Kingdom Hearts HD 1.5 + 2.5 ReMIX Review - Genieten van magie in HD

donderdag, 06 april 2017 om 11:39
Mix Final Fantasy met Disney en je krijgt een waanzinnig product. Alsof je een date hebt met een hele grote stoere vent met een klein hartje. De Kingdom Hearts serie mixt die stoerheid met schattigheid. En je kan nu veel meer erover lezen in deze Kingdom Hearts HD 1.5 + 2.5 ReMIX review.
Toegegeven, het is lastig te volgen al die halve getallen en dan ook nog remixen. En laatst hadden we ook nog Kingdom Hearts 2.8 Final Chapter Prologue en op de vorige generatie hadden we ook al mixen. Verwarrend! Maar eigenlijk valt het wel mee. Gevalletje van lijkt moeilijker dan het is. De vorige game was echt de ultieme voorbereiding op Kingdom Hearts 3. En nu is er een bundel met alles wat je daarvoor eerder al gespeeld had moeten of kunnen hebben. Zo niet, is dit je ultieme kans. En dan samen met die van laatst, heb je alles. Capito?

Waar het mee begon...

Het enige wat verwarrend is, is dat we eerder al mixes hadden, (maar niet zo uitgebreid als nu) en dat Japan eerder aan de beurt was. En dat we niet gewoon één disc hebben met 1.5. en 2.5 en 2.8. Remix. Enfin, voor 48 euro heb je weer een hoop uren erbij en kun je in HD spelen waar de serie mee begon! Want het begon natuurlijk allemaal met het alweer vijftien jaar oude Kingdom Hearts!
In de actievolle role-playing game kruip je in de huid van de vrolijke Sora. Je missie start op het eiland Destiny Islands waar je samen vertoeft met je vrienden Kairi en Riku als opeens het noodlot toeslaat. Van het een op het andere moment verschijnen er zwarte beesten die maar al te graag een hap uit jouw lichaam willen nemen. Deze ‘heartless’ moet je bevechten samen met je wapen, de Keyblade.
Kingdom Hearts HD 1.5 + 2.5 ReMIX review 1

Hallo Goofy en Donald

Hoewel je hier gelukkig de camera soepel kan roteren (met de sticks in plaats van L2 en R2!) merk je helaas wel dat de besturing niet meer die van nu is. Het vechten reageert wat traag en zeker met de baas die je daarna bevecht merk je dat niet alles even soepel reageert. Al is het niet erg storend en is alles uiteindelijk wel uit te voeren. Gelukkig wordt de eerste magische zet daarna al snel gezet, want Sora ontwaakt in Traverse Town, een dorpje in een heel ander universum, waar je al heel gauw Goofy en Donald ontmoet.
Dan maakt je hart een vreugdesprongetje! Zoals het een ware role-playing game beaamt, is er van alles aan de hand en kan daarna de queeste beginnen. Al vechtend en puzzelend zul je bekende Final Fantasy en Disney elementen tegenkomen, waarvan juist van die laatste je niet anders kan doen dan smelten. Assepoester, Belle en het Beest, Tarzan en Aladdin. Het zijn slechts een paar voorbeelden van mooie verwijzingen die je tegen zult komen. De meeste woorden gaan dan ook uit naar dat eerste deel, want vanaf hier won Kingdom Hearts, geheel terecht, heel wat zieltjes!

Deel twee is het pareltje

Toch is Kingdom Hearts niet de meest vermakelijke uit de serie, dat is deel twee (2005). In drie jaar zie je dat er een hoop kan gebeuren. Het vechten is stukken beter uitgewerkt en dat is prettig, gezien dat toch een terugkerend element in de game is.
Maar wat pas echt een unieke feature is, waardoor deel twee toch wel op een troon gezet mag worden, zijn de zogeheten Drive Forms. Hoofdpersoon Sora kan transformeren in andere vormen met zijn outfit. Elke ‘form’ bevat andere krachten en speciale aanvallen en dit leer je allemaal gaandeweg in de game. Zeer tof! Wat ook tof is, is dat Sora een Lion Form kan aannemen in Pride Lands en dan een soort Simba wordt. Al valt dit technisch gezien niet tot de Drive Forms, omdat hij alleen sneller kan bewegen en niet Driven of Summons kan uitvoeren.
Kingdom Hearts HD 1.5 + 2.5 ReMIX review 2

De rest van de disc

In het land van de rijzende zon konden ze eerder al aan de slag met een HD-versie van dit toffe tweede Kingdom Hearts deel. Gelukkig wij nu ook, want dit is het pareltje van de disc! Een nostalgisch feestje voor velen, maar niet verkeerd voor nieuwkomers om ook te spelen als voorbereiding op Kingdom Hearts III!
Vanaf hier horen we je denken: en de rest van de disc dan? Hoef je dat niet te checken? Dat kun je zeker doen, maar het zijn de twee final mixes van de eerste twee games die essentieel zijn. De overige vier zijn handheld games:
  • Chain of Memories (Gameboy Advance, 2005)
  • 358/2 Days (DS, 2009)
  • Birth by Sleep (PSP, 2010)
  • Re: coded (DS, 2011)
De DS-versies zijn niet speelbaar. Wat je krijgt, zijn de cutscenes (ook nieuwe!) die getoond worden. Ook leer je een ander personage, Roxas, kennen. Toch zijn deze versies niet essentieel als voorbereiding op Kingdom Hearts III.

Vechten met een kaartensysteem

Het meest belangrijk voor het plot om te spelen is Chain of Memories. Sowieso is het de moeite waard om deze apart uit te lichten, omdat daar het vechtsysteem anders is dan in deel één en twee. Het gehele vechten gebeurt namelijk via een kaartensysteem. Je bent daarbij continu strategisch aan het nadenken of je wilt vechten of verdedigen en aan het bedenken welke kaart je wilt inzetten. Een beetje vergelijkbaar dus met Paper Mario. In ieder geval de moeite waard.
Verder is Birth By Sleep nog wel interessant voor degenen die willen weten hoe het gehele verhaal tot stand is gekomen van Kingdom Heats, gezien deze game chronologisch gezien de eerste is. Veel elementen uit de portable titel zullen ook in Kingdom Hearts 3 terugkeren. Personages zoals Aqua uit 2.8 wordt ook voor het eerst geïntroduceerd in deze titel.
Kingdom Hearts HD 1.5 + 2.5 ReMIX review 3

Goede prijs-kwaliteitverhouding

Hoewel de twee overige delen niet super belangrijk zijn voor het plot is het jammer dat ze niet speelbaar zijn. Je hebt nu twee discs en je zou verwachten dat je verzameling op de PS4 compleet is, en eigenlijk is dat net niet het geval. Al is het ergens ook een beetje mierenneuken. Want eerlijk is eerlijk: met de prijs-kwaliteitverhouding zit het meer dan snor.Kingdom Hearts HD 1.5 + 2.5 ligt niet eens voor de volle mep in de winkels. Voor slechts(!) 48 euro heb je een schijfje met vier toffe games en nog allemaal extra cutscenes. Je bent tientallen uren zoet en hebt eigenlijk geen andere games meer nodig de komende tijd. Zo simpel is het ook.

Genieten!

Het eindoordeel? Een verdiende 9! Eindelijk het magische Kingdom Hearts 1 én 2 in full HD spelen was al die 48 euro waard. Ondanks dat je voelt en merkt dat de games, zeker deel één, al best oud zijn, blijft het een sprookje om al gamend je langs Disney thema’s te wanen. De mix van Final Fantasy en Disney bleek een gouden zet waar we nog altijd niet genoeg van krijgen.