan een bepaald type race begint krijg je de keuze uit een klasse auto, een bepaald merk of de herkomst van een auto. Zo kan het zomaar gebeuren dat je alleen die ene bepaalde race mag doen als je een Italiaanse auto kiest.
De verschillende landen waarin je kunt racen zijn: India, Canada, het Verenigd Koningrijk, Noorwegen en Chili. Deze landen bestaan uit circuits en mooie routes door onder andere de bossen in Canada en de sneeuw van Noorwegen.

Het racen van een toernooi

Naast enkele races, tijdritten en drifts, zijn er ook toernooien. Toernooien bestaan vaak uit drie races en hier is meer faam te verdienen dan bij normale races. Faam is het soort punten dat in de game behaald kan worden om levels omhoog te gaan en auto's vrij te spelen. Ga je een level omhoog, dan wordt er vaak ook een auto vrijgespeeld.
Naast faam kun je ook sterren vrijspelen in een toernooi. Sterren zijn nodig om het volgende deel van het toernooi vrij te spelen en elk hoofdstuk binnen de tour vraagt om een bepaald aantal sterren om verder te kunnen. Je zult dus weleens een race opnieuw moeten doen om alle sterren binnen te harken.
Sterren staan voor challenges binnen de race, of het nou een race, tijdrit of drift is. Elk evenement en tournement bevat sterren ofwel challenges die behaald kunnen worden. Dit kan een bepaalde rondetijd zijn maar ook een bepaald aantal driftpunten in een race. Heb je alle sterren binnen het evenement dan heb je kans dat je het volgende chapter al vrijspeelt zonder alle races te hebben voltooid.
Op het circuit in DriveClub

Ook enkele evenementen zijn speelbaar

Heb je geen tijd om een uitgebreid toernooi te spelen, dan kun je nog altijd kiezen voor een enkel evenement naast het toernooi. Je kan een normale race doen waarbij je een aantal tegenstanders hebt waarvan je moet winnen, een tijdrit waarbij je alleen rijdt en een bepaalde tijd per ronde neer moet zetten of een drift challenge waarbij je een bepaald aantal driftpunten moet scoren in een ronde.
Het driften is vrij lastig, omdat het toch een redelijk realistisch spel is en niet elke auto het echt in zijn mars heeft om lekker te gaan driften. Ondanks sommige moeilijke elementen is het zeker een spel waar ook casual gamers mee aan de slag kunnen.

De mooiste bolides alsof je er echt in zit

Niet te vergeten alle auto's die speelbaar zijn in DriveClub. Je hebt verschillende klassen auto's van een wat langzamere auto tot een snelle. Zo kan je bijvoorbeeld in een wat langzamere Audi A1 Quattro rijden maar ook in een supersnelle Pagani Huayra. De auto's zien er ongelooflijk goed uit en op de details is niet bezuinigd.
Van buiten en binnen zien ze er goed uit en bovendien voelen ze allemaal echt aan. Je ziet gewoon dat de makers van deze game er veel tijd en liefde in hebben gestopt.
Voordat een race begint, zie je altijd dat je persnage de autodeur open doet en vervolgens in de auto gaat zitten. Dit is echt alsof je zelf in de auto gaat zitten en voegt daardoor iets toe aan de beleving van DriveClub. Ook het gevoel op de weg is voor elke auto heel anders. Zo krijg je al snel een favoriete auto, maar is het niet altijd mogelijk om met die auto alle evenementen te spelen.
Slecht is het niet, want op deze manier krijg je alle auto's een keer te zien en is de ervaring blijvend anders. Het is niet altijd gunstig om de snelste auto te kiezen, want het kan zomaar zo zijn dat een langzamere auto veel beter is op de weg en daardoor veel beter kan driften. En voor een drift evenement heb je juist die auto nodig die goed kan driften. Dit is af te lezen in de specificaties van de auto zelf.
Mooie bolides in DriveClub

Zodra je online komt in DriveClub

Op het moment dat je de keuze neemt om online te gaan spelen kom je voor een grote keuze te staan: zelf een club aanmaken of je aansluiten bij een club. Bij het aanmaken van een club kun je een eigen clubinsigne maken en krijg je ook een bepaald soort sticker die over de hele auto geplakt kan worden.
Die sticker staat dan voor je club en dat is voornamelijk leuk als je samen rijdt en allemaal dezelfde sticker op de auto draagt. Met een sticker bedoelen we echt een sticker die over de hele auto zit, want je herkent de auto haast niet meer terug. Dit is overigens niet verplicht.
Tijdens het begin van een evenement, of dit nou single- of multiplayer is kies je namelijk altijd of je de auto origineel wil laten of hem wil bestickeren. Dit kan met de club sticker, maar ook met een andere sticker. Met het bestickeren komen we ook gelijk bij de personalisatie van de game. Dat zijn de stickers en het kiezen van een character voor in je auto.
In de instellingen heb je de keuze tussen een man of vrouw, kleding en wat uiterlijke kenmerken naast de verschillende stickers. Wat ons betreft leuk maar wel jammer. Je verwacht van een grootse game als DriveClub dat ook het uitgebreid personaliseren van je auto een optie zou zijn, want tegenwoordig is er bijna geen racegame meer waar je de auto niet kunt personaliseren. Dit zou nog een leuke extra geweest zijn om de game nog interessanter te maken dan hij al is.

Single- en multiplayer challenges

De challenges komen overal in terug. Zo kun je ze in de single-player doen om sterren te behalen en kun je ook een challenge geven aan je teamgenoten of andere mensen. De challenges zijn helemaal te personaliseren en daardoor blijft het altijd spannend. Of je nou een toernooi aan het spelen bent of samen online speelt, je vindt de challenges overal terug.
Gepersonaliseerde challenges in DriveClub

DriveClub: grootste racegame op de PS4 tot nu toe

DriveClub is één van de grootste racegames die we tot nu toe op de PlayStation 4 hebben gezien en deze titel is ZEER de moeite waard. Er zit veel content in de game op zowel online als offline gebied en die content wordt met de challenges nog eens extra aangevuld. Een groot aantal auto's die met liefde zijn vormgegeven en uiterst mooie omgevingen om met die auto's te rijden. Wat wil je als autoliefhebber nog meer?
De multiplayer ervaring met je teamgenoten is ook zeker niet mis, want er zit genoeg in de game om je het komende jaar nog flink te vermaken. Wat alleen jammer is, is dat er zo weinig mogelijkheden zijn om je auto echt eigen te maken. Een gemis. Maar zonder twijfel is DriveClub een beest van een game geworden.
Ben jij nieuwsgierig welke auto's er allemaal in DriveClub zitten? Lees dan onze special over de mooiste bolides in DriveClub.